به‌روز شده در: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۹۸۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
حسن رحیم‌پورازغدی؛
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به معنای کفر در قرآن، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید با کافری که جاهل است و ایمان ندارد ولی معاند هم نیست، و با آن‌هایی که مخالف هستند و سرجنگ ندارند، با مدارا و مهربانی برخورد کنید اما کافرانی هستند که خداوند فرموده با این دسته محکم و سخت برخورد کنید، به آن‌ها نخندید، دوستی نکنید، هدیه ندهید، هدیه نگیرید، همانند آنان لباس نپوشید و...
اکر جبهه حق یقیناً حق باشد پیروز خواهد شدوارثحسن رحیم‌پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در یازدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی با محوریت قرآن کریم و استکبارستیزی که در تالار نور مشهد برگزار شد، با بیان اینکه استکبارستیزی در واقع رسالت اصلی همه انبیاء بوده است، اظهار کرد: در بیان قرآن کریم، رسالت وحی و فلسفه خلقت از آدم‌ و حوا تا قیامت مسئله استکبارستیزی است. 
استکبار در درون تک تک انسان‌ها وجود دارد
وی با بیان اینکه استکبار از درون تک تک انسان‌ها شروع می‌شود، ادامه داد: فرعون‌هایی که در وجود همه ما قرار دارد ما را وادار بر سلطه بر دیگران می‌کند. رمز همه تمدن‌سازی‌ها، تمدن‌سوزی‌ها، صلح‌ها، عشق‌ها، نفرت‌ها و ... همین مسئله استکبار است.
وجود استکبار از آغاز خلقت انسان
رحیم‌پورازغدی با تأکید بر اینکه مسئله استکبار از آغاز خلقت انسان شروع شده است، ابراز کرد: مستکبر بزرگ شیطان است، هنگامی که به خداوند گفت بر تو سجده می‌کنم ولی به غیر تو هرگز. لذا قصه آفرینش انسان با استکبار شروع شد.
وی با بیان اینکه قضیه هابیل و قابیل نیز نوعی استکبار بین دو برادر است، اظهار کرد: در قضیه هابیل و قابیل دعوا بر سر دنیا، ثروت، قدرت و .. نبود بلکه ظاهراً دعوا مذهبی وخدامحور بود لذا استکبار شروع شد و اولین قتل انسان به دست انسان به انجام رسید.
استکبار از آغاز خلقت انسان بوده و تا قیامت ادامه دارد
رحیم‌پور ازغدی با تأکید بر اینکه استکبار از اول خلقت انسان شروع شده و تا قیامت ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: همان طور که نبرد توحید و کفر پایان ندارد، استکبار نیز پایانی نخواهد داشت.
عضو شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در خصوص استکبارستیزی در قرآن کریم خداوند وعده‌های بسیار داده است، ادامه داد: خداوند در سوره اسراء آیه ۸۱ می‌فرماید: «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا و بگو حق آمد و باطل نابود شد آرى باطل همواره نابودشدنى است»، برخی می‌گویند چطور خداوند در این آیه می‌فرماید که با آمدن حق، باطل رفتنی است در حالی که در تاریخ اکثراً دیده می‌شود که باطل غالب است.
اکر جبهه حق یقیناً حق باشد پیروز خواهد شد
وی در راستای گفته‌های خود ابراز کرد: در تمام تاریخ اگر اهل حق و جبهه حق به حق عمل کردند، بدون استثنا حق بر باطل پیروز شده است ولی اگر در مواردی ظاهراً پرچم باطل بالا است یا نقض جاء الحق بوده یعنی پیروان حق با پرچم حق به موقع به صحنه نیامدند و ترسیدند.
رحیم‌پورازغدی با بیان اینکه تمام جنایتکاران تاریخ بر روی کارهای بد خود نام نیک گذاشته‌اند، گفت: اگر باطل حقیقی بیاید که قطعا کسی پیرو آن نخواهد بود و ذاتا رفتنی است. شیطان عدم سجده خود بر انسان را با دلایل خاص توجیه می‌کند، شاه بر روی کارهای خود اسم تمدن می‌گذارد، صدام کارهای خود را به اسم دفاع از حیثیت غرب توجیه می‌کند، یزید هیچ وقت نگفت من باطلم چرا که اگر این را خود بیان می‌کرد زودتر از اینها سقوط می‌کرد و کما اینکه بعد از شهادت امام حسین(ع) نیز زمانی نگذشت که بنی امیه سرنگون شد و باید گفت هیچ‌کدام به نام باطل نمی‌آیند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه وعده‌هایی که خداوند در قرآن کریم برای جبهه ضد استکبار داده است را برخی درست نفهمیده‌اند، عنوان کرد: در بیشتر مواردی که در قرآن کریم وعده پیروزی به جبهه حق داده شده جمله شرطیه به کار رفته است، در هیچ جای قرآن گفته نشده است که با هر کاری که انجام دادید چون عنوان حق بر خود دارید پیروز خواهید بود.
وی با بیان اینکه خداوند سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی‌دهد، مگر آنکه آنان خود را برای تغییر سرنوشتشان تلاش کنند، گفت: هر کدام از ما در جایگاهی که قرار داریم، وظایفی بر عهده ما است و باید آن‌ها را به انحو احسن انجام دهیم، از همین رو خداوند می‌فرماید وظایفتان را درست انجام دهید تا به وظیفه‌ام عمل کنم.
رحیم‌پورازغدی با اشاره به اینکه کسی بر گردن خداوند وظیفه‌ای ندارد، اما خود خداوند وظایفی را برای خود تعریف کرده است، ادامه داد: بخشی از سنت خدا با قوانین طبیعت درک می‌شود که همان سنت‌الله اول است و برخی دیگر با قوانین ماوراء الطبیعه که سنت الله دوم است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: اگر آتشی برافروزید، آنگاه می‌سوزید(سنت الله اول)، ولی در شرایط خاص آتش سوزاننده نیست، حضرت ابراهیم(ع) در آتش نسوخت(سنت الله دوم)، از دریا نمی‌شود، عبور کرد (سنت الله اول) ولی حضرت موسی(ع) از دریا عبور کرد(سنت الله دوم).

گاهی باید منتظر سنت الله دوم بود
وی با تأکید بر اینکه گاهی باید منتظر سنت الله دوم بود، گفت: اصل انقلاب اسلامی، قضیه طبس و ... همه از نوع سنت الله دوم است، باید چشم الهی داشت تا بتوان این معجزات را درک کرد.
حوادث طبیعی فعل الله است
رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه حوادث طبیعی فعل الله است، افزود: خداوند می‌فرماید: «در هنگام کشت محصولات آیا شما زارع هستید یا ما؟» حتی خنده و گریه شما بر دست ماست لذا باید در طبیعت، الله را ببینیم.
قرآن کریم مسئله استکبار را لایه لایه تبیین می‌کند
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه قرآن مسئله استکبار را لایه لایه تبیین می‌کند، ادامه داد: قرآن مفهوم کفر را به سه دسته تقسیم کرده است، لذا معنای کفر و کافر در قرآن کریم با توجه به بستر، شرایط زمانی و مکانی و طبقه‌بندی جبهه دشمن متفاوت است.
وی با اشاره به یکی از معانی کفر در قرآن کریم، ابراز کرد: کافری که جاهل است، ایمان ندارد ولی معاند هم نیست. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «با این دسته از کفار با مدارا و مهربانی و منطق برخورد کنید» اغلب کفار جهان از نظر مفاهیم دینی مستضعف هستند.
رحیم‌پورازغدی، دسته دوم کفار در قرآن را کافرانی معرفی کرد که مخالف هستند اما سرجنگ ندارند، لذا باز هم خداوند در قرآن کریم پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را بر مدارا و مهربانی با این دسته فرا می‌خواند و می‌گوید حتی اگر این دسته و دسته اول به کمک شما احتیاجی داشتند به آن‌ها کمک کنید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دسته سوم کفار، کافران معاندی هستند که قرآن کریم می‌فرماید: «با این دسته از کفار محکم و سخت برخورد کنید، به آن‌ها نخندید، دوستی نکنید، هدیه ندهید، هدیه نگیرید، همانند آنان لباس نپوشید و ..» بر این اساس باید گفت قرآن می‌گوید که از کفر و استکبار بترسید و همانند آنان نباشید زیرا در غیر این صورت موحد نخواهید بود و از صف الله جدا می‌شوید.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربازدید ها