خداوند حضرت زهرا(س) را به همسری امام علی(ع) درآورد

کد خبر: 77035
آیت الله قرهی گفت: فضیلت و شخصیت حضرت زهرا(س) به گونه‌ای است که هرچقدر درباره شخصیت ایشان صحبت کنیم، کم است.
وارث:حضرت آیت‌الله قرهی ؛ با اشاره به شخصیت بزرگ حضرت زهرا(س)، روایات فراوانی در کتب اهل سنت و اهل تشیع درباره ایشان بیان نمود و اظهار داشت: «هرچقدر درباره شخصیت حضرت زهرا(س) صحبت کنیم، کم است».

مدیر حوزه علمیه امام مهدی(ع) در ابتدای گفتگوی خود، بیان کرد: خیلی جالب است که بدانید در کتب اهل سنت نیز به فضیلت‌های حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره شده است. در کتاب الصواعق المحرقه، کنزالعمال جلد 13، و هم چنین در کتاب اسعاف الراغبین بیان شده که حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند: «ابنتی فاطمة حوراء آدمیة لم تحض و لم تطمث و انما سماها فاطمة لان الله فطمها و محبیها عن النار»، دخترم فاطمه حوراى انسیه است، حیض نشد و ناپاك نگردید و او فاطمه نامگذارى شد، زیرا خداوند او و دوستدارانش را از آتش جهنم منع كرده است. این مسئله بسیار عجیبی است اما بسیاری از افراد آن را درک نمی‌نمایند، و نه از این جهت که حضرت زهر(س) دختر پیامبر است، بلکه از این رو که این بانوی بزرگ، از بسیاری از مسائل که دیگر زنان دارند، پاک است.

آیت الله قرهی در ادامه افزود: هم چنین از بزرگی حضرت زهرا(س) می توان به این مسئله اشاره کرد که پیامبر گرامی اسلام(ص)  به مدت 40 روز برای اعتکاف قبل از فرزندآوری از حضرت خدیجه(س) جدا شدند؛ در حالی که پیامبر گرامی اسلام(س) خود معصوم است و اگر بنا به جدایی بود، خود حضرت خدیجه(س) باید از پیامبر(ص) جدا می‌شدند؛ اما خداوند به پیامبر که معصوم است و هم در طهارت روح است و هم در طهارت جسم است امر می نماید تا به اعتکاف بپردازد و نتیجه این جدایی، کوثر و بهترین فرزند است که خداوند به او عطا نمود؛ کوثر به معنای همه چیز است و خداوند همه چیز را به پیامبر اسلام عطا نمود.

وی، افزود: در روایات آمده است که پس از 40 روز عبادت پیامبر (ص)، چبرئیل نزول می کند و به پیامبر(ص) اطلاع می دهد که دیگر وقت پایان عبادت فرارسیده است، که این مطلب گویای عظمت بالای حضرت زهرا(س) است، که این موضوع در منابع اینگونه آمده است: «قال رسول الله صلى الله علیه وآله: «أتانی جبرئیل قال: یا محمّد إنّ ربّک یحبّ فاطمة فاسجد فسجدت ثمّ قال: إنّ الله یحبّ الحسن والحسین فسجدت ثمّ قال: إنّ الله یحبّ من یحبّهما» جبرئیل نزد من آمد و گفت: «ای محمّد، خدا فاطمه را دوست دارد، پس سجده کن، سجده کردم، سپس گفت: «خدا حسن و حسین را هم دوست دارد، پس سجده کردم»، سپس گفت: «خدا دوست دارد هر کس که آن دو را دوست بدارد».

 مدیر حوزه علمیه امام مهدی(ع)، با بیان اینکه در کتب اهل سنت نیز به شخصیت بزرگ حضرت زهرا(س) اشاره شده، بیان نمود: در جلد یکم کتاب مجمع الزوائد که از کتب اهل سنت است، بیان شده که حضرت فاطمه(س) مانند دیگر زنان آدمیان نیست. هم چنین در جلد 5 کتاب لسان المیزان و کتاب تاریخ بغداد جلد یک آمده است که پیامبر گرامی اسلام(ص) فرموند: «قال رسول الله صلى الله علیه وآله: «لیلة عرج بی إلى السماء رأیت على باب الجنّة مكتوبا : لا إله إلا الله محمّد رسول الله علیّ حبیب الله الحسن والحسین صفوة الله فاطمة خیرة الله على مبغضیهم لعنة الله» شبی كه به معراج رفتم بر در بهشت دیدم نوشته شده بود: لا إله إلا الله، محمد رسول الله، علی ولی الله، حسن و حسین مصطفایان خدا، فاطمه برگزیده خدا، لعنت خدا بر مبغضین آنان.

آیت الله قرهی در ادامه گفت: در روایتی بسیار مهم، رسول الله(ص) فرمودند: « لَوْ كَانَ‏ الْحِلْمُ‏ رَجُلًا لَكَانَ عَلـِيّاً وَ لَوْ كَانَ الْفَضـْلُ شَـخْصاً لَكَانَ الْحَسَنَ وَ لَوْ كَانَ الْسَخَاءُ صُورَةً  لَكَانَ الْحُسَيْنَ وَ لَوْ كَانَ الْحُسْنُ هَيْئَةً لَكَانَتْ فَاطِـمَةَ بَلْ هِـيَ أَعْـظَمُ إِنَّ فَاطِـمَةَ ابْنَتِي خَيـْرُ أَهْـلِ الْأَرْضِ عُنْصُراً وَ شَـرَفاً وَ كَرَماً.» اگر قرار بود حلم به صورت مردي جلوه کند همانا آن، علي بود، و اگر قرار بود فضل به صورت شخصي تجلي يابد همانا آن، حسن بود، و اگر قرار بود بخشندگي صورتي داشته باشد همانا آن، حسين بود، و اگر قرار بود حسن و خوبي شکلي داشته باشد همانا آن، فاطمه بود؛ بلکه فاطمه فراتر از خوبي است، به درستي که دخترم فاطمه بهترين اهل زمين است در شرافت و کرامت. در این روایت پیامبر(ص) نگفته که حضرت زهرا(س) برترین زنان است بلکه بیان نموده که او برترین اهل زمین از لحاظ عنصر، شرافت و کرامت است.

وی در ادامه روایتی را اینگونه بیان کرد: در کتاب الدر المنثور جلد ششم و در تفسیر آیه نور و هم چنین در جلد هجدهم کتاب روح المعانی روایتی اینگونه آمده است: «و أخرج ابن مردويه عن أنس بن مالك و بريدة قال قرأ رسول الله صلى الله عليه و سلم هذه الآية فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ فقام اليه رجل فقال اى بيوت هذه يا رسول الله قال بيوت الأنبياء فقام اليه أبو بكر فقال يا رسول الله هذا البيت منها لبيت علي و فاطمة قال نعم من أفاضله»، هنگامى که رسول خدا(ص) این آیه را تلاوت فرمود، مردى برخاست و گفت: «این خانه هایى که در این آیهتوصیف شده کدام است اى پیامبر خدا؟!». پیامبر(صلى الله علیه و آله) فرمود: «خانه هاى پیامبران است». ابوبکر برخاست و گفت: «این خانه از آنها است، خانه على و فاطمه؟» پیامبر(ص) فرمود: «آرى این از برترین آنها است».

 آیت الله قرهی با اشاره به اینکه روایاتی که بیان شد، گویای فضیلت و شخصیت بالای حضرت زهرا(س) است و هرچقدر درباره شخصیت ایشان صحبت کنیم، کم است، افزود: ازدواج حضرت زهرا(س) به دست خداوند بوده است و این مطلب در کتاب های الصواعق المحرقه، ذخائر العقبی و... اینگونه امده است که پیامبر(ص) به امام علی(ع) فرمودند: «یا عَلِیّ إِنَّ اللّهَ أَمَرَنِی أَنْ أُزَوِّجَکَ فاطِمَة» ای علی! خداوند به من فرمان داده است تا فاطمه را به همسری تو در آورم. و حتی بالاتر از این موضوع نیز آمده است که رسول الله(ص) به علی(ع) می فرمایند: «یا عَلِی هذا جبریلُ، یُخْبِرنِی أَنَّ اللّهَ زَوَّجَک فاطِمَة» ای علی! جبرییل اکنون در پیشگاه من خبر می‌دهد که خداوند فاطمه را به همسری تو در آورده است.

  مدیر حوزه علمیه امام مهدی(ع) گفت: از دیگر فضیلت های زهرا(س) این است که وقتی پیامبر(ص) به بهشت اشتیاق پیدا می کردند، حضرت زهرا(س) را می بوییدند؛ زهرا(س) متعلق به این دنیا نبوده بلکه هدیه ای از طرف خداوند بوده و در بسیاری از کتب اهل سنت نیز آمده است که: «قال رسول اللّه صلى الله علیه وآله: «إذا كانَ یَوْمُ القیامَةِ نادى مُنادٍ: یا أَهْلَ الجَمْعِ غُضُّوا أَبْصارَكُمْ حَتى تَمُرَّ فاطِمَة».

 آیت الله قرهی با بیان این  روایت که روز قیامت یك صدائی بلند می‌شود كه إی مردم غضّ بصر كنید كه فاطمه (س) می‌خواهد عبور كند، افزود: هر کدام از روایات و احادیثی که درباره عظمت حضرت زهرا(س) بیان شد، نیاز به توضیح و بررسی دارد؛ آنقدر روایات فراوان راجب حضرت زهرا(س) داریم که امام صادق درباره مصحف فاطمه به ابوبصیر می گوید که این کتاب کتابی است همانند قرآن و در حالی که حجمش 3 برابر آن است.

وی در پایان بیان کرد: در کتاب اصول کافی بیان شده که امام صادق می‌فرمایند: «اگر خدای تبارک تعالی امیرالمومنین(ع) را برای فاطمه نمی‌آفرید، از آدم گرفته تا هر بشر دیگری برای فاطمه همسری یافت نمی‌شد».