حکومت خالی از کفر و نفاق تنها در دوره امام زمان(عج) تشکیل می‌شود

کد خبر: 107052
وارث

 آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، با بیان اینکه در اینجا مراد از «لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ...» استخلاف الهیه مانند اعطای خلافت به آدم و داود است یا خیر؟ اظهار کرد: علامه فرموده است که چنین احتمالی بعید است و بعد فرموده برخی گفته‌اند که مقصود از قبلهم، بنی اسرائیل است که باز وی آن را قبول ندارد، به خاطر اینکه، مجتمع اسرائیلی بعد از نجات از فرعون، خالی از کفر و نفاق و فسق نبود.

استاد خارج سطح حوزه گفت: برخی گفته‌اند مربوط به اصحاب النبی و خلفای راشدین می‌شود و بعد هم حکومت امام زمان(عج) را مطرح فرموده است؛ علامه البته تأکید دارد که معنای آیه کلی است، یعنی به مؤمنان امکان خواهیم داد تا حکومتی تشکیل دهند که خالی از فسق و کفر و نفاق باشد و چنین مجتمعی از زمان بعثت تاکنون مشاهده نشده و در دوره پیامبر و امام علی(ع) هم کفار و فساق و منافقان بوده‌اند.

وی افزود: ایشان بیان کرده که به لحاظ مفهومی درست است که تنها مصداق آیه، حکومت امام زمان است، ولی خطاب آیه صرفاً منحصر به آن نیست، خدا مفهومی کلی را بیان می‌فرماید، یعنی تحقق چنین حکومتی محال نیست، ولی تحقق آن در دروه ظهور رخ خواهد داد، لذا مفهوم، کلی است و مربوط به امام زمان نیست؛ طبق منطق، مفهوم کلی است، اما مصداق آن یک فرد است؛ مثلاً شمس، مفهومی کلی است، ولی یک مصداق بیشتر ندارد.

رئیس مؤسسه رواق حکمت تصریح کرد: در این دوره، مؤمنان هیچ خوف و ترسی از نفاق و کفر ندارند و فقط خدا عبادت می‌شود؛ در ادامه هم فرموده است کسی که بعد از این کافر شود، فاسق است؛ در اینجا شیخ طوسی بیان کرده کفر از فسق بالاتر است، پس چرا قرآن چنین تعبیری به کار برده است؟ علامه می‌فرماید که کفر در اینجا معنای اصطلاحی ندارد، بلکه معنای لغوی آن یعنی ناشکری مراد است؛ یعنی وقتی چنین حکومتی تشکیل شد، کسی که ناشکری کند، فاسق است.

منبع: ایکنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.