به‌روز شده در: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۰
کد خبر: ۹۹۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۳
آیت‌الله مکارم شیرازی:
مطابق تحقیقات ما، حضرت خدیجه در وقت تزویج با رسول اکرم(ص) یا 28 ساله و یا 26 ساله بود؛ و این که آن حضرت را 40 ساله و بیوه معرفی کردند، توطئه ای بود که خواستند برخی دیگر را در برابر ایشان بالا ببرند، و بنی امیه هم این را تبلیغ کردند.
وارث:در شب دهم ماه مبارک رمضان و سالروز وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها، مراسم بزرگداشت آن حضرت در "دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم" برگزار شد.

آیت الله العظمی «ناصر مکارم شیرازی» در این مراسم، که شامگاه  جمعه چهارم خرداد 1397 برپا گردید، درباره فضایل ام المؤمنین خدیجه کبری علیها السلام به ایراد سخن پرداختند.


ایشان حیات پیامبر اکرم(ص) را به دو دوران مکه و مدینه تقسیم کردند و فرمودند: دوران مکه، دوران مصیبت ها و رنج ها بود؛ و دوران مدینه، دوران پیروزی ها و شادی ها بود.

معظم له ادامه دادند: برخی از یاران پيامبر(ص) فقط دوران مکه را درک کردند که دوران مشکلات بود؛ اما برخی دیگر دوران انتصارات را هم دیدند و سختی های مکه تا حدودی برای آنان جبران شد.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان بخشی از رنج هایی که حضرت خدیجه(س) در راه اسلام، گفتند: آن حضرت، یکی از کسانی بود که فقط دوران رنج و مصیبت در مکه را دید. ایشان از اولین یاران پیامبر اکرم(ص) بود و یکی از کارهایش این بود که وقتی شوهرش به منزل می آمد، زخمهایی که در بدن حضرت به وجود آمده بود را ببندد، زیرا کفار بچه ها را اجیر کرده بودند تا به آن حضرت سنگ بزنند.

این مرجع تقلید شیعیان ادامه دادند: از همه سخت تر، دوران محدودیت شعب ابوطالب(ع) بود. در این دوران، مسلمانان تحت تحریمهای گوناگون مشرکین بودند؛ تحریم اجتماعی، تحریم معاشرت، تحریم غذایی و...

ایشان ادامه دادند: من هنگامی توانستم رنج این تحریمها را بخوبی بفهمم که به زیارت قبر حضرت ابوطالب(ع) و حضرت خدیجه(س) رفته بودم. آنجا آنقدر گرم بود که ما به اندازه قرائت یک فاتحه نتوانستیم که در آفتاب بایستیم و به سایه رفتیم. در آن وقت با خود فکر کردم ما چند دقیقه نتوانستیم این آفتاب را تحمل کنیم، مسلمانان صدر اسلام چگونه سه سال در شعب ابی طالب، بدون پناهگاه، بدون غذا، بدون دارو، آن گرما و سرما و مشکلات را تحمل کردند؟ چه گذشت بر مردم و مسلمانان؟ در آن شرایط دشوار، مقاومت حضرت خدیجه(س) واقعاً ستودنی بود.

آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود، به بیان احادیثی در فضیلت و ایمان حضرت خدیجه کبری(س) پرداختند.

این مفسر قرآن کریم، حدیثی از "تفسیر عیاشی" را قرائت کرد که مطابق آن، حضرت رسول(ص) در بازگشت از معراج به جبرئیل امین فرمود: "یا جَبْرَئِيلُ هَلْ لَكَ مِن حَاجَة؟" قَال: "حَاجَتِي أَنْ تَقْرَأَ عَلَى خَدِيجَةَ مِنَ اللَّهِ وَمِنِّي السلام"... حِينَ لَقَّاهَا نَبِيُّ اللَّهِ صَلَّي اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ لَهَا الَّذِي قَالَ جَبْرَئِيلُ فَقَالَت: "إِنَّ اللَّهَ هُوَ السَّلَامُ وَ مِنْهُ السَّلَامُ وَ إِلَيْهِ السَّلَامُ وَعَلَی جَبْرَئِيلَ السَّلَام".
یعنی: رسول خدا(ص) به پاس همراهی جبرئیل با ایشان در مراحل معراج، وقتی كه به مکه باز می گشت به او فرمود: آيا خواسته ای از من داری؟ جبرئیل گفت: درخواست من اين است كه سلام خدا و مرا به خديجه برسانی. رسول خدا وقتی كه پيام جبرئيل را به خديجه ابلاغ فرمود، آن حضرت در پاسخ گفت: بدرستی خداوند، خود سلام است و مصدر سلام است و همه سلامها از او است و تمام سلامها به او بازمی گردد (یعنی نمی توان به او سلام کرد) و بر جبرئيل درود و سلام.

ایشان ادامه دادند: دیگر مقامی از این بالاتر تصور نمی شود که خواسته جبرئيل این باشد که سلامش به حضرت خدیجه برسد. همچنین از تعبیرات حضرت خدیجه(س) در پاسخ آن سلام، معرفت والای آن حضرت معلوم می شود.

این اندیشمند اسلامی سپس با ذکر حدیثی درباره خواستگاری و ازدواج پیامبر اکرم(ص)، درباره سنّ حضرت خدیجه در هنگام ازدواج با پیامبر هم گفتند: مطابق تحقیقات ما، حضرت خدیجه در وقت تزویج با رسول اکرم(ص) یا 28 ساله و یا 26 ساله بوده است؛ و این که آن حضرت را 40 ساله و بیوه معرفی کردند، توطئه ای بود که خواستند برخی زنان دیگر را در برابر ایشان بالا ببرند. سپس بنی امیه هم این جعل را تبلیغ کردند.

آیت الله مکارم شیرازی در پایان، با ذکر اینکه "انسان باید از زندگی بزرگان، برای امروز خود درس بگیرد" فرمودند: حیات حضرت خدیجه کبری(س) چند پیام برای زندگی ما دارد؛ از جمله این سه پیام را:

پیام اول: وقتی که اسلام در خطر است و جانبازی و فداکاری می خواهد یاری اسلام مهم است؛ نه زمانی که آرامش و راحتی وجود دارد. باید مانند حضرت خدیجه(س) که در زمان سختی و رنج، اسلام را یاری رساند، ما نیز در شرایط سخت، یاور دین خدا باشیم. 

پیام دوم: کسی که به ما خدمت کرد، نه تنها در حیاتش بلکه پس از درگذشت او نیز به فکر او باشیم و برایش نیکی کنیم؛ همانطور که پیامبر اکرم(ص) پس از وفات همسرش، همواره به یاد او بود و حتی وقتی گوسفندی قربانی می کرد، از گوشت آن برای دوستان خدیجه(س) می فرستاد.

پیام سوم: در دوران سخت شعب ابی طالب، کفار و مشرکین فشارهایی زیادی آوردند تا جلوی پیشرفت اسلام را بگیرند. امروز هم کفار، با محاصره و تحریم ایران، می خواهند جلوی پیشرفت اسلام و انقلاب را بگیرند. اگر چه دشمن موفق نخواهد شد و همانطور که کفار قریش موفق نشدند اسلام را شکست دهند تحریمهای آمریکا هم شکست خواهد خورد، اما در این شرایط، ما نیز باید وضع زندگی خود را ساده‌تر کنیم تا بتوانیم در برابر این فشارها مقاومت داشته باشیم.

این استاد عالی حوزه علمیه قم همچنین در واکنش به سخنان میزبان مراسم، مسئله عدم هجرت علمای بزرگ به شهرستانها را از معضلات و مسائل درجه یک حوزه های علمیه برشمردند و فرمودند: باید فکری اساسی کرد تا فضلای برجسته ای که در قم، تدریس یا تحقیق خاصی ندارند به شهرستانها بروند. سابقاً چنین نبود و مجتهدین عالیرتبه ای در شیراز، اصفهان و شهرهای دیگر بودند که در نجف درس خوانده و به شهر خود برگشته بودند؛ اما هم اکنون آقایان در قم می مانند و شهرها از مجتهدین و علمای بزرگ خالی شده است.


منبع: ابناء
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربازدید ها