منظور خداوند از یاری او توسط ما بندگان چیست؟

کد خبر: 103640
طبق نظر اکثر مفسران، منظور از یاری خداوند، یاری کردن دین او در تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است.
وارث

حجت الاسلام و المسلمین عادل محسنی مدرس و پژوهشگر دینی، راه‌های یاری رساندن به خداوند را مطرح کرد و گفت: در برخی از آیات قرآن کریم به نصرت ویاری خداوند اشاره و این یاری به عنوان یک سنت الهی بیان شده است. مانند آیه هفتم سوره محمد که خداوند می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ یَنْصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ»؛ اى کسانى که ایمان آورده‏ اید اگر خدا را یارى کنید یاریتان مى ‏کند و گام هایتان را استوار مى دارد.

ترویج دین همان یاری رساندن به خداوند است
وی مراد از یاری رساندن به خداوند در این آیه را تفسیر و بیان کرد: سوالی در اینجا مطرح است که منظور از یاری رساندن به خداوند چیست؟ نکته اول و بسیار مهم که علما و مفسران قرآن کریم در تفسیر این آیات گفته اند، منظور از نصرت خداوند همان یاری دین الهی است؛ به این معنا که ما در راستای برپایی دین الهی در جامعه انسانی، کمک خداوند باشیم و با گفتار، رفتار و تلاش خویش دین الهی را تبلیغ کنیم و به تمام بشریت برسانیم.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: باید به گونه‌ای عمل کنیم که دین در جامعه اقامه و حاکم شود، زیرا دین تنها برنامه زندگی الهی است و باید در جامعه کاملاً نمود پیدا کند و تا می‌توانیم در گسترش سبک زندگی دینی تلاش کنیم. در نتیجه مسئولین، مدیران ارشد جامعه، قوه قضاییه و مجریه باید در اقامه دین در جامعه کوشا باشند که این مصداق نصرت خداوند است.

حجت الاسلام محسنی تصریح کرد: اگر بخواهیم خدا را یاری کنیم باید کمک کنیم تا در جامعه اراده تشریعی محقق شود، منظور از اراده تشریعی یعنی خدا پرستی در سراسر جهان گسترش یافته و استعداد‌های الهی انسان شکوفا شود. به عنوان مثال انقلاب اسلامی ایران یکی از بهترین راهکار‌های تحقق این حاکمیت الهی است لذا نصرت انقلاب و یاری رساندن جمهوری اسلامی در تحقق آرمان‌ها یکی از مصادیق دیگر نصرت الهی است.

یاری اهل بیت و زمینه سازی ظهور 
وی در ادامه به مصداق دیگری از یاری الهی اشاره کرد و گفت: نکته دیگر آمادگی همه جانبه مسلمانان و آزادیخواهان است. ما باید برای ظهور دولت امام زمان (عج) در تمام زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خود را قوی کرده و زمینه سازی کنیم.

این کارشناس مذهبی با توجه به مطلب فوق بیان کرد: با توجه به آیه ۱۴ سوره صف که خداوند در قرآن می‌فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! یاوران خدا باشید. همان‌گونه که عیسی بن مریم به حواریون گفت: «چه کسانی در راه خدا یاوران من هستند؟!» حواریون گفتند: «ما یاوران خدائیم» در این هنگام گروهی از بنی اسرائیل ایمان آوردند و گروهی کافر شدند؛ ما کسانی را که ایمان آورده بودند در برابر دشمنانشان تأیید کردیم و سرانجام بر آنان پیروز شدند!»؛ یاری رساندن به، ولی خدا همانند یاری رساندن به خود خداوند است لذا در این آیه یکی از مصادیق نصرت الهی، نصرت امام و ولی خدا معرفی شده است.

 

سه قدم تا یاری خدا
حجت الاسلام محسنی به فرازی از زیارت جامعه کبیره اشاره کرد و توضیح داد: امام هادی (ع) در زیارت جامعه کبیره که یک دوره امام شناسی است، می‌فرمایند: اگر کسی بخواهد خدا و امام خویش را یاری رساند باید سه قدم بردارد. در قدم اول «وَقَلْبِی لَکُمْ مُسَلِّمٌ»؛ قلبی تسلیم از محبت و عشق به خدا داشته باشد و «وَرَأْیِی لَکُمْ تَبَعٌ» یعنی معیار، میزان و شاخص را امام قرار دهیم با کمی سیر در تاریخ می‌بینیم آن‌ها که در کربلا لغزیدند به دلیل این است که رای شان خلاف رای امام بود.

وی افزود: قدم سوم در نصرت الهی «نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ»؛ یعنی یاری اهل بیت (ع) باید به گونه‌ای باشد که تمام امکانات وجودی و هستی خود را در راه اطاعت از امام بگذاریم همانطور که شهدای کربلا این کار را کردند.

 

جهاد از مصادیق یاری خداوند است
حجت الاسلام محسنی به موضوع جهاد در راه خدا اشاره کرد و توضیح داد: با توجه به اینکه آیه هفتم سوره محمد، در دل آیاتی است که ما را تشویق به جهاد می‌کندف فهمیده می‌شود یکی از مهمترین مصادیق نصرت الهی جهاد و دفاع از دین است، زیرا دشمنان دین، توحید و انسانیت آرام نمی‌نشینند و می‌خواهند اساس دین و توحید در جامعه را از بین ببرند و هر کاری برای چپاول و استثمار ملت‌ها انجام می‌دهند.

وی افزود: اگر انسان‌های دینمدار و الهی نباشند که با تمام وجود در مقابل دشمنان و طاغوت بایستند، قطعاً هیچ چیزی از توحید بر روی کره زمین باقی نخواهد ماند؛ نه فقط مسجد بلکه کنیسه یهودیان، صومعه مسیحیان و تمام معابد از بین خواهد رفت.

این کارشناس مذهبی در پایان تصریح کرد: مسلما اگر جهاد و مجاهدت‌های شهدای بزرگ مانند سردار دل‌ها، شهید سلیمانی نبود، همه ادیان از مسلمان، یهودی و مسیحی گرفته تا ایزدی  نابود می‌شدند، اما شهید سلیمانی نه فقط از مساجد بلکه از صومعه‌ها و کلیسا‌ها هم دفاع کرد، زیرا هدف جهاد اقامه توحید و نصرت الهی است و شهدای عظیم الشأن مثل شهید سلیمانی، همدانی و تقوی کسانی بودند که از حرم الهی دفاع کردند و خداوند نیز به آن‌ها عزت عطا کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.