کد خبر: ۸۳۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۷
جلسه هفتگی هیئت الزهرا(س) برگزار شد+گزارش تصویری
امام رضا علیه السلام فرمود: آنهایی که عقل کامل دارند سرگردان می شوند، ادیبان و کسانی که در ادب صاحب ید هستند در وصف امام ناتوان می شوند، نه در معرفت امام، بلکه در توصیف یکی از شئون امام ناتوان هستند؛ پس چگونه می شود همه ی امام را توصیف کرد یا کُنه امام درک شود، نه امکان ندارد و نمی شود.

وارث: جلسه هفتگی با سخنرانی حجت الاسلام اخوان و مداحی حاج سعید خرازی در هیئت الزهرا(س) برگزار شد.

در ادامه متن سخنرانی استاد اخوان را می خوانید:

استاد اخوان

اساس شناخت، شناخت به ذات است

پایه و اساس شناخت این است که به ذاتیات باشد وقتی آن معنا معلوم شد بقیه چیزها هم می آید، چون که صد آید نود هم پیش ماست. در آن مقطعی که شناخت به ذاتیات حاصل شود شناخت به فضایل هم حاصل شده است. اینکه انسان به ذاتیات و کمالاتی که خداوند در وجودش قرار داده توجه کند باب جدیدی از معرفت برایش می گشاید.

مرحوم کلینی در کتاب اصول کافی در باب کتاب الحجه روایتی بیان کرده است: وقتی حضرت رضا علیه السلام در مرو بودند به مسجد جامع شهر آمدند و مردم با یکدیگر درباره امامت بحث می کردند که آیا امام به جعل الهی است یا به انتخاب امت؟ روایت هم لفظا و هم معنایی عجیب است. مردم از امام سوال کردند و حضرت در مطلبی طولانی توانستند یک سخنرانی مفصلی را بیان کنند.

حضرت راجع به شئون، صفات و ظهورات امام سخن گفتند و فرمودند: فَمَن ذَا الّذی یَبلُغُ مَعرِفَهَ الإمام وَ یُمکِنُهُ اختیارُهُ؟ هَیهاتَ هَیهاتَ ضَلَّتِ العُقولُ1؛ چه کسی می تواند امام را بشناسد؟ کیست آن کسی که به معرفت امام برسد؟ یا بتواند امام برگزیند؟ هیهات گفتن حضرت یعنی خیلی راه تا شناخت امام است و عقلها به ضلالت می افتند. امام در یک بُعد و شأن دیگری است.

20 سال تفکر یک ریاضی دان

 رودی راکر2 ریاضی دان می گوید: 20 سال در بُعد چهارم فکر کردم تا ببینم می توانم آن را بفهمم و درک کنم. بعد از 20 سال برایش یک کشفی حاصل شد و صورتی کشیده و گفته من نمی توانم آنچه دیده ام را در صورت هندسی بیاورم اما سعی خودم را می کنم. شکلی کشیده که باز هم بیننده باید 7 یا 8 سالی فکر کند تا ببیند چیزی می فهمد یا نه! این برای موجودی است که یک بُعد از ما بیشتر دارد که همین را نمی توانیم بفهمیم که چیست، حال امام می خواهد از یک جهان دیگری که همه جهان ها تحت سلطه اوست سخن بگوید که اصلا تصورش را هم نمی شود کرد.

امام در ادامه فرمود: و تاهَتِ الحُلومُ؛ و حلم ها به انتهایش می رسد.

انسان در مسائل علمی باید بردبار باشد و یک مدتی باید گوش بدهد و با الفاف خودش را مانوس کند تا بفهمد حرف چیست. امام فرمود در معرفت امام بردباری از بین می رود و انسان خسته می شود.

غصه کجا دارد کان عسل    ای که تو را سیصد نامی دگر

در ادامه شعر به ولیّ خدا می رسد و می سراید:

بر تو و برگرد تو هر کس که هست       دم به دم از عرش سلامی دگر

  شاد زمانی که ببندم دهن       بشنوم از روح کلامی دگر

بیماری و درمانش درون خودمان است

این وادی وادی و سرای دیگری است. آن معرفتی است که باید از روح انسان در بیاید. امیرالمومنین علیه السلام به کمیل فرمود: مریضی و دوا از خودت است تو به دنبال دوا بیرون می گردی، و مریضی و بیماری ات هم از خودت است و نمی بینی، تو خیال می کنی جرم صغیر هستی در حالی که عالم بزرگی در تو وجود دارد. ما همان جا که صاحب درد شدیم در همان جا هم باید به دنبال دوا بگردیم.

نفس خیلی چیزها دارد و درون آن هفت آسمان هم دارد و در بالای هفت آسمان الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى 3؛ باید بگردی علی علیه السلام را بیابی، آنچه درون تو ظهور کرده تازه به اندازه خودت است. حضرت امیرالمومنین علیه السلام فرمود: تو آن کتاب مبین هستی که به حروف تو آن نهانی ها آشکار می شود. تمام معرفت در همین کلام حضرت است.

(امام حسن عسکری علیه السلام فرمود:)

و روح القدس فی الجنان الصاغوره ذاق من حدائقنا الباکوره. شیعتنا الفئه الناجیه و الفرقه الزاکیه، صارو النارده و صونا علی الظلمه الباوعونا، ستفجر لهم ینابیع الحیوان بعد لظی النیران لتمام الم و طه و الطواسین، و هذا الکتاب ذره من جبل الرحمه و قطره من بحر الحکمه، و کتب الحسن بن علی العسکری فی سنه اربع و خمسین و مأتین4؛

شیعیان ما گروه پاک هستند و دسته نجات پیدا کننده هستند، شیعیان ما پوشش ما هستند در محنت ها شیعیان دوست و یار ما هستند، بعد از اینکه نهیب آتش را طی کنند از چشمه ها حیات بر آنها گشوده شود. روح القدس در باغهای آسمان چهارم از میوه های کال و نرسیده ولایت ما خورده است.

عاجز بودن عقول در شناخت امام

امام رضا علیه السلام در ادامه فرمود: وَ حارَتِ الألبابُ و حَسَرَتِ العُیونُ وَ تَصاغَرَتِ العُظَماءُ وَ تَحَیَّرَتِ الحُکَماءُ وَ تَقاصَرَتِ الحُلَماءُ وَ حَصَرَتِ الخُطباءُ وَ جَهِلَتِ الألِبّاءُ وَ کَلَّتِ الشُّعَراءُ وَ عَجَزَتِ الاُدَباءُ وَ عَیِیتِ البُلَغاءُ عَن وَصفِ شَأنٍ مِن شَأنِهِ أو فَضیلهٍ مِن فَضائِلِهِ فَأقَرَّت بِالعَجزِ وَ التّقصیرِ فکیف یوصف بکلیته ، او ینعت بکیفیته ، او یوجد من یقوم مقامه ، او یغنی غناه . و انی و هو بحیث النجم عن ایدی المتناولین و وصف الواصفین ، ایظنون انه یوجد ذلک فی غیر آل رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم کذبتهم والله انفسهم و منتهم الاباطیل اذ ارتقوا مرتقی صعبا و منزلا دحضا زلت بهم الی الحضیض اقدامهم ، اذ راموا اقامة امام بآرائهم و کیف لهم باختیار امام5؛

فرمود: تا از مقصد رد نشوی به معرفت ما نمی رسید. آنهایی که عقل کامل دارند سرگردان می شوند و چشم ها دوخته می شود و بزرگان کوچک می شوند، حکیمان سرگردان می شوند و سخنوران در سخنرانی به سختی می افتند و شعرا لال می شوند. ادیبان و کسانی که در ادب صاحب ید هستند ناتوان می شوند نه در معرفت امام بلکه در توصیف یکی از شئون امام ناتوان هستند؛ پس چگونه می شود همه ی امام را توصیف کرد یا کُنه امام درک شود، نه امکان ندارد و نمی شود.

در حالی که شاعر هیچ وقت لال نمی شود اما در باب معرفت امام شاعر لال خواهد شد.

امام می فرماید: اینها می خواهند با دست ستاره بگیرند. با این وصف چگونه توان همه فضائل او را بیان کرد، یا او را چنانکه هست به نعت آورد ؟ وچگونه کسی تواندجایگزین وی شود، یا از عهده کارش بر آید؟ و کِی؟ با اینکه امام چون اختران از دسترس متناولان، و توصیف واصفان به دور از، اینان پندارند این مقام در غیر آل پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم یافت شود .

این یکی از شئون امام است نه همه شئون، اصلا نمی توانند و نمی دانند امام چیست و کجا هست.

جایگاه ویژه جناب ابوطالب

می گویند امیرالمومنین علیه السلام در میدانگاهی کوفه نشسته بود و مردم دور ایشان جمع بودند. شخصی به ایشان عرض کرد: تو در جایگاهی هستی که خدا تو را در آن قرار داده در حالی که پدر تو در آتش در عذاب است.

حضرت فرمود: والذي بعث محمدا بالحق نبيا لو شفع ابي في کل مذنب علي وجه الارض لشفّعه الله 6؛ والله اگر پدرم تمام گنهاهکاران روی زمین را شفاعت کند خدا می پذیرد.

اِنَّ نُورَ اَبِی طَالِبٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ لَیُطْفِی ءُ اَنْوَارَ الْخَلاَیِقِ، اِلاَّ خَمْسَةَ اَنْوَارٍ7؛ پدر من در آتش باشد و پسرش قسیم نار و جنت باشد؟  پدرم در قیامت نوری دارد که تمام انوار را خاموش می کند مگر نور پنج نفر را.

کیفیت ورود حضرت زهرا(س) به صحرای محشر

حضرت جلوه ای از قیامت او می گوید لذا عجیب نیست که حضرت زهرا سلام الله علیها همه شیعیان معصیت کار را شفاعت کند و کارهای بیش از اینها باید انجام دهد و اینها همه جلوه ای از جلوات است.

شخصی خدمت امام صادق علیه السلام آمد و عرض کرد: از مادرتان برای ما چیزی بفرمایید. حضرت فرمود: از شئون دنیایی اش یا از شئون اخروی بگویم؟ آن شخص گفت: هر چه خودتان می فرمایید.

جلوه می دانید یعنی چه؟ مثلا شخصی خوابیده یک شعاعی از اشعه نور به صورتش می تابد و بیدار می شود، این قسمتی از اشعه خورشید است و ظهورش است ببینید در خودش چه خبر است و تا عمقش چقدر راه است!

امام صادق علیه السلام فرمود: جلوه ای از جلوات ایشان را بیان می کنم: همه در صحرای محشر معطل هستند تا وقتی که حضرت خدیجه سلام الله علیها وارد صحنه محشر می شود و گیسو پریشان می کند و صیحه می زند و پشت سر آن خانم دیگری وارد می شود و همه سرها را به پایین می اندازند، مادر ما فاطمه سلام الله علیها وارد صحنه محشر می شود و سر بریده ای در آغوشش هست و در مقابل عرش می ایستد و می فرماید: خدایا تقاص خون به ناحق ریخته ی حسینم را بگیر. حساب و کتاب شروع می شود خدا که از هر موجودی حساب می کشد وقتی به قتله حسین علیه السلام می رسد می فرماید: بی حساب وارد جهنم شوند.

حضرت در ادامه فرمود: مادر ما سوار بر ناقه ی صالح وارد صحرای محشر می شود و تنها و تنها یک نفر سواره وارد محشر می شوند. مهار ناقه به دست جبرئیل است.


استاد اخوان

پی نوشت:

1- بحارالانوار 25/124، ح. 4 و نظیر آن: همان/ 171، ح38.

2- متولد 1946، ریاضیدان، فیلسوف و نویسنده‌ی علمی‌تخیلی معاصر آمریکایی است

3- سوره طه آیه 5.

4- بحارالانوار طبع کمپانی 7/238 و طبع جدید 46/264-265 .

5- تحف العقول – ابن شعبه حرانی - صفحه 698.

6- الحجة، ص 24.

7- احتجاج شيخ طوسي ج1 ص546.




مطالب مرتبط
مداحی حاج سعید خرازی در هیئت الزهرا(س)
منبرهای یک دقیقه ای/ جز ولیّ معصوم کسی نتوانسته قدر حضرت فاطمه (س) را درک کند
استاد اخوان: شناخت حقیقی حضرت زهرا(س) در گرو درک شب قدر است
استاد اخوان: انسانی که بر روی معیار حرکت کند مورد رحمت خدا قرار میگیرد+گزارش تصویری
استاد اخوان:کل نظام آفرینش تسبیح گوی خداوند است
حجت الاسلام اخوان:تمام علم الهی در قرآن است
استاد اخوان: انبیای گذشته و اجداد پیامبر(ص) نبوت ایشان را پیش بینی کرده بودند
استاد اخوان: تمام اراده سیدالشهدا(ع) تربیت مردم بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربازدید ها