ضارب ناهی از منکر نباید امنیت داشته باشد/«أَنعَمتَ عَلَیهِمْ»؛ شعار مبارزه با ظالم و مجرم
مصداق ذبح عظیم
وی افزود: بسیاری از روایات این مسئله را قبول نکردهاند زیرا در اینجا روایات زیادی وجود دارد که منظور از این ذبح عظیم، قربانی بود که خداوند از بهشت آورد و خاصیت کاری بوده که انجام شده و چون از فعل ماضی استفاده کرده و حضرت ابراهیم(ع) نیز گوشت قربانی را به دیگران دادند در اینجا نمیتوان چنین تطبیقی را قبول کرد.
این مرجع تقلید عنوان کرد: غربیها علم را همان نتیجه تجربه حسی میدانند و به همین دلیل است که داعیه جدایی دین از علم دارند؛ ولی فرق ما با آنان آن است که ما به ماورا نیز بهعنوان علم، اعتقاد راسخ داریم.
این مفسر قرآن کریم اظهار کرد: آنها تا چیزی را نبینند علم نمیدانند ولی اشکال آنها این است که در عین حالی که به تجدید عقلی اتکاء دارند ولی در عمل و بیان آن را قبول ندارند.
وی افزود: یک دانشمند، دارویی را میسازد و با آزمایش روی مردم یک قاره یا دو قاره اعلام میکند که این داروها برای همه مردم و همه زمانها برای درمان فلان بیماری مفید است ولی در اینجا میتوانیم آنها را در همین لحظه مخاطب قرار دهیم و بگوییم که شما که به تجربه حسی جزئی معتقد هستید نمیتوانید برای همه بشر و همه زمانها این دارو را تجویز کنید.
این مرجع تقلید تأکید کرد: آنها در همین جا قطعاً به تجدید عقلانی با زبانی دیگر تکیه میکنند و به همین علت است که عنوان میکنیم آنها خودشان هم در ناخودآگاه و بدون اینکه اعتقاد بیانی داشته باشند به همین قیاس استثنایی معتقد هستند.
عقل، علم و دین با یکدیگر هماهنگ هستند
این مفسر قرآن بیان کرد: پشتوانه عقل حسی، برهان تجدید عقلانی است و بدون این برهان و قیاس استثنایی، هیچ اصل علمی قابل ارائه و تجویز نخواهد بود؛ به همین دلیل است که ما اعتقاد راسخی به هماهنگی عقل، علم و دین داریم و طرفداران نظریه جدایی دین و علم چقدر عقب هستند.
تأیید الهی؛ شرط جهاد شدن خودکشی
وی در ادامه سخنانش با اشاره به ماجرای قربانی شدن حضرت اسماعیل(ع) افزود: خودکشی و دیگرکشی در دین مطرود است ولی اگر خداوند به انسان چنین امری کرد خودکشی و دیگرکشی مزین به نام جهاد خواهد شد؛ خودکشی همچون روی مین رفتن در جبهه نبرد علیه کفار، جهاد در راه خداست همانگونه که بزرگان دین همچون موسی و خضر کردند.
آیتاللهالعظمی جوادی آملی یادآور شد: خداوند در سورههای حجر و فاطر به کیفیت تقوا در مراتب وجودی اشاره میکند و تقوا را بالاتر از کلمه طیب که علم است بیان میدارد؛ حال سؤال این است که چگونه میشود که تقوا که در آیات دیگر به سکوی پرش انسان تشبیه شده از کلمه طیب بالاتر باشد؛ تقوا نیل بهسوی خداست که معنی آن با صعود تفاوت دارد که نیل به معنی رسیدن است.
مراتب تقوا
این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: تقوا دارای مراتبی است که شامل عام، خاص و اخص است؛ تقوای عام به معنی پرهیز از گناهان است؛ پرهیز خاص همان دوری از برخی از حلالها و مکروهات و تقوای اخص نیز به معنای پرهیز از مادون لقای الهی است؛ یعنی پرهیز از هرچه که انسان را به لقای الهی میرساند.
این عالم برجسته شیعه گفت: علما همیشه سعی میکنند که رابطهشان را به فرمان قرآن با انبیای الهی نزدیک کنند و از آنها ارث ببرند؛ در این زمینه ائمه(ع)، پیشگامان ما هستند و زیارت وارث هم در همین زمینه است؛ مثلاً امام حسین(ع) که از تمام انبیای الهی ارث برده و کامل است.
وی گفت: مقام حضرت هارون، وزارت پیامبر اولوالعزم است و به همین جهت است که خداوند تورات را تنها به شخص حضرت موسی(ع) عرضه فرمود و در طور نیز ایشان تنها بود و شواهد روایی و قرآنی کاملاً این بحث را روشن ساخته است؛ خط مشی حضرت موسی(ع) نیز در آن زمان دقیقاً همان چیزی است که ما هر روز در نماز خود بیان میکنیم.
«أَنعَمتَ عَلَیهِمْ» نماز؛ شعار عدم حمایت از ظالم است
آیتاللهالعظمی جوادی آملی بیان کرد: «أَنعَمتَ عَلَیهِمْ» که در هر روز در نماز به خداوند عرضه میداریم در حقیقت همین شعار عدم حمایت از ظالم و مجرم است؛ حمایت نکردن از کسی که جرم و ظلم انجام داده همان راه نجات و سعادت است.
این مفسر قرآن افزود: با این حمایت نکردن امنیت را برای مجرمان از بین خواهیم برد و دیگر نیازی به این دستگاههای عریض و طویل نداریم؛ اگر مجرمان و عاملان به منکر امنیت نداشته باشند جامعه ایمنتر و سالمتری خواهیم داشت.
ضارب ناهی از منکر نباید حمایت شود
وی گفت: در جامعه اسلامی کسی که ناهی از منکر را به شهادت میرساند نباید حمایت شود و امنیت داشته باشد؛ پس اگر میخواهیم که جامعه بابرکت و الهی داشته باشیم نباید از هیچ مجرمی حمایت کنیم.
/م118