ولادت سید الشهدا علیه السلام، شادی همراه با حزن و بکاء بوده است

کد خبر: 78241
جبرئیل آمده و خبر آورده که یک فرزند فوق العاده، یک موهبت الهی را به شما خواهیم داد. اما در سر راه این فررند بلای عظیمی قرار دارد.
وارث: مـراسم جـشن ميلاد سرداران كربلا با سخنرانی آیت الله میرباقری و مداحی حاج سید مهدی میرداماد در حسینیه آیت الله حق شناس(ره) برگزار شد. 

در ادامه خبر متن سخنرانی آیت الله میرباقری را میخوانید:

ولادت سید الشهدا علیه السلام، شادی همراه با حرن و بکاء بوده است


سه چهره واقعه عاشورا کدامند؟
از روایات نورانی اهل بیت علیهم السلام و همچنین از بیاناتی که قرآن از ولادت سیدالشهدا علیه السلام دارد؛ استفاده می شود که در عین اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ، امیر المومنین علیه السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها از این عنایتی که خداوند به آنها کرده و فرزندی که به آن ها عطا شده غرق در نشاط و شادی بودند، تولد امام حسین علیه السلام همراه با حزن و بکاء هم بوده است. 
خداوند در قرآن وقتی داستان تولد ایشان را بیان می کند که روایات این آیه را به این منظور تفسیر کردند: ما انسان را نسبت به والدینش توصیه خیر کردیم. مادرِ این انسان ( این شخصیت بزرگوار) با سختی او را حمل کرده و به دنیا آورده است. 
در روایات از امام صادق علیه السلام داریم که این آیه ناظر به امام حسین علیه السلام است. 
چون هیچ مادری با سختی فرزندش را به دنیا نمی آورد؛ زیرا خدا قبل از اینکه این فرزند را به حضرت زهرا سلام الله علیها عنایت کند؛ جبرئیل آمده و خبر آورده که یک فرزند فوق العاده، یک موهبت الهی را به شما خواهیم داد. اما در سر راه این فررند بلای عظیمی قرار دارد.
 وقتی که داستان به حضرت گفته شد آنقدر ایشان در رفت و آمد و ارتباط با خداوند قرار گرفتند کا خداوند فرمود:  من در مقابل این شهادت چند چیز را برای فرزندت عطا میکنم . اولین آن مقام امامت است، وجود مقدس حضرت ولیعصر(عج) را در نسل ایشان قرار می دهم این مزد بزرگ وقتی گفته شد ایشان راضی شدند اما غصه دار بودند.
حضرت زهرا سلام الله علیها در دوران حمل امام حسین علیه السلام دچار حزن بودند. و ملائکه در هنگام تولد ایشان همراه تبریک، تعزیت هم میگفتند. 
واقعه عاشورا سه چهره دارد. یک چهره کار دشمنان است که در نهایت زشتی است. دیگر نمیشود از این زشت تر معصیت خدا را کرد. این کار انقدر زشت بوده که نه تنها خودشان لعن شده اند بلکه کسانی را که کار آنها را میپسندند حتی قرن ها بعد؛ مورد لعن قرار میدهیم.
چهره دوم عاشورا کاری است که سید الشهدا علیه السلام و یارانشان در نهایت زیبایی انجام دادند. بندگی از آن زیباتر ممکن نبود. هم خود حضرت که در قله رضا هستند و هم اصحابشان که تسلیمِ ولی خود هستند.
در ورای این دو چهره حادثه عاشورا ضلع و چهره دیگری هم دارد که از چهره دوم زیبا تر است و آن کار خداوند متعال است. بالاخره در پس همه این حوادث دست خداوند متعال است که این ها را پیش می برد و به مقصد می رساند.
دیدن زیبایی کار خدا چشمِ حضرت زینب سلام الله علیها را می خواهد. که در جواب این سوال که کار خدا با برادرت را چطور دیدی فرمود: " ما رایتُ الا جمیلا" من در کار خدا جز زیبایی ندیدم. اگر لعن میکنم شما را لعن میکنم کار خدا زیباست. 

"ما رایت الا جمیلا" کجاست؟ 
این زیبایی کجاست؟ کجا این سختی ها و به شهادت رسیدن ها زیباست؟ این واضح است که حتما کار خدا زیباست. 
در پشت چهره این بلایی که سید الشهدا تحمل کردند ضیافت خدا است. بلایی که خداوند برای مومن رغم می زند اینطور است. یک روی سکه بیماری، سختی ها و روی دیگر رحمت و گشایش خداوند است و اگر انسان تحمل کند نتیجه اش بزرگی انسان است. مسیر بزرگی انسان همین است. 
دنیا دار سختی است و علتش این است که ما جز در وادی سختی رشد نمیکنیم. 
جمالی که در ضیافت سید الشهدا علیه السلام است این است که این بلا هم خود ایشان را به مقصد رسانده و هم، همه عالم به همراه ایشان سیر کردند. اشک سیدالشهدا علیه السلام مطهّر انسان است، انسان را تطهیر میکند.
 امام رضا علیه السلام فرمودند اگر گناهی کردی، اشک بر سید الشهدا علیه اسلام آن را پاک میکند. اشک بر سیدالشهدا مثل توبه می ماند، نزدیک ترین راه توبه است. البته باید حق مردم را هم داد. 
حتی جهنمیان هم با گریه  بر سیدالشهدا علیه السلام نجات پیدا می کنند .
 سیدالشهدا قراری با خداوند داشت که به آن عمل کرد، خداوند هم سفره ای پهن کرد که همه عالم از آن بهره مند شوند. این یک چهره زیبایی بلای حضرت است که در این بلا ایشان به اوج قرب می رسند. 
حضرت اهل سخاوت اند، در روایات آمده است از مالِ انسان سخی بخورید شفا است. آنان سخی لذت میبرد از اینکه از سفره اش دیگران هم بهره مند شوند. خداوند هم این سفره را برای حضرت پهن کرده است. 
اما برای رسیدن به این ضیافت باید از کانال بلا و بکاء وارد شد. بعد از بلا متوجه میشویم ما رایت الا جمیلا چیست. از بطن بلا باید به جمال رسید. به همان اندازه که انسان قلبش عاشورایی شود جمال بلا را می بیند و متنعم می شود. این یک چهره جمال است
یکی از لطایف دیگر در زیبایی کار خدا این است؛ اگر سیدالشهدا علیه السلام موفق به این بندگی با عظمت شدند و اصحاب و اهل بیت تربیت کردند و آنان در قله وفا هستند؛ اینها با امداد خدا است یا بدونِ امداد خدا؟ حتما خداوند متعال دست ایشان را گرفته است. نه فقط ضیافت از خدا است بلکه بندگی سیدالشهدا علیه السلام هم از خداوند است. از لطف اوست.

ولادت سید الشهدا علیه السلام، شادی همراه با حرن و بکاء بوده است