روایات اهل بیت(ع) کدام عمل را موجب رهایی از عذاب قبر می‌دانند؟

کد خبر: 86958
حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان با اشاره به روایات ائمه(ع) بیان کرد: یکی از ویژگی‌هایی که خداوند به بندگانی که آنها را دوست دارد اعطا می‌کند چشم‌پوشی از محرامات است و طبق روایتی از رسول خدا(ص) دوری از محرمات موجب برداشتن عذاب قبر از انسان می‌شود.
وارث

جلسه هفتم مراسم سوگواری امام حسین(ع) با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان ۱۵ مهرماه در حسینه هدایت تهران برگزار شد.
وی با اشاره به روایتی که در این چند جلسه آن را شرح می‌کند بیان کرد: در ابتدای روایت رسول خدا(ص) به این معنا اشاره شده که هر گاه خداوند بنده‌ای را دوست بدارد و محبت به بنده‌ای داشته باشد، او را به هشت خصلت راه می‌دهد؛ به ترتیبی که ایشان بیان کردند خصلت‌ها را توضیح می‌‌دهم. اولین خصلت بیان شده چشم‌پوشی از محارم است، یک حالی برای عبد پیش می‌آید که از همه محرمات الهی چشم می‌پوشد.

خوبی‌ها و عذاب‌های آخرت همگی نقد هستند

این استاد اخلاق در ادامه تصریح کرد: در مورد حرام‌ها دو نکته بسیار مهم در قرآن مجید و روایات دیده می‌شود؛ نکته قرآنی این است که حرام‌ها از لحظه‌ای که فرد مرتکب می‌شود، طبق نظامی که خداوند حاکم کرده است، تبدیل به آتش می‌شود. این که از قدیم می‌گفتند آخرت نسیه است، حرف دروغی است و آخرت نقد است. هم تمام خوبی‌هایش و هم تمام عذاب‌هایش نقد است. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: وقتی در شب معراج بهشت را به من ارائه کردند کامل نبود و سازندگان داشتند می‌ساختند، ولی کارشان مداوم نبود، از جبرئیل پرسیدم اینها چرا مداوم کار نمی‌کنند. جبرئیل عرض کرد مصالح باید فرستاده شود که عمل صالح است.

انصاریان در ادامه با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) بیان کرد: رسول خدا(ص) در رئایتی فرمودند: گناهان و حرام‌ها در قیامت به صورت تاریکی‌ها برای مرتکب شونده ظهور می‌کند؛ خیلی سنگین است که انسانی وارد قیامت شود و به‌شدت نیازمند به نور حق، اعتقاد و ایمان باشد، ولی از اینها محروم باشد و خود را در تاریکی محض ببیند. خداوند در قرآن فرموده است: «فی سمُومٍ وَ حَمِیمٍ وَ ظِلٍّ مِّن یحْمُومٍ»، گناه در دنیا صورت عملی دارد ولی صوت قیامتی آن تاریکی متراکم و ظلمت است.

رده‌بندی مسائل در روایات با محرمات است

این استاد اخلاق تصریح کرد: روایات ما وقتی می‌خواهند مردم را آگاهی دهند و مسائل الهی را رده‌بندی کنند اول سراغ محرمات می‌آیند. در محرمات می‌گویند خود را از آلوده شدن به حرام‌های الهی حفظ کنید، این آگاهی دادن است که در این زمینه به مردم امر به تقوا می‌کنند؛ یعنی خود را از آلوده شدن به حرام الهی حفظ کنید.

وی در ادامه افزود: کلمه طیبه «لا اله الا الله» که دفع محرمات اعتقادی در این کلمه در آغاز آمده است، یعنی پیش از توحید، پیش از خدا دفع محرمات اعتقادی است؛ نخست هر چه در اعتقاد ضد خدا است باید دفع شود، چون اگر دفع نشود جا برای توحید باز نخواهد شد. همین «لا اله الا الله» در تمام فقه شیعه سریان دارد؛ یعنی اهل بیت(ع) از خود پیامبر(ص) تا امام عسکری(ع) که روایات آنها در دسترس است در تمام فقه این عبارت را سریان داده‌اند، چون تا «لا اله الا الله» عملی نشود ثمره هیچ عبادتی رخ نشان نمی‌دهد.

انصاریان بیان کرد: مَثل آن را به عبادت نماز می‌زنم؛ می‌خواهیم نمازی بخوانیم که قبول شود، نماز که صحیح باشد قبولی آن قطعی است، اگر صحیح نباشد بسیاری از فقهای شیعه می‌گویند که اصلا نام نماز بر آن اطلاق نمی‌شود. بحثی در اصول است تحت عنوان صحیح و اعم که آیا نماز باطل را می‌توان نماز دانست یا خیر یک سلسله حرکات است که باطل است و اسم ندارد. وقتی نتوان گفت نماز، جایی هم برای قبولی آن نیست.

وی در ادامه بیان کرد: برای این که نمازی صحیح باشد، فقه اهل بیت(ع) چیزهایی که نباید باشد را سریان به نماز داده است، در مقدمات نماز آبی که برای وضو نمازگزار به کار می‌برد نباید غصبی باشد، با پول حرام تهیه نشده باشد و بعد سراغ مکان می‌روند، جایی که می‌خواهد نمازگزار نماز بخواند زمینش نباید غصبی باشد، یک موی آن پارچه لباس نباید غصبی باشد. لذا در عبادات اول باید موانع صحت دفع شود.

این استاد اخلاق تصریح کرد: رسول خدا(ص) از منزل بیرون آمد دید، جمعیتی دارند جنازه‌ای را برای دفن کردن می‌برند، رسول خدا(ص) با اینها همراه شد و ایستادند تا قبر آماده شد، تمام راه را پیامبر(ص) ساکت بودند اما وقتی میت را روی خاک خواباندند صدای پیامبر(ص) بلند شد که «آه من هذه الداحیة العظمی»، وای از این وقت بسیار سنگین، یک نفر که نزدیک حضرت بود گفت برای دفع سختی بسیار سنگین این لحظه چه باید کرد؟ حضرت به سؤال سه جواب داد، اول اجتناب از محارم است، از همه حرام‌ها دوری کنید، یعنی با حرام فاصله داشته باشید؛ دوم انجام واجبات و سوم آراسته شدن به حسنات اخلاقی است.

منبع:ایکنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.