حجت الاسلام کرمی: برای چه امام حسین(ع) را در کربلا متوقف کردند؟

کد خبر: 21595
مراسم عزاداری شب سوم محرم با سخنرانی حجت الاسلام شیخ مصطفی کرمی و مداحی حاج حسین سیب سرخی و حاج عباس سیب سرخی در هیئت روضه العباس علیه السلام برگزار شد.

وارث: مراسم عزاداری شب سوم محرم با سخنرانی حجت الاسلام شیخ مصطفی کرمی و مداحی حاج حسین سیب سرخی و حاج عباس سیب سرخی در هیئت روضه العباس علیه السلام برگزار شد.

در ادامه متن سخنان حجت الاسلام کرمی را می خوانید:

یکی از درسهای مهم کربلا و نهضت سرخ حسینی علیه السلام ، درس بسیار ارزنده و قابل توجهی است که حق برای همیشه در تاریخ می ماند و باطل در معرض زوال است. یکی از آیاتی که ابا عبدالله بن حسین علیه السلام زمزمه می کردند،"افحسبتم ان اصحاب الكهف و الرقیم كانوا من آیاتنا عجبا." قرآن می فرماید: ما حق را تضمین می کنیم غیر ممکن است حق گم شود و باطل برای دراز مدت بماند. قرآن حق را به سیل تشبیه می کند، سیل وقتی از دامنه حرکت می کند و می آید و در بستر قرار می گیرد، شما جریان سیل را که نگاه بکنید کف عظیمی روی جریان سیل است و خس و خاشاک فراوانی روی آن را پوشانده است اما آب زیر این جریان قرار دارد.آب دیده نمی شود و تا چشم کار می کند کف و خس و خاشاک است. وقتی آب یک جا ایستاد آن کف از بین می رود و آب باقی می ماند. قرآن مثال باطل را مثال کف می داند.

قرآن تعدادی قصه برای پیامبر صل الله علیه و آله می گوید و در این قصه ها می گوید: "الم تری؟" یعنی پیغمبر ندیدی؟ یعنی در هر برهه ای اگر حق در اقلیت باشد، و باطل در اکثریت باشد، در ظاهر می بینی باطل همه امکانات را دارد و همه چیز دست اهل باطل است. زمانی که معاویه سفره اش رنگین بود، امیرالمومنین علیه السلام نانش را در آب می زد و می خورد. این مسائل گاهی اهل حق را سست می کند.

در قرآن داریم: انصار پیامبر صل الله علیه و آله می گویند: پس کی یاری خدا می رسد؟ قرآن می گوید: کسانی بودند که در کوه خانه های عظیمی ساخته بودند و صاحب تمدن بودند، ما گردن، گردن کلفتها را شکستیم. اینها رفتنی اند و می روند، خاطرتان جمع باشد. شما در این کش مکش باید خوب امتحان پس بدهید.

آن روزی که جریان حاکم می خواست با امام حسین علیه السلام برخورد بکند خیلی قصه را سطحی و دم دستی فرض کردند. گفتند: یک مشت زن و بجه و پیرمرد و تعدای انگشت شمار جوانان بنی هاشم هستند که توان جنگ دارند. خب ما اولا کار فرهنگی می کنیم و آنان را شورشی می نامیم بر علیه جریان حاکم و حکومت که باید سرکوب شوند و از بین برده شوند. و چون نوه پیامبر صل الله علیه و آله است ممکن است بازخوردی نیز داشته باشد و لازم باشد که مقداری هزینه اجتماعی بپردازیم.

برای چه ابا عبدالله علیه السلام را در کربلا متوقف کردند؟ برای اینکه امکان پوشش خبری و شرح ماوقع و گزارش تفصیلی ماجرا نباشد. بکشند و هر طور خواستند تفسیر بکنند. و سپس آنها را به عنوان شورشی معرفی کنند. و گفتند بلایی سر اینها می آوریم که وقتی سرنوشت آنها در جامعه بیان شد، هر کسی هوس کرد کوچک ترین اقدامی بکند، قدرت نفس کشیدن نداشته باشد و ببیند ما با مخالف چه می کنیم و فرجام کسی که نفس بکشد، سرش بالای نیزه است و زن و فرزندانش به اسارت برده می شوند. هیچکس آن روز در محاسبات و معادلاتش نمی گنجید که روزی این جریانی که در یک دهات متروکی به نام کربلا اتفاق می افتد و چشمکسی به آنها بیفتد. ولی خدا کاری کرد که تمام ریزه کاری های کربلا ثبت شود و به دست مردم برسد. اینکه چه کسی تیر کشیده است، رجز ها چه بوده است، چه کسانی ابتدا به میدان رفتند و... !

حق می ماند. امام حسین علیه السلام را اگر نمی کشتند چندین سال بعد از دنیا می رفت، و پیروزی حق در ظاهر معنایی ندارد و منظورمان از پیروزی رسیدن به اهدافی است که انسان در هر حرکتی آن اهداف را متناسب با حرکتش دنبال می کند. ماه پیروزی خون بر شمشیر یعنی چه؟ یعنی ابی عبدالله علیه السلام در آن جا پیروز ظاهری شد؟ خب معلوم است که ایشان را در آن جا سر بریدند. این نامش پیروزی است؟! پیروزی یعنی ابا عبدالله به آنچه که می خواست، رسید.

وقتی کاروان حسینی به مدینه برگشتند، شخصی به حضرت سجاد علیه السلام گفت: آقا چه کسی پیروز شد در این جنگ؟ حضرت سجاد علیه السلام فرمودند: الان زمان مناسبی برای قضاوت نیست. پرسید: پس چه زمانی مناسب است؟ حضرت سجاد علیه السلام فرمودند: باید صبر کنی تا موذن اذان بگوید، اگر مردم به طرف مسجد رفتند، پدر من پیروز شده است. امام حسین علیه السلام حرکت کردند تا نماز باقی بماند. و به این خواسته اش رسید. حق همیشه در تاریخ ماندگار است. یک جاهایی به لبش می رسد که تا به کی و کجا؟ تاریخ به انسان دروغ نمی گوید.

روایت شده است: می خواستند حتی نام امیرالمومنین علیه السلام را از بین ببرند، هشتاد سال اجازه نمی دادند کسی نام فرزندش را علی بگذارد و... ! عطر امیر المومنین علیه السلام عالم را پر کرده است.

خدا می فرماید: فکر و منش حضرت ابراهیم علیه السلام را باقی نگه داشتیم. روزی ارباب ما می آید و همه می فهمند حق با ما بوده است. روزی دولت نهایی مستقر می شود. روزی کسی که باید به کار عالم سر و سامان بدهد می آید.

خدا می گوید : صبر کن، درست است که تلخ است، شمشیر خوردن دارد، تحریم دارد، محدودیت دارد، اما من به تو قول می دهم میوه شیرنش را خواهی خورد. این قول را خدا داده است. حکومت نهایی از آن حق است.

حضرت زینب سلام الله علیهابه یزید فرمودند: تلاش خودت را در نهایت انجام بده! هر کاری که فکر می کنی موجب آزار و اذیت ما می شود انجام بده! هر چه تلاش داری به کار ببر. هر کاری از دستت بر می آید انجام بده ولی یک کار را نمی توانی انجام بدهی، به خدا قسم نمی توانی یاد ما را نابود کنی. ما در دلها زنده ایم. جایگاه ما قلب مردم است. عشق مردم با ابا عبدالله الحسین علیه السلام را چه کار می خواهی بکنی؟

در ادامه این مراسم؛ ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج حسین سیب سرخی و حاج عباس سیب سرخی به روضه خوانی و سینه زنی پرداختند.

کلیک کنید

تا لحظاتی دیگر...

/ر.م211