به‌روز شده در: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۰
کد خبر: ۹۷۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۴
مسئول سازمان بسیج مداحان در گفتگوی اختصاصی با وارث:
روشن روان: فردی به من می گوید، شعر فلان مداح خوب نیست، او چیزی از ادبیات نمی داند. می گویم شما میدانی؟ می گوید بله من دکترای ادبیات دارم، بعد شخص دیگری در کنار او نشسته و شعر می خواند، شعری سراسر ایراد، که ایراد قافیه دارد و او سر تکان می دهد و شعر را تایید می کند. فهمیدم که این نقد جاهلانه است.

ما هنوز نتوانستیم اصل اسلام را به صورت گفتمان در هیئت هایمان درآوریم

وارث: مجتبی روشن روان را با اشعارش می شناسیم, " میزنم دم ز علمدار رشید حرم عشق" ، "سیزده ساله گلی بود ز گلزار حسن" ، " هرکی گرفتاری داره ذکر ابالفضل بگیره" و" بسم طرب، بسم جنون، بسم عشق" و " به طاها به یاسین"  . که البته خودش می گوید که این بند از شعر برای من نیست و به ابتدای شعر اضافه شده است.

خود را در وهله نخست مداح اهل بیت علیهم السلام می داند. از دوران نوجوانی مداحی را آغاز نموده و از مداحان بنام استان همدان است.

روشن روان چند سالی هم در شهر همدان مسئولیت سازمان بسیج مداحان استان را نیز بر عهده داشت.

موی سپید سر و صورت مجتبی روشن روان،  نشان از سخت کوشی و دوران پر نشیب و فراز وی دارد، هر چند سن ایشان آنچنان هم که می نماید نیست ، اما حاج مجتبی معتقد است که این سپیدی موی و سر از برکات روضه اهل بیت :"علیهم السلام" است و می گوید: "روضه خوان ها زود پیر می شوند".

 مجتبی روشن روان هم اکنون رئیس سازمان بسیج مداحان کشور  است.

در ادامه گفتگوی متفاوت و بی تکلف ما را با مجتبی روشن روان می خوانید:

وارث: پیش بینی میکردید" مجتبی روشن روان"، بر صندلی سازمان بسیج مداحان کشور بنشیند؟

پیش بینی خاصی نداشتم. اما همیشه خوف آن را داشتم که به بسیج مداحان کل کشور بیایم. دلایلی هم داشت که یکی از آن ها این بود که کار، بزرگ و سنگین است. سراغ کسی آمدند که نمی گویم می تواند این کار را انجام دهد یا نمی تواند، اما واقعا بار سنگینی روی دوش او است. ضمن اینکه از درگاه خداوند و اهل بیت علیهم السلام و خاصه حضرت ولیعصر(عج) عاجزانه خواهانم که من را در این عرصه کمک کنند. به همه دوستانی که در زمینه مداحی و شعر و هیئات مذهبی، چه نرم افزاری، چه سخت افزاری دستی بر آتش دارند، عرض ارادت و محبت میکنم و در خواست دارم ما را کمک کنند.

وارث:  شما با شعر و مداحی شروع کردید، به نظر خودتان وزنه کدام یک سنگین تر بوده است؟

بنده از سال 69 نوکری امام حسین علیه السلام را با (مداحی) شروع کردم.

{با خنده می گوید} هیچ کدام بر دیگری نمی چربد چون من نه خوب شعر می گویم و نه خوب می خوانم.

ما هنوز نتوانستیم اصل اسلام را به صورت گفتمان در هیئت هایمان درآوریم

وارث: چند بیت از شعر هایی که از شما به یادگار مانده است را برایمان میخوانید؟

ازمن یا از اهلبیت علیهم السلام؟ در واقع از این ذوات مقدسه برای ما به یادگار مانده!

" میزنم دم ز علمدار رشید حرم عشق" 

"سیزده ساله گلی بود ز گلزار حسن" 

" هرکی گرفتاری داره ذکر ابالفضل بگیره"

" بسم طرب، بسم جنون، بسم عشق"

سرود "ماه امشب مال منه" برای نیمه شعبان

و شعری که بر سر زبان ها افتاد، که معروف شده به شعر " به طه به یس" اینکه می گویم معروف شده به این دلیل است که به طه به یس آن برای من نیست. این شعر را برای ولادت امام زمان(عج) در سال 90 گفتم.

وارث:چرا چهره شما بیشتر از سنتان نشان می دهد؟

دو نکته وجود دارد، اول اینکه روضه خوان ها زود پیر می شوند.

نکته دوم اینکه کار با جماعت مداح و شاعر خیلی ذهن را درگیر می کند، مخصوصا آن اوایل که ما همایش شعر هیئت و زیبایی شناسی مداحی را برگزار می کردیم، خیلی بار فکری روی ما بود، چون کار اول بود و نمیدانستیم نتیجه آن چه می شود.

روضه خوان ها زود پیر می شوند

وارث:شما فعالیتتان را از همدان شروع کردید؟

بله.

کار در استان هایی مثل همدان با فعالیت در تهران چقدر فرق دارد و چگونه است؟

سه حوزه مدیریت تهران، مدیریت کشور و مدیریت استان ها وجود دارد. کار در استان ها بسیار روان است. البته تنگی عرصه وجود دارد، یک سختی هایی دارد، از لحاظ امکانات و ابزاری یک طرف، و در شهرستان کار کردن با مخاطب هم یک مقداری سخت است. چون حلقه تنگ تر است یک سری مشکلات وجود دارد.خب البته کار در تهران و کلان کشور هم مشکلاتی دارد که امیدواریم حل شود.

همه فکر می کنند که کار در تهران به جهت لابی ها و فشار هایی که است، خیلی سخت است.

کار در استان ها روان است ولی به لحاظ اینکه محیط کوچک است، حرف و حدیث ها بیشتر است و یک سنگینی در نگاه ها حس می کنید. یعنی کسی که هم سطح شما است نمی تواند بپذیرد که شما این کار را انجام می دهید.

سخت میتوانند خودشان را قانع کنند که پای صحبت بنشینند، در برنامه باشند و پای کار باشند.

وارث:یعنی هر کسی خودش را محق می داند؟

نه کاملاً. بعضی ها اینطور هستند، ممکن است در همدان یک نفر باشد، در زنجان دو نفر باشد، در مشهد سه نفر باشد، اما همین سنگینی بار نگاهشان، اثرات وضعی دارد که کار را سخت می کند.

وارث:در تهران چطور؟

در تهران یک پراکندگی می بینم، ولی اگر کسانی که ذی نفوذ و علمدار هستند، کمک کنند خیلی راحت در تهران کار جمع می شود.

در سطح مدیریت کشور هم الحمدلله کار روان است، فقط کمی فاصله تا رسیدن به مقصد داریم، که اگر این فاصله را با حوصله و توان بیشتری طی کنیم زود تر به نتیجه می رسیم.

وارث:به نظر شما جایگاه سازمان بسیج مداحان در بین مجموعه ها، سازمان ها و ارگان هایی که در عرصه ستایشگری فعالیت می کنند کجاست؟

بسیج نهادی است که در دل خیلی ها جای دارد، در بحث بسیج مداحان که وارد شویم، آن چه که من در استان درگیر بودم به نظر می آید که بسیج مداحان در انجام وظایف خود موفق بوده است. بسیج مداحان در جامعه ی هدفش، یعنی مداحان و عرصه هیئت های مذهبی هنوز جای کار دارد. ولی در همان بخش کوچکی که بر عهده آن بوده است نسبتا موفق عمل کرده است.

وارث:شما در شورای ستایشگری که دو سال است مشغول به کار شده، حضور دارید؟

بله.

وارث:به نظر خودتان جایگاهی که باید داشته باشد را تا الان داشته است؟

شورای ستایشگری نیاز به تشخص پیدا کردن دارد، یعنی شخصیت و جایگاه به آن بدهیم و خود جامعه هدف باید آن را بپذیرد.

وارث:جامعه هدف هیئت است یا مداح؟

شورای ستایشگری دو حلقه دارد، حلقه اول  مداحان هستند، حلقه دوم هم در مداحان تعریف می شود، مداح کجا روضه میخواند؟ پایه ی اصلی مداح است. یعنی ما جامعه هدفمان مداحان هستند و عرصه اثرگذاریمان هیئت.

وارث:پس قاعدتا ما باید آن عرصه اثرگذاریمان را در کف هیئت ببینیم؟

بله 

وارث:به نظرتان این شورا در کف هیئت چقدر موفق بوده؟

فعلا هیچی.

وارث:چرا؟

دلایل مختلفی وجود دارد، یکی از دلایلش این است که باید بیشتر تلاش شود که نخبگان مداحی به شورای ستایشگری توجه کنند.

روضه خوان ها زود پیر می شوند

وارث:ما درباره جامعه ای صحبت می کنیم که متاسفانه هیچ پاسخگویی به هیچ نهادی ندارد، شاید مجموعه هایی باشند که پاسخگو باشند اما در کل اینکه انتظار داشته باشیم آن ها به سمت ما بیایند درست است؟ یا اینکه ما باید به سمت جامعه مداحی و هیئت برویم؟ یعنی سازمان بسیج مداحان باید بنشیند و بگوید مداح و هیئت بیا سمت من، یا خودش باید به میدان برود؟

نه بسیج مداحان در این دو ماه نشان داده است که ما میرویم.

وارث:چرا پیش از این نبوده؟ شما پیش از این هم رئیس سازمان بسیج مداحان همدان بودید.

پیش از این هم بوده ولی کمتر بوده. یا اینکه ما خیلی به سمت مداحان و هیئت ها می رویم. ولی همین شورای ستایشگری هم باید برای سرکشی به اثرگذاران عرصه مداحی برنامه بگذارد. اگر این سرکشی انجام شود آن تشخص هم ایجاد می شود.

وارث:درباره ساختار کلی سازمان برای ما توضیح می دهید؟ نحوه ارتباط گیری سازمان با مداحان، نحوه اداره سازمان به چه صورت است؟

سازمان یکی از مجموعه های زیر نظر سازمان بسیج مستضعفین است، که طرح کلی، سیاست ها و اهداف آن به تصویب حضرت آقا رسیده است.

وارث:پس در دعوت از مداحان برای بیت رهبری، دخیلید؟

قاعدتاً بایستی اینطور باشد! در هر صورت ما هم انتظار داریم که در این عرصه تاثیرگذار باشیم، چون عزیزانی هستند که اگر مجال داشته باشند در بیت می درخشند. 

یکی از مشکلاتی که جامعه ما با آن درگیر است این است که متاسفانه تلاشی برای رسانه ای شدن توانمند هایمان نمی کنیم. توانمندی که من می شناسم در یک روستایی در فلان شهر و...  کشاورزی می کند. اجرا و صدای وی خیلی بهتر از دیگران است ولی رسانه ندارد، برای یک جمع 10 یا 20 نفری می خواند. فکر میکنم در حق اینها ظلم است اگر نیایند. مداحی در کرمان، یا یزد فعالیت می کند که رسانه در دستش نیست.

وارث:وقتی مجموعه های متولی وجود دارد، من به عنوان رسانه اول وظیفه ام این است که ببینم چه کسانی در راس کار قرار دارند، مثل خانه مداحان، بسیج مداحان، هیئت رزمندگان، وقتی این مجموعه ها شرایط را برای بروز چنین افراد گمنامی در این عرصه فراهم نمی کنند، رسانه چطور می تواند در این راه قدم بردارد؟ چقدر این مجموعه ها مقصر بودند؟ شما رسانه را مقصر میدانید؟ یا مجموعه های متولی که به عنوان مجموعه مورد تائید حضرت آقا آن را قبول دارد و جلسه برگزار می کند و در سطح کشور فعال هستند؟ در اصل بودجه آنها برای همین است و رسالتشان شناسایی این افراد است، حال یکسری از افراد با لابی و رسانه در جایگاهی بنشینند که واقعا در آن جایگاه نیستند، به نظر شما مقصر رسانه است یا مجموعه های متولی؟

هر دو! رسانه تلاشی برای شناسایی نکرده است. این مجموعه های اثرگذاری هم که در معرفی این افراد اثر دارند. مثلان فلان شاعر در رسانه در حضور حضرت آقا شعر خوانده است. الان این شاعر به خاطر همین همه جا دعوتش می کنند و این شهرت برای او منبع درآمد شده است.

این ها اشتباهاتی است که در سانه ما انجام می شود.

ما شعرایی را داریم که خوب شعر می گویند، ولی مجال شعر خواندن در حضر آقا را ندارند، اینها معرفی نمی شوند.

در همین دیدار اخیر 3 نفر نوحه ساز شعر خواندند که هر 3 نفر هم از تهران بودند، آیا همه نوحه سازان در تهران نفس می کشند؟ آیا این کار باعث دلزدگی شعرا و مداحان دیگر استان ها نمی شود؟

وارث:من در جایگاه دفاع از رسانه نیستم، فقط میخواهم به یک نتیجه ای برسیم. چرا سازمان ها و ارگان هایی که وظیفه شان نشان دادن و شناساندن نخبگان است کاری نمی کنند!؟

من مثالی میزنم، درباره عاشورا و امام رضاسلام الله علیه هم که فیلم می سازند، یک سمت آن را به ازدواج می رسانند.  در رسانه و سینمای ما فیلم  می سازند، به خاطر اینکه جذابیت داشته باشد آن را عاشقانه می کنند و می گویند اگر اینطور نباشد مخاطب جذب نمی شود. حالا سوال ما از رسانه این است، شما می گویید فلان مداح جذاب است آیا فقط همین یک مداح وجود دارد که در رسانه می خواند؟ می گویند بقیه جذاب نیستند، خب آن ها را هم بیاورید تا جذاب شوند.

وارث:خیلی ها هم هستند ممکن است جذاب نخوانند اما چون لابی دارند در رسانه می خوانند!

خب البته. جذاب با شاخصه های صدا و سیما. این ها می توانند این کار را بکنند، چرا نمی کنند؟!!

وارث:برگردیم به سوالمان درباره ساختار سازمان، نماینده شما در استان چه کار می کند؟

در یک نمای کلی سازمان بسیج مداحان می خواهد بستری باشد برای ارتقاء مهارتی، بصیرتی، تربیتی و معرفتی مداحان و شعرا.

در همین راستا حلقه های مجمع الذاکرین راه اندازی می کند، یا مداحی که اثرگذار است کلاس آموزش مداحی می گذارد یا در مجمع الذاکرین مداحی می خواند و ایشان نقد می کند، یا شاعری که اثرگذار است جلسه شعر برگزار می کند، شعرا را دور خود جمع می کند.

دوره های تخصصی آموزشی برگزار می شود و اساتید مجرب دعوت می شوند و در این دوره ها تدریس می کنند، سرکشی از پیشکسوتان، عیادت از جانبازان مدافع حرم، ما در بین مدافع حرم مداحان شهید و جانباز داشتیم. باید به اینها سر بزنیم. سرکشی به هیئت هایی که کمتر به آن ها توجه می شودباید جزءاولویتهای ما باشد.

اینها باید در دستور کار مسئول بسیج مداحان استان ها قرار گیرد، در دستور کار خود ما وجود دارد.

وارث:مجمع الذاکرین را حداقل در تهران رصد کردم و بعضا توفیق داشتم حضور پیدا کردم، چند درصدشان مثل زمان مرحوم آقای آهی اهل این هستند که نقد کنند و تذکر بدهند؟ معمولا تعریف و تمجید است.

بعضی از مداحان خوب و بدون ایراد می خوانند، بعضی هم که ممکن است ایرادی به آن ها وارد باشد؛ در بعضی از این مجمع الذاکرینها که من بوده ام؛ دیدم که تذکر دادند.

وارث:در تهران؟

خیر، در شهرستان ها! در تهران چند جلسه رفتم و چنین چیزی ندیدم که تذکر بدهند، چون آن شخص بی عیب می خواند.

روضه خوان ها زود پیر می شوند

وارث:به نظر شما مداحان نقد پذیرند؟ منظور من مداحانی شناخته شده است.

خیلی ها هستند که نقد پذیرند، بنده یکی از آن هایی هستم که گاهی اوقات که می گویند طیب الله می گویم این را خودم می دانم، آن چیزی که نمیدانم این است که بگویید کجا را خراب کرده ام؟ شعار هم نمی دهم، این را به شوخی... جدی جدی می گویم! روزی که دیدید مداحان نقد پذیر شدند، بدانید که یک سال قبل از آن امام زمان(عج) آمده است.

ولی بعضی نقد ها نقد منصفانه و عالمانه نیست، مثال میزنم، من به اندازه دانش خودم به مداح گوش می دهم، یا تحسین یا تکذیبش می کنم، و این غلط است. 10 سال پیش یک شخص اهل علمی به من گفت: مداحان چه می خوانند؟ گفتم: چه می خوانند؟

گفت: می خوانند الا وصلی الله علی الباکین علی الحسین {علیه السلام} مگر می شود خدا بر گریه کننده امام حسین سلام الله علیه سلام و درود بفرستد؟

نگاهش کردم و گفتم مگر حدیث امام صادق سلام الله علیه را در خصائص شیخ جعفر شوشتری نخواندی؟ تعجب کرد و گفت عجب!

خب حالا این فرد از روی بیسوادی چندجا این جمله را گفته ؟هرچه را که من ندیدم یا نخواندم که دلیل بر عدم نیست!!!

عده ای از روی بی سوادی نقد میکنند!

فردی به من می گوید، شعر فلان مداح خوب نیست، او چیزی از ادبیات نمی داند. می گویم شما میدانی؟ می گوید بله من دکترای ادبیات دارم، بعد شخص دیگری در کنار او نشسته و شعر می خواند، شعری سراسر ایراد، که ایراد قافیه دارد و او سر تکان می دهد و شعر را تایید می کند. فهمیدم که این نقد جاهلانه است.

نقد باید عالمانه باشد، به قول استاد سید مهدی حسینی مبنای بنده برای نقد شعر شما دستور زبان فارسی است، مبنای شما برای اثبات ادعایتان چیست؟

من می گویم طبق این مبنا این شعر غلط و طبق این مبنا درست است. مشکل کار ما از آنجا است که برای نقد هایمان مبنا نداریم، یعنی به ذائقه مان که خوش نیاید نقدش می کنیم.

وارث:اکثر نقد هایی که به مادحین می شود، نقد هایی است که به عملکردشان در فضای جامعه و یا فضای هیئت صورت می گیرد، در بحث شعر هر کسی جرات ورود ندارد چون باید یک حرفی برای گفتن داشته باشد. نکته اصلی این است که این نقد ها در عملکرد های افراد است، در حرف هاشان، در روضه هایی که می خوانند، آن ها برای چیست؟

این یک حرف کلی است که باید خرد شود، چرا که نقد روضه ها ومجالس ومحتوتهای شعری وسبکی سر از ناکجا آباد درمی آورد که بهتر است وارد آن نشویم.

اما در بحث عملکرد مداحان و رفتارشان نکته ای را می گویم، من باید بفهمم و بدانم کجای سر تا پای من، از لباس پوشیدنم، تا محاسنم، ظواهر زندگی ام، کارم و نوع درآمدم تا همه چیز؛ با امام حسین سلام الله علیه تناسب دارد، اگر تناسب ندارد آن را کنار بگذارم و درست کنم.

این را اول خود مداحان باید متوجه شوند که چه چیز آنها با امام حسین سلام الله علیه تناسب دارد؟ نماز خواندنشان مثل امام حسین سلام الله علیه است؟سحرشان، تهجدشان؟ ظاهرشان؟ محاسنشان؟ شعر خواندن و نوکری کردنشان؟

کجای شعر آن ها امام حسین سلام الله علیه را ترویج می کند؟ کجای نوحه های آنها به درد امام حسین روحی فداه می خورد؟ کجای جلسه شان باری از دوش امام زمان روحی فداه برمیدارد؟ این را باید خود مداحان توجه کنند. در این زمینه هر کسی هر چه بگوید و دلیلی بیاورد من قبول نمی کنم.

در آیه 14 سوره قیامت داریم " بل الانسان على نفسه بصیره"  انسان به نفس خودش آگاه است و بصیرت دارد. من میدانم چه کاره ام، با امام حسین علیه السلام چند چندم حداقل امام حسین روحی فداه را دور نزنم.

امام علی علیه السلام می فرمایند: "خلص العمل فان الناقد بصیر بصیر" کارت را درست کن، خالص کن، کسی که بالا نشسته و کار تو را می بیند، مو را از ماست بیرون می کشد.

من نمی توانم وقتی در قلبم هوای پول گرفتن برای روضه خوانی دارم، بگویم نوکر امام حسین علیه السلام هستم.نوکر خیالش جمع است که همه ی اموراتش با صاحب و اربابش است.

روضه خوان ها زود پیر می شوند

وارث:در رابطه با وظایف سازمان بسیج توضیح بدهید.

کلیت وظایف سازمان بسیج توجه دادن مداحان به اس واساس مداحی و نوکری اهلبیت علیهم السلام ،اصول، ارزش های انقلاب، امام، شهدا و رهبری است. همین.

آقا وقتی فرمودند ما هیئت سکولار نداریم، یعنی نداریم. منظور ایشان این بود که نفس فعالیت هیئت کار انقلابی و انقلابی گری است. من با این خط کشی بین مداحان صد در صد مخالفم. مگر اینکه خلاف این ثابت شود. یعنی در هیئتی شما ببینی مداحی ضد انقلابی گری راه انداخته است. مثل کسانی  که شهدای ما را مرده می خوانند و شهدای ما را کشته های جنگ عراق و ایران می دانند. تا الان در بحث یمن و سوریه از آن ها هیچ عکس العملی ندیده ایم. ما با اینها خوب نیستیم.

وارث:برای اینکه این مطلب در ذهن ما خوب جا بیفتد، بفرمایید که نگاه سازمان بسیج مداحان این است که بین مداحی که چفیه بیندازد و از آقا بخواند لزوما، با کسی که این کار را نمی کند و هیئت دارد، کلیات را رعایت می کند، در این عرصه کار می کند و چهار چوب را رعایت می کند، تفاوتی قائل نیستید که بگویید این مداح انقلابی است و آن انقلابی نیست؟

ممکن است بگوییم این ظاهرش انقلابی تر است. اما نه به این معنا که بگوییم چون یکی چفیه انداخته است انقلابی است و دیگری که چفیه ننداخته انقلابی نیست. 

وارث:برنامه های شما برای سال آینده سازمان چیست و آیا برنامه ای برای تبیین و اجرای نظرات حضرت آقا در عرصه مداحی دارید؟ چون حضرت آقا مطلبی فرمودند که جای تامل دارد، و آن هم این است که مداحان بایستی گفتمان سازی کنند. این گفتمان سازی خیلی حرف است و برای اینکه به این سمت برویم چه برنامه ای دارید؟

دو برنامه اصلی در سال 97 داریم. یکی بحث آموزش و توانمند سازی مداحان است که محتوای آن در حال تعریف شدن و اساتید آن در حال معرفی شدن است. با نگاه و رویکرد تربیتی.

برنامه دوم کار روی نوگلان و نوجوانان است، نوگلان حسینی و زینبی که این یک برنامه پنج الی هفت ساله است که اگر موفق بشویم برنامه خوب و اثرگذاری خواهد شد و این هم در مرحله شناسایی اساتید و محتوی است.

گفتمان به چه معناست؟ گفتمان یعنی شما طوری رفتار کنید و فضا را به سمتی ببرید که آن مطلب مهم، مسئله مستمعین و جامعه شود، به این می گویند گفتمان سازی. یعنی شما در هیئت طوری بخوانی که بین من و خانواده ام این مطلب مسئله و محل صحبت و سوال شود. ما هنوز نتوانستیم اصل اسلام را به صورت گفتمان در هیئت هایمان درآوریم. 

مثلا در هیئت هایی که به اسم امام حسین روحی فداه برگزار می شود، آهنگ های غیر اسلامی خوانده می شود، حرف های غیر اسلامی زده می شود. سینه زن نوعی سینه می زند و می گوید این نوع سینه زنی زامبی است. یعنی حتی اسم کارتون و بازی کامپیوتری در فضای مجازی در هیئت و سینه زنی ما می آید. میخواهد حماسه بخواند خشن خوانی می کند. اسلامی برگزار کردن هیئت مسئله ما نشده!

وارث:چرا؟

خیلی چراها دارد. 

- یکی از دلایلش این است که "نهاد های متولی در خواب خرگوشی و زمستانی عمیقی رفتند". از سال 78- 79 این موج ایجاد شد و حالا سخت می شود آن را جمع کرد.

- یکی دیگر از دلایل این است که مستمعینی که آنجا بودند و نگاه اسلامی داشتند برادرانه، دوستانه و دلسوزانه سعی بر اصلاح نداشتند.

- کسانی که صاحب تریبون بودند از تریبون نماز جمعه، مجلس خبرگان، و یا از روی منبر تاختند.

به نظر شما این صلاح است که من بگویم فلان عالم این مشکل را دارد جامعه حواسش باشد؟ یکی از چراها این بود که علما به جای اینکه بروند با اشخاصی که مبتلای به این مشکل بودند صحبت کنند و مشکل را حل کنند، این مسئله را به عرصه جامعه و تریبون، کشاندند. 

ما نتوانستیم امام حسینی برگزار کردن هیئت را به صورت یک مسئله در آوریم.

گفتمان سازی که آقا مد نظرشان است این نیست که ما مدام بگوییم لبنان، مدافعان حرم، سبک زندگی اسلامی؛ گفتمان سازی یعنی اینکه به نحوی جلسه را اداره کنیم و تهیه محتوا کنیم که یمن به عنوان مسئله جوامع هیئتی مطرح شود.

بنده در هیئتم و می توانم با شعرم مرگ بر آمریکا بخوانم ولی این را نمی خوانم، پرچم آمریکا را کف ورودی هیئت می اندازم که هر کسی وارد می شود آن را لگد کند. یا فضاسازی ورودی جلسه را به شکلی در می آورم که هم بدانند اشک برای امام حسین سلام الله علیه چقدر ارزش دارد و هم بدانند دشمن شناسی چقدر مهم است.

آیا اینگونه نمی توان گفتمان سازی کرد؟ حتما باید در سینه زنی بگوییم مرگ بر آمریکا؟ اینکه آقا فرمودند گفتمان سازی یعنی اینکه ما به نوعی رفتار کنیم و محتوا ارائه دهیم که بتوانیم یک مطلب مهمی را به صورت یک مسئله مهم برای جامعه هدفمان در آوریم و ما تلاش می کنیم که به این سمت برویم.

روضه خوان ها زود پیر می شوند

وارث:برای این مسئله در برنامه هایتان چیزی مطرح هست؟

همین نگاه تربیتی بصیرتی که به برنامه ها داریم این را ایجاد می کند. یک حلقه مفقوده ای است که من این را بیرون می کشم.

ما فکر می کنیم که سازمان بسیج مداحان یا تبلیغات اسلامی می خواهد مدام مداح خوب تولید کند و بگوید این مداح خوب و درستی  است که من تولید کرده ام. در حالی که این نیست، این سازمان ها یک عرصه برای پیشرفت است. " إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً " ما راه را نشان می دهیم،  شما می خواهید شاکر باشید، می خواهید کفران کنید. ما نمی توانیم  با دست آب در دهان آقایان مداح بریزیم و بگویم این ها را بگو. نه؛ ما می خواهیم بگوییم که مسئله های ما این ها است، شما ببینید چطور می توانید این ها را تبدیل به گفتمان کنید. ما فقط فضا را فراهم می کنیم.

نمی توانیم به مداح زور بگوییم که این را بخوان، ولی می توانیم مداح را قانع کنیم. الان هم ما مداح ارزشی خوب که دغدغه اسلام و امام حسین سلام الله علیه را دارد کم نداریم. بعضی از آن ها رو نیستند.

وارث:به نظر شما این جریانی که حاکم بر جامعه مداحی است می تواند در این چهارچوب قرار بگیرد یا باید کوبید و از نو ساخت؟ چند درصد ممکن است از لحاظ تفکری به جایی برسانیم که این مسئله اعتقادش شود.

اگر بزرگان این عرصه دست به دست هم دهند، خیلی راحت میتوان این کار را کرد. از ریزترین تا درشت ترین مسائل. گاهی لازم است ما پا روی نفسمان بگذاریم و به خاطر امام حسین سلام الله علیه کوتاه بیاییم. به خاطر امام حسین روحی فداه اگر رفتنمان به جلسه ای تاثیر گذار است، برویم. اما اگر اینها نشد راه دومی وجود دارد .مجتبی روشن روان چند سال می تواند در این عرصه کار کند؟ 10 سال؟ 15 سال؟ بالاخره تمام می شود راه دوم این است که مداحانی که قابلیت اثر گذاری را دارند معرفی کرده و به آنها بها بدهیم.

وارث:و سوال آخر من درباره همایشی است که هشتم و نهم اسفند ماه برگزار میشود . توضیح می دهید.

همایش مسئولان بسیج مداحان است که چند کار قرار است صورت بگیرد.

اول اینکه برنامه سال 97 را با مسئولان بسیج مداحان مطرح و بررسی کرده و نحوه اجرا را تعامل کنیم.

دوم بیان مسئله مهم تعامل با دستگاهها ونهادهای مرتبط است و

سوم میخواهیم این جامعه را دغدغه مند کنیم و بگوییم این خطر ها وجود دارد، حواستان را جمع کنید.






مطالب مرتبط
یک مداح وقتی مداحی میکند، به اندازه ممدوح او را بالا می برند/در ضیافت بلای سیدالشهدا کارت ورود بکاء است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربازدید ها