به‌روز شده در: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
حجاب اسلامي با هر نوع پوششي كه موجب تحريك و تهييج و جلب توجه مردان نامحرم گردد منافات دارد و آن نوع لباس و پوششي كه بهتر حدود شرعي را حفظ مي‎كند بهتر و كامل است.
وارث:چادر يعني چه و چرا زنها بايد چادر سركنند؟ و آيا حجاب اسلامي با چادر مشكي كامل مي‎شود و كسي كه مانتو مي‎پوشد پوشش اسلامي ندارد؟

* پاسخ

حجاب امري ظاهري و در ارتباط با جسم است و عمل به اين امر ظاهري برخاسته از اعتقادات و باورهاي دروني افراد است. پوشش ظاهري افراد، به ويژه زنان را حجاب مي‎گويند، كه مانع از نگاه نامحرم به آنان مي‎شود.

* حدّ لازم در پوشش اسلامي

اگر بخواهيم از حجاب اسلامي سخن بگوئيم، بي ‎ترديد حجاب طبيعي و كامل همان است كه در متون ديني اسلام مانند قرآن و حديث ذكر شده است كه بحث بسيار مفصل و دقيق دارد. از اين رو، لازم است به صورت مختصر توضيح دهيم.

دستور حجاب در اسلام، در دو بخش عمده آمده است:

الف. پوشاندن بدن، به جز جاهايي كه شرع مقدس اجازه داده است.

ب. پنهان داشتن زينت ها

بدن زن به طور طبيعي براي جنس مخالف جاذبه دارد و معمولاً موجب تحريك جنسي مي‎شود. حال اگر علاوه بر زيبايي‎هاي  طبيعي، زن به آراستن خود بپردازد و اندام آراسته خود را در معرض ديد ديگران قرار دهد. طبيعي است كه از بسياري سلب آرامش نموده و موجب تحريك جنسي و گاهي فساد در جامعه مي‎شود. و در مواردي نيز موجب گسستن پيوند خانواده و سست شدن الفت بين زوج‎هامي‎گردد. مراعات درست پوشش اسلامي از امور ضروري در پيشگيري از اين مفاسد است. بنابراين خانمي كه ملتزم به ارزش‎هاي اسلامي است، هيچگاه با لباس‎هاي رنگارنگ و تنگ كه برآمدگي‎هاي بدن را نشان مي دهد و با تزئينات و آرايش‎هاي مهيّج از خانه بيرون نمي‎آيد. قرآن كريم از تبرّج (خود آرايي به منظور خودنمايي) نهي نموده و آن را متعلّق به جامعه جاهلي دانسته است. نحوه پوشش، آرايش و حركات زن تا حد زيادي نشانگر شخصيت، نحوه فكر، گرايش‎ها و الگوهاي ارزشي اوست.[1] بنابراين پوشش اسلامي در واقع بدون آن كه جسم انسان را به نمايش بگذارد، تجلي ارزش‎هاي روحي و رواني است. عفاف، شخصيت زن و متانت و وقار وي را نمودار مي‎كند و زن با حجاب از طمع و آرزوهاي پست ديگران در امان مي‎باشد. قانون آفرينش است كه هر چه موجود لطيف‎تر باشد محافظت از آن جدي‎تر است. موجود هرچه گران بهاتر باشد بيشتر آن را محافظت مي كنند، درّ گرانبها را در گاوصندوق نگه مي‎دارند، تا از دستبرد ديگران در امان بماند.

حضرت علي ـ عليه السّلام ـ در بيان نقش پوشش كامل به عنوان حفظ ارزش و احترام زن مي‎فرمايد: «فانّ شدّة الحجاب ابقي عليهنّ؛ همانا حجاب و پوشش كامل، زنان را سالم‎تر و پاك‎تر نگاه خواهد داشت.»[2]

نتيجه‎گيري

حاصل اين كه حجاب اسلامي با هر نوع پوششي كه موجب تحريك و تهييج و جلب توجه مردان نامحرم گردد منافات دارد و آن نوع لباس و پوششي كه بهتر حدود شرعي را حفظ مي‎كند بهترو كامل است. بنابراين استفاده از چادر مشكي با فلسفه حجاب و پوشش زنان در مقابل نامحرم كه همان عدم تحريك و تهييج در مقابل نامحرم و ايجاد آرامش رواني در جامعه است، بيشتر و بهتر سازگار است.

از ديدگاه روانشناسي رنگ‎ها، اين يك واقعيت مسلم است كه رنگ مشكي رنگي صامت و غير فعال است كه باعث تحريك  و جلب توجه نمي‎شود.

بله، چادر مشكي از آن جهت كه تمام بدن زن را مي پوشاند و برجستگي ها و زيبائيهاي زن را در خود پنهان مي دارد و كمتر موجب جلب توجه نامحرمان مي گردد؛ بهتر از مانتو مي باشد. زيرا در مانتو حركات جذاب زنانه، آشكارتر است و ممكن است بيشتر موجب تحريك نامحرمان گردد.

همچنين بعضي از مراجع تقليد چادر مشكلي را بهترين نوع حجاب دانسته ‎اند از جمله رهبر معظم انقلاب اسلامي آيت الله خامنه‎اي در اين باره مي‎فرمايند: «من مي‎گويم چادر، هم بهترين نوع حجاب است و هم نشانه ملّي ماست كه هيچ منافاتي با هيچ نوع تحرّكي از زن ندارد. اگر واقعاً كار اجتماعي و كار سياسي و كار فكري به معناي تحرّك باشد، لباس رسمي زن مي‎تواند چادر باشد كه بهترين نوع حجاب است. البته مي‎توان محجّبه بود و چادر هم نداشت. منتها همين جا هم بايد آن مرز را پيدا كرد. عده‎اي از چادر فرار مي‎كنند به خاطر اين كه هجوم تبليغاتي غرب دامن گيرشان نشود. امّا از چادر فرار مي‎كنند به آن حجاب واقعي بدون چادر هم رو نمي‎آورند چون آن را هم غرب مورد تهاجم قرار مي‎دهد. تصور نكنيد اگر ما فرضاً چادر را كنار گذاشتيم آن مقنعه كذايي را... درست كرديم، دست از سرما برمي‌دارند. نه،‌آنها به اين چيزها قانع نيستند، بلكه مي‎خواهند همان فرهنگ منحوس را در اين جا مثل زمان شاه كه زن اصلاً حجاب و پوشش نداشت عمل بشود.»[3]

 

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:

1. مطهري، مرتضي، مسئله حجاب، تهران، صدرا، 1379

2. مهريزي، مهدي، آسيب شناسي حجاب، تهران، جوانه رشد، 1379

3. حسينيان، روح الله، حريم عفاف، (حجاب، نگاه)، تهران، سازمان تبليغات اسلامي، 1373

4. پورسيد آقايي، مسعود، حجاب ميوه شناخت، قم، حضور، 1376

5. طيبي، ناهيد، حجاب و عفاف مروري دوباره، مجله پيام زن، شماره 95 ـ 96

 

پي نوشت ها:

[1] . لازم است ذكر شود كه استفاده از لباس‎هاي زيبا و تزيينات هيچ اشكالي ندارد. هر زني مي‎تواند در حضور شوهرش، زنان ديگر و مردان محرم و كودكان از اين امور استفاده كند وبدون پوشش كامل حضور يابد، بنابراين مراعات حدود واجب پوشش فقط در مقابل مردان غير محرم لازم مي‎باشد.

[2] . نهج البلاغه، نامه 31

[3] . برگرفته از سخنان مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه‎اي، فرهنگ تهاجم فرهنگي، تهران، سازمان مدارك فرهنگ انقلاب اسلامي، چاپ اوّل، 1373، ص 261 ـ 262
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربازدید ها