آیت‌الله ری‌شهری: مراتب همه انبیاء الهی بر مبنای زهد بوده است

کد خبر: 105614
آیت‌الله ری‌شهری گفت: تمام مراتبی که انبیا یافتند بر مبنای زهد بوده است، بسیار کم هستند کسانی که به این مرتبه از کمال انسانی برسند.
وارث

آیت‌الله «محمد محمدی ری‌شهری» پیش از آغاز درس خارج فقه که در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به صورت مجازی برگزار شد، گفت: اگر انسان بداند آنچه در زندگی او پیش می‌آید مقدر الهی است دچار غم و اندوه نمی‌شود.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، افزود: هیچ مصیبتی در زمین پیش نمی‌آید مگر اینکه در لوح محفوظ قرار دارد، بلاهایی همچون زلزله، طوفان یا مشکلاتی مثل بیماری و از دست دادن عزیزان همه در لوح محفوظ است.

آیت‌الله ری شهری با تاکید بر اینکه قبل از خلقت زمین تقدیر الهی در لوح محفوظ علم الهی بوده است. عنوان کرد: مقدرات الهی برای آن است که بر آنچه از دست دادید غمگین نشوید و بر چیزی که به دست آوردید مغرور و خوشحال نشوید.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به فرمایشی از امیرمومنان امام علی(ع)، اظهار کرد: زهد در دو جمله خلاصه می شود اینکه بر آنچه از دست دادید غصه و افسوس نخورید و بر چیزی که به دست آوردید شاد نباشید، این زهد است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه زهد بسیار مهم و ارزشمند است، ابراز کرد: تمام مراتبی که انبیا یافتند بر مبنای زهد بوده است، بسیار کم هستند کسانی که به این مرتبه از کمال انسانی برسند.

وی افزود: همه زهد را دوست دارند اما کسی که زاهد در دنیا و راغب در آخرت باشد بسیار کم هستند. اگر کسی به جایگاه زهد رسید دیگر غصه نمی خورد، اگر انسان به تقدیر الهی اعتقاد داشته باشد غم و غصه از دل او می رود.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.