محسنین در جایگاهی بالاتر از متقین به عمق جان حتی رذایل اخلاقی هم ندارند

کد خبر: 102740
آیت‌الله جاودان گفت: محسنین از جایگاه متقین بالاتر رفته و در عمق جان آنها حتی گناه یا رذایل اخلاقی همچون حسادت، بخل، تکبر و ... وجود ندارد.
وارث

آیت‌الله «محمدعلی جاودان» شامگاه چهارشنبه ۱۵ مرداد در جلسه درس اخلاق که در حسینیه شیخ مرتضی زاهد برگزار شد، گفت: انسان باید از خود مراقبت کند که رحمت الهی شامل حال او شود.

وی افزود: اگر کسی تقوا اختیار کند و با دقت مراقب اعمال، رفتار، خوراک و معاشرت خود باشد شاید رحمت الهی شامل حال او شود اما اگر کسی مراقبت نکند رحمت الهی از او می‌گریزد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مرحله بالاتر از متقین جایگاه محسنین است، عنوان کرد: در جایگاه محسنین رحمت الهی انسان را دربرگرفته است، در این مرحله تقوا از دست، گوش، چشم و زبان انسان محسن عبور کرده و به جان او رسیده است بنابراین او بیهوده نمی‌ترسد، به کسی جز خدا امیدوار یا عاشق نیست.

آیت‌الله جاودان ادامه داد: در جایگاه محسنین شخص از همه گناهان پرهیز کرده و حتی در عمق جان هم گناه یا رذایل اخلاقی همچون حسادت، بخل، تکبر و ... وجود ندارد. او جزو محسنین است و در همه وجود او هیچ گناهی نیست.

وی با استناد به روایتی از پیامبر(ص) اظهار کرد: محسن کسی است خدای حاضر و ناظر را سجده کرده و او را اطاعت و عبادت می‌‌کند.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: در سوره انسان خداوند برخی بندگان خود را در دریای بی‌پایان رحمت خود غرق می‌کند که آنها محسنین هستند. مرحله اول رسیدن به تقوا مراقبت دقیق بر افکار، اعمال و رفتار است.

 آیت‌الله جاودان با استناد به روایتی از امام هادی(ع)، ابراز کرد: مرتبتی در چهارده معصوم(ع) است که همه از یک نور و روح واحد هستتند این مرتبه اعلی برای ائمه معصومین(ع) است و یکی از دیگری بالاتر نیست. اگر شما ولایت آنها را داشته باشید نجات خواهید یافت.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.