حجت الاسلام و المسلمین انصاریان؛ از مقامات محسنین صبر هنگام بلا و رویگردان نشدن از خداوند است

کد خبر: 107286
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه از خصوصیات محسنین این است که در برخورد با مردم خشم و غضب خود را مهار می‌کنند و گذشت واقعی نسبت به مردم دارند، گفت: یکی از مقامات محسنین صبر است که هنگام بلا و مصایب صبر کرده و از خداوند رویگردان نمی‌شوند.
وارث

حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین انصاریان» به مناسبت ماه مبارک رمضان در حسینیه هدایت به سخنرانی پرداخت و گفت:‌ قرآن مجید و روایات برای انسان مقاماتی را بیان کردند راه رسیدن به آن مقامات را هم توضیح دادند.

 

وی افزود: کسانی که در مسیر این مقامات قرار بگیرند محبوب خداوند می‌شوند انسان اگر محبوب پروردگار شود بهره‌های فراوانی در دنیا و آخرت به او می‌رسد.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه یکی از مقامات بیان شده مقام محسنین است که در سوره آل عمران خداوند به آن اشاره کرده است، عنوان کرد: آنان که در جرگه محسنین قرار بگیرند محبوب خداوند شده و خداوند عاشق بنده خود می‌شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه کلمه انفاق از باب افعال یعنی پر کردن خلاء است، اظهار کرد: انفاق‌کنندگان خلاء نیازمندان و محرومان را برطرف می‌کنند.

 

وی ادامه داد: از جمله خصوصیات محسنین این است که در برخورد با مردم خشم و غضب خود را مهار می‌کنند و گذشت واقعی نسبت به مردم دارند.

 

استاد حوزه علمیه افزود: حالت گذشت کردن را انبیاء و اولیاء الهی بسیار زیبا به ما یاد دادند، اهل‌بیت(ع) حتی نسبت به کسانی که بر آنها بدی داشتند خوبی می‌کردند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه قانون الهی است که خداوند نسبت به گذشته کسی که مومن شده گذشت می‌کند، گفت:  جلوه این گذشت در انبیا و اولیاء الهی هم مشاهده شده است. پیامبر اسلام(ص) از قاتل عموی خود حمزه که گذشت کردند، ایشان روز فتح مکه را روز انتقام نامگذاری نکردند بلکه آن را روز رحمت گفتند با وجود اینکه آن همه شکنجه و قتل از سوی دشمنان دیده بودند.

 

وی با بیان اینکه مقام دیگر محسنین صبر است، اظهار کرد: صابر کسی است که ۵ بلا گریبان او را بگیرد و صبر کند، این ۵ بلا گرسنگی، سختی معیشت، کم شدن درآمد، مریضی و کمبود ثمرات است، صابران در به هر کدام از این بلاها که دچار می‌شوند می‌گویند الهی ما از تو قهر نمی‌کنیم و رویگردان نمی‌شویم ما بنده هستیم؛ اوج این صبر در کربلا مشاهده می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه افزود: امام حسین(ع) روز عاشورا با آن همه مصیبت فرمودند من در خوشی و بلا اهل عشق‌بازی با تو هستم، این اوج صبری است که امام حسین(ع) دارند، صابر بی‌حوصله نمی شود ظرفیت او بسیار بالا می‌شود. الهی ما اگر بدیم اهل دعا هستیم شیعه بسیار گرفتار است.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.