جان مردم مهمترین اولویت در برگزاری مراسم سوگواری محرم

کد خبر: 102832
سرهنگ ارجونی با بیان اینکه جان مردم مهمترین اولویت ما در برگزاری مراسم سوگواری امام حسین (ع) است گفت: همه باید تمامی پروتکل های بهداشتی را در هیئت های مذهبی رعایت کنیم و اعلام کردیم که دستکش و ضد عفونی هیئت های مذهبی قبل و بعد از مراسم، انجام شود.
وارث

سوگواری در ایام محرم یکی از بزرگترین مراسم های مذهبی مسلمانان محسوب می شود که شیوع کرونا و ابتلاء به این بیماری از طریق اجتماعات فردی یکی از راههای اساسی انتقال این بیماری است بر همین اساس امسال برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم با تمهیدات بهداشتی همراه است که در این رابطه گفتگویی با سرهنگ«یوسف ارجونی»، مسئول سازمان بسیج مداحان و هیئت های مذهبی کشور به شرح زیر ارایه می شود.

 

برای برگزاری مراسم سوگواری ماه محرم با توجه به شیوع کرونا در هیئت های مذهبی چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است ؟

 دستورالعمل های ارسال شده به تمامی استان ها حاوی رعایت صددرصد پروتکل های بهداشتی در ایام سوگواری محرم در هیئت های مذهبی، حسینیه ها و مساجد است. در این زمینه هماهنگی های لازم با دانشگاه های علوم پزشکی و بسیج مداحان در استان ها صورت گرفته است.

 

چه اقداماتی برای برگزاری سلامت مراسم عزاداری ماه محرم صورت گرفته است؟

در این زمینه تولید ماسک برای عزاداران سوگواری ایام ماه محرم در نظر گرفته شده است، طرح نذر ماسک با حمایت بسیج اصناف و بسیج مداحان در سراسر کشور اجرا می شود. در این طرح سازمان بسیج مداحان با در اختیار گذاشتن چرخ خیاطی امانی در هیئت های مذهبی و همچنین پارچه لازم برای تولید ماسک امکانات لازم برای تولید ماسک قابل شست و شو را در هیئت های مذهبی فراهم کرده است.

 

برای تولید ماسک مورد نیاز هیات های عزاداری چه تسهیلاتی در نظر گرفته شده است؟

پویش نذر ماسک از هفته گذشته در استان های سراسر کشور آغاز شده است. در این طرح حسینیه ها، مساجد و هیئت های مذهبی که آمادگی همکاری داشته باشند از طریق بسیج اصناف، خیرین و بازاریان به شکل امانی چرخ های خیاطی را تحویل گرفته و پارچه های مورد نیاز که نوع آنها مشخص شده و برای این موضوع اختصاص دارد در اختیار آنها قرار می گیرد.

 

آیا تمهیداتی برای هیاتهای مذهبی که امکان تولید ماسک برای انها نیست وجود دارد؟

 هیئت های مذهبی با تولید ماسک برای عزاداران هیئت خود می توانند در صورت داشتن ظرفیت بالاتر تولید ماسک از این ظرفیت برای سایر هیئت های مذهبی نیز استفاده کنند.

 

مهمترین اولویت بسیج مداحان در برگزاری مراسم ماه محرم چیست؟

جان مردم مهمترین اولویت ما در برگزاری ماه محرم است و همه ما ملزم ایم که تمامی پروتکل های بهداشتی را در هیئت های مذهبی رعایت کنیم و اعلام کردیم که دستکش و ضد عفونی هیئت های مذهبی قبل و بعد از مراسم، همچنین فاصله گذاری اجتماعی در هیئت های مذهبی مورد توجه قرار گیرد.

 

امیدواریم با کمک خود مردم و عنایت امام حسین (ع) ماه محرمی پر شور و شعور داشته باشیم و شاهد انتقال ویروس کرونا از طریق هیئت های مذهبی نباشد.

 

آیا تجربه ای در برگزاری مراسم مشابه ماه محرم در ایام کرونا داریم که بتوانیم از آن در سوگواری ماه محرم استفاده کنیم ؟

کار موفقی در ماه مبارک رمضان شکل گرفت که در لیالی قدر در هیئت های مذهبی با رعایت پروتکل های بهداشتی شب های قدر به سلامتی برگزار شد و هیچ مشکلی در مورد انتقال و شیوع ویروس کرونا به وجود نیامد. امیدواریم در شب های محرم نیز مانند شب های قدر این موضوع برنامه ریزی و اجرا شود.

 

در مورد نظارت بر هیئت های مذهبی و پخت نذری و غذا در این اماکن  چه اقدامی صورت گرفته است؟

در دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا یکی از مجموعه هایی که باید بر هیئت های مذهبی در کنار وزارت بهداشت، نظارت کند بسیج مداحان است که انشاءالله وظیفه خود را در امر نظارت بر هیئت های مذهبی در طی ماه محرم  و صفر انجام می دهد.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.