کد خبر: ۸۳۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
جلسه هفتگی هیئت احرارالحسین (ع) برگزار شد+گزارش تصویری
امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: کسی که می خواهد به خود خداوند برسد راهش امام حسین علیه السلام است، امام حسین علیه السلام فرمودند: شب عاشورا را درک کنی روز عاشورا، عاشورایی می شوی ولی اگر آن را درک نکنی معلوم نیست عاشورایی بشوی. امام عسکری علیه السلام می فرمایند: اگر کسی با این نور که به مقام اتمّ محمود رسیده است در قیامت وارد بهشت شود ، انواع و اقسام سفره های بهشتی پهن است و حور العین هم منتظر او هستند اما این مومن هیچکدام از این نعمت های بهشتی به چشمش نمی اید و اعتنا نمیکند چون نوره چهره ی خود را از نور جدّ ما اباعبدالله علیه السلام دارد و به دنبال منبع نور میگردد.
وارث:  جلسه هفتگی هیئت احرارالحسین (ع) با سخنرانی حجت الاسلام ریاضت و مداحی حاج حیدر خمسه برگزار شد.
در ادامه ی خبر متن سخنرانی حجت الاسلام ریاضت را می خوانید:

حجت الاسلام ریاضت


درک فضیلت و مواهب شب زنده داری

یکی از تأکید های قرآن و سیره ی عملی اهل بیت برای رسیدن به درجات بالای معنوی و رسیدن به هدف خلقت است که خداوند فرمود: إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً1
من در زمین جانشینی قرار می دهم. یکی از راهکارهایی که برای رسیدن به این هدف نورانی که در قرآن کریم و روایات اهل بیت علیه السلام بیان شده است،بحث درک مواهب و ویژگی و فضائل شب است. عمر انسان در شبانه روز سپری میشود و قرآن کریم شب را مایه ی آرامش معرفی میکند، فالِقُ الْإِصْباحِ وَ جَعَلَ اللَّيْلَ سَکَناً... 2 لذا در قرآن دارد که ما همه ی کارهای مهم معنوی را در شب انجام دهیم، إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ3 [كه] ما آن را در شبى فرخنده(شب قدر) نازل كرديم [زيرا] كه ما هشداردهنده بوديم.
می فرماید اهمیت شب قدر به خاطر نزول قرآن نیست بلکه ما در تمام شب ها در طول سال، شب بسیار مهمی را پیدا کردیم که به خاطر مهم بودن آن قرآن را در آن شب نازل کردیم یعنی عظمت و فضیلت شب قدر سوا از بحث نزول قرآن است. 

چهل شبانه روز میقات با خداوند

وقتی حضرت موسی علیه السلام فرعون که دشمن خدا بود را نابود کرد و قرار شد ما به او عطیه الهی بدهیم، به او گفتیم همینطور نمیشود و باید به خاطر آن زحمت بکشید و حضرت موسی علیه السلام چهل شبانه روز با خداوند میقات داشت اما خداوند به روز های آن کاری نداشت و شب از اهمیت خاصی برخوردار بود  وَ واعَدْنا مُوسي‏ ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً... 4
و ما با موسی ، سی شب وعده گذاشتیم سپس آن را با ده شب ( دیگر ) تکمیل نمودیم به این ترتیب ، میعاد پروردگارش ( با او ) ، چهل شب تمام شد...
به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: ما می خواهیم سه چیز به شما عطا کنیم که هر سه قدر و مقام بالایی دارند لذا شما باید کار ویژه ای نسبت به دیگران انجام دهی يَا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ اى جامه به خويشتن فرو پيچيده  قُمِ اللَّيْلَ إِلَّا قَلِيلًا 5 به پا خيز شب را مگر اندكى. کار ویژه ای که شما باید انجام دهی این است که شب زنده داری کنی تا بتوانی نزول قرآن را تحمل کنی و فرمودند: ما می خواهیم به شما کوثر عطا کنیم و عطیه ای به تو دادیم به نام فاطمه سلام الله علیها که باید چهل شبانه روز از خدیجه سلام الله علیها دوری کنی و روز ها را روزه بگیری و شب ها را شب زنده داری کنی و باید یک میقات چهل شبانه داشته باشی.
امروز هم علمای اخلاق به شاگردان خود میگویند: اگر میخواهید به جایی برسید باید چله بردارید و به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هم فرمودند: یک چله باید کار ویژه انجام دهی چرا که می خواهیم فاطمه سلام الله علیها را به تو بدهیم إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ6 ما تو را [چشمه] كوثر داديم.
 پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند:  وجود نازنین فاطمه زهرا سلام الله علیها هدیه ی خداوند به من است اگر ما بخواهیم ارزش هدیه ای که خداوند به پیامبر صلی الله علیه و آله داده است را بشناسیم باید خداوند را بشناسیم.

مقام محمود و شفاعت کبری 

 اِنَّ الهدایا علی قدر مُهدی ها لذا فرمود کسی نمیتواند ارزش فاطمه زهرا سلام الله علیها را بشناسد و هر که این را می خواهد باید اول خدا را بشناسد ولادت وجود فاطمه ی زهرا سلام الله علیها یک استثنا است چون پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: در اخرین روز (روز چهلم) که روزه گرفتم و در غروب آن روز که نماز مغرب را خواندم، جبرئیل نازل شد و گفت: یارسول الله باید به معراج بروی چرا که افطار شما با ماست و ایشان فرمود: وقتی با آن میوه ی بهشتی افطار کردم مستقیم با خوردن آن میوه ی بهشتی نور فاطمه سلام الله علیها در وجود من قرار گرفت. فرمود پیامبر بر تو نماز شب واجب است چرا که پیامبر در بین مردم باید حرف اول را بزند و بالاترین درجه و مقام را پیدا کند که این مقام محمود است که مقام شفاعت کبری است.
خداوند به حضرت موسی علیه السلام فرمود: تو پیامبر مستجاب دعوه من هستی که هر چه بخواهی به تو می دهم اما یک چیز را از من نخواه که به تو نمی دهم و آن هم شفاعت قاتل امام حسین علیه السلام است. در اینجا این سوال مطرح است که اگر خود امام حسین علیه السلام شفاعت قاتل خود را از خداوند طلب کند خداوند به او می دهد یا نمی دهد؟ به این میگویند: مقام شفاعت کبری که بحث مفصلی است. کسی به مقام محمود نمی رسد الا با تهجد و نماز شب خواندن.
 أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ و َقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا  7  نماز را از هنگام زوال خورشيد ( ظهر ) تا فرا گیر شدن تاریکی شب ( نيمه شب ) به جای آور و نماز صبح را ( نیز برپا دار زيرا ) که نماز صبح مورد مشاهده است. 
مرحوم ایت الله حق شناس میگفتند: آن چیزهایی که باید در زیارت عاشورا به آن برسید درون آن هست و لذا زیارت عاشورا را برای رسیدن به حوائج نخوانید چرا که خود زیارت عاشورا یک مجلس کامل است، حوائج دنیوی و دم دستی نخواهیم. یکی از چیزهایی که در زیارت عاشورا از خداوند طلب میکنیم و باید به آن برسیم این است که وَ اَسْئَلُهُ أَنْ یُبَلِّغَنیِ الْمَقامَ الْمَحْمُود لَکُمْ عِنْدَاللّهِ از خداوند می خواهم مرا هم به مقام محمود که شما اهل بیت علیهم السلام نزد خدا دارید، برساند.

چگونه باید به مقام محمود رسید؟

امام حسین علیه السلام از دشمن خود هیچ چیزی برای خود نخواست و حتی از آن ها مهلت هم نگرف. ایشان فقط دو جا از دشمن درخواست کردند که برای خودشان هم نبود یکی زمانی که حضرت علی اصغر علیه السلام را به میدان آورد و فرمود: ای مردم این بچه را آب بدهید می میرد، آب هم ندهید می میرد من این را آوردم که اگر آب به این بچه بدهید آب به کار شماخواهد آمد نه به کار من. امام این کار را کردند چون وظیفه ی ایشان نجات امت است. امام در گودال بیش از هزار و صد زخم شمشیر و نیزه و خنجر برداشتند که موقع جایزه گرفتن دشمنان تعداد این ضربات مشخص شد و وقتی که شمر نانجیب آمد بر سینه ی امام نشست تا سر را جدا کند حضرت به او گفت: تو مرا نکش من بهشت را برایت تضمین میکنم، شمر گفت: من نقد را ول نمیکنم نسیه را بچسبم، حضرت فرمودند: شمر من دلم می سوزد تو به جهنم بروی شمر گفت: من مجبورم تو را بکشم حضرت مقام شفاعت کبری داشتند که دستگیری کنند حتی از دشمن خود.
پنج شب است که احتمال شب قدر را دارد: شب عید ربیع- شب نیمه ی شعبان- شب اول ماه رجب- شب مبعث و شب عاشورا حتی اعمال شب عاشورا همانند اعمال شب نوزده و بیست و یک و بیست و سه ماه رمضان است.

راه رسیدن بخدا

اباعبدالله علیه السلام فرمودند: کسی که می خواهد به خداوند برسد باید با من حرکت کند و از من الگو بگیرد و شبی که می خواستند از مکه حرکت کنند فرمودند: هرکس رحمت خداوند را می خواهد مُحرم شود و به عرفات برود و هر کس کرامت خداوند را می خواهد بعد از عرفات به مشعر برود و هر کس لطف خداوند را می خواهد که مریضش شفا پیدا کند مُزدَلفِه برود ( نام دیگر مشعرالحرام اس که مشعرالحرام محلی است میان عرفات و منا که پس از وادی یا درة مأذمین قرار دارد) هر کس گره به کارش افتاده است بعد از منا ملتزم برود و هر کس کارد به استخوانش رسیده است برود مُستجار اما کسی که خود خداوند را می خواهد با من بیاید.
امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند: کسی که می خواهد به خود خداوند برسد راهش امام حسین علیه السلام است، امام حسین علیه السلام فرمودند: شب عاشورا را درک کنی روز عاشورا، عاشورایی می شوی ولی اگر آن را درک نکنی معلوم نیست عاشورایی بشوی. 
امام عسکری علیه السلام می فرمایند: اگر کسی با این نور که به مقام اتمّ محمود رسیده است در  قیامت وارد بهشت  شود ، انواع و اقسام سفره های بهشتی پهن است و حور العین هم منتظر او هستند اما این مومن هیچکدام از این نعمت های بهشتی به چشمش نمی اید و اعتنا نمیکند چون نوره چهره ی خود را از نور جدّ ما اباعبدالله علیه السلام دارد و به دنبال منبع نور میگردد.
 
اباعبدالله علیه السلام وقتی صورت به صورت نوکر خود میگذارد که او این مقام را درک کرده باشد. استاد جاودان می گوید: نماز شب هیچکس در قافله ی امام حسین علیه السلام قضا نشد، حسینی شدن یعنی درک فیوضات شب، دعا در زیر قبّه ی امام حسین علیه السلام مستجاب میشود و جبرئیل هم به حضرت آدم گفت: اگر سال ها هم گریه کنی فایده ندارد و باید به در خانه ی امام حسین علیه السلام بروی و از آدم تا خاتم و از خاتم تا الان همه باید در زیر قبه ی امام دعا کنند تا مستجاب شود و همه ی عالم به امام حسین علیه السلام می گویند التماس دعا و  امام در شب عاشورا به یک نفر گفتند التماس دعا آن هم حضرت زینب سلام الله علیها بود که گفتند: خواهر جان  حسینت را در نماز شب دعا کن. 
کتابی به نام چهل منزل با حسین علیه السلام است که یکی از علما آن را نوشت در سه جلد  که علما اعتراض کردند چرا این کتاب را نوشتید و کسی این کتاب را جمع کرد و خلاصه ای از آن را در یک جلد نوشت. این عالم با سند از اهل سنت و شیعه کل چهل منزل را تک تک بیان کرده بود که چه اتفاقی افتاده بود و این کتاب قابل خواندن نیست و هر منزل از منزل قبل بدتر است. در روایت آمده است که به امام سجاد علیه السلام گفتند: در این چهل منزل کجا به شما خیلی سخت گذشت؟ حضرت فرمودند: الشام الشام الشام (منزل آخر)


حجت الاسلام ریاضت

پی نوشت:
1- سوره بقره آیه 30
2- سوره انعام ایه 96
3- سوره دخان آیه3
4- سوره اعراف آیه 142
5- سوره مزمل آیه 1 و 2
6- سوره کوثر آیه 1
7- سوره اسراء آیه 78




مطالب مرتبط
حجت الاسلام شهاب: حقیقت ایمان اطاعت از خدا، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است+گزارش تصویری
حجت الاسلام اخوان:تا کسی معرفت به ولی نداشته باشد معرفت به خداوند ندارد+گزارش تصویری
حجت الاسلام موسوی مطلق: علاقه مندی به نماز و اقامه صلوة، از سنت انبیاء است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربازدید ها