بازنشر/

نقشه راه یک استاد اخلاق برای استفاده از ایام ماه شعبان

کد خبر: 100367
حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی استاد اخلاق و سخنران مذهبی طی پیامی توصیه‌هایی برای بهره‌برداری بیشتر از ماه شعبان داشت.
وارث

حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی استاد اخلاق و سخنران مذهبی طی پیامی توصیه‌هایی برای بهره‌برداری بیشتر از ماه شعبان داشت.

متن این پیام به این شرح است:

هرسال در ایام نوروز، دید و بازدید و صله رحم، گشت و گذار و سفرهای زیارتی و سیاحتی، از برنامه‌های رایج و جاری بسیاری از مردم بود که امسال به‌دلیل شیوع کرونا و با توجه به اهمیت موضوع سلامتی فردی و اجتماعی، و علیرغم توصیه متخصصان به ماندن در خانه برای جلوگیری از پیشرفت بیماری، کمرنگ‌تر شده است.توصیه‌ای که اجرای آن صدالبته لازم و ضروری است.

از خداوند متعال عاجزانه می‌خواهیم که بزودی این بیماری از جامعه دور شود و شرایط عادی به زندگی مردم بازگردد.

با این حال، این تعطیلات با وجود محدودیت‌هایی که ایجاد کرده است، می‌تواند تبدیل به یک فرصت طلایی در زندگی معنوی علاقه‌مندان به سلوک و تعالی باشد تا برای رشد معنوی و اخلاقی خود برنامه‌ریزی و اقدام کنند.

این ایام با توجه به همزمانی با ماه شعبان، فرصت مناسبی برای حرکت در مسیر تعالی و کمال است تا به یاری خداوند امسال، ماه مبارک رمضان متفاوت و لذت‌بخشی را از نظر معنوی تجربه کنیم.

موارد زیر می‌تواند نقشه راه خوبی برای این امر باشد:

گام اول: محاسبه نفس است. تفکر در امر رشد و تعالی در معرفت و بندگی نسبت به خداوند است. با این نگرش، نگاهی به کارنامه خود، اعتقادی و رفتاری خود بیاندازیم و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنیم. برنامه ریزی کنیم که خطاهای گذشته خود را جبران کنیم.

گام دوم: اگر در انجام واجبات تنبلی می‌کردیم این ایام فرصت مناسبی است تا نسبت به آن مقید شویم. مثلاً در مورد نماز. اگر در اقامه آن کوتاهی داشتیم، حالا عزم کنیم و بکوشیم که آن را اول وقت بجا بیاوریم تا برای ما ملکه شود.

گام سوم: ترک اموری است که رضای خدا در آن نیست و ما را از مسیر بندگی خارج می‌کند. ترک گناهان لازم و واجب  است و مقدمه پیشرفت معنوی است. گناهان زبان، سوءظن، ریا و دورویی، بداخلاقی با خویشان و دوستان، و ... از جمله گناهان رایج است.

گام چهارم: انجام مستحبات به‌قدر بضاعت و طاقت است. اگر در مفاتیح الجنان، ادعیه و اعمال فراوانی از ساحت مقدس معصومین علیهم‌السلام نقل شده برای این است که هرکسی به اندازه استعداد و ذائقه خود به طاعت و عبادت خداوند مشغول شود. قرائت قرآن، ادعیه و مناجات، زیارت عاشورا، نماز شب و ... از جمله آن‌هاست.

از خداوند بخواهیم که در ایام نورانی ماه شعبان که متعلق به پیامبر اکرم (ص) است، توفیق بدهد تا بر اداء فرائض، ترک محرمات و انجام مستحبات مداومت کنیم، تا در طول سال برای ما تبدیل به ملکه شده و مقید به آن شویم.

در کنار این امور شخصی، گام مهم دیگری وجود دارد و آن خدمت به خلق است. انسان خودساخته به دنبال گره گشایی امور مردم است. از خدمت و کمک به خویشان و بستگان گرفته تا کمک به نیازمندان و درماندگان جامعه. مخصوصاً در این ایام که کسب‌وکار برخی از آبرومندان تعطیل شده و از تأمین نان شب خود عاجز شده‌اند، از کمک به آنان دریغ نکنیم. این امور خیر، زمینه ساز رشد معنوی و توفیقات فراوانی در زندگی است.

منبع: فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.