مسلمانان فرانسه در محیط کار و فرایض دینی که هر روز محدودتر می‌شود

کد خبر: 108218
پژوهش مؤسسه فرانسوی مونتین که به وسیله روزنامه فیگارو منتشر شده است، نشان می‌دهد که رفتارهای نژادپرستانه علیه مسلمانان در محیط‌های کاری فرانسه افزایش یافته است.
وارث

مطالعه تازه منتشرشده از سوی مؤسسه فرانسوی مونتین افزایش رفتارهای خصمانه نسبت به کارمندان مسلمان (زن و مرد) در سال ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد تا یک بار دیگر بحث در مورد محدودیت اعمال دینی در محیط‌های کاری فرانسه بالا بگیرد.

اوسیان هررو، نویسنده فرانسوی در گزارشی که به وسیله روزنامه فرانسوی فیگارو منتشر شد، می‌گوید  این مطالعه كه روی ۲۵ هزار مدیر و کادر اجرایی شركت‌های فرانسوی انجام شد، نشان داد كه رفتارهای منفی نسبت به زنان و به طور كلی رفتارهایی كه مشكلاتی ایجاد می‌كنند و باعث ایجاد اختلال در روند کار می‌شود، عمدتا با کارمندان زن مسلمان در ارتباط است.

ممنوعیت نماد دینی در محیط‌ کار
اریک چالان بلوال، صاحب یک شرکت بازیافت می‌گوید که ۲۰ سال پیش او مواضع ضد سکولار داشته است؛ اما اکنون او به تعبیر خود از اجرای برخی تغییرات قابل قبول حمایت می‌کند. در اوایل سال جاری، او تصمیم گرفت که یک بند کتبی را در آیین نامه شرکت بگنجاند که به تعبیر او ترغیب به بی‌طرفی دینی می‌کند و بر اساس آن استفاده از هرگونه نماد و علامت مذهبی قابل مشاهده در محل کار ممنوع است.

 

بلوال توضیح می‌دهد که او از یک راننده زن شاغل در این شرکت که دارای حجاب است، خواسته تا به پوشیدن یک روسری ساده اکتفا کند تا از خطرات هنگام رانندگی جلوگیری شود. در مورد کارمندان زن و مرد که به دنبال مکانی آرام برای نماز هستند هم وی تأیید کرد که اتاقی برای تعویض لباس به آنها اختصاص داده شده که در آنجا می‌توانند نماز بخوانند و دیگر دفاتر داخل شرکت مکان مناسبی برای انجام اعمال دینی آنها نیست.

لیونل اونوره، مدیر نظارت بر رفتارهای دینی در محیط‌های کاری و نویسنده این پژوهش می‌گوید که رفتارهای خصمانه نسبت به کارمندان مسلمان در سال ۲۰۲۰،  ۱۲ درصد افزایش داشته است، در مقایسه با سال ۲۰۱۹ که هشت درصد بوده است؛ کما اینکه رفتارهای دینی در محیط‌های کاری نیز در مقایسه با ۱۰ سال گذشته آشکارتر شده است.

اونوره تأکید می‌کند که آمارها نشان می‌دهد که اعمال دینی در ۸۰٪ موارد مشکلی در محل کار ایجاد نکرده است.

نماز و حجاب چه محدودیت‌هایی دارد؟
انجام احکام و دستورات دینی در محیط‌های کاری چه محدودیت‌هایی دارد؟ آیا می‌توان در ساعات کاری نماز خواند یا حجاب داشت؟ این سؤالات یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های جوامع مسلمان در کشورهای غربی است.

یکی از آنها می‌گوید وقتی که سالن اجتماعات خالی است برای نماز به آنجا می‌رود و هنوز کسی متوجه این موضوع نشده است. یکی دیگر می‌گوید: مجبور شدم برخی شغل‌ها را رها کنم چون در محیط‌های کاری آنجا نمی‌توانستم نماز بخوانم.

به گفته نویسنده نظرات کلی مسلمانان در فرانسه نشان می‌دهد که درصد زیادی از آنها به دنبال پنهان کردن اعمال دینی خود در محل کار هستند؛ اما مسئله در مورد پوشیدن حجاب متفاوت است، چون یکی از مواردی است که نمی‌توان آن را پنهان کرد.

 

پرونده یک کارمند مسلمان در مهد کودک «Baby Loup» که به دلیل پوشیدن روسری از کار اخراج شد، یکی از مشهورترین مسائل مورد بحث در مورد اعمال مذهبی در محیط‌های کاری بود.  پس از صدور حکم دادگاه تجدیدنظر در سال ۲۰۱۳ مبنی بر لغو اخراج و تصمیم تعلیق این کارمند از کار خود که یک تصمیم نژادپرستانه بود، جنجال حقوقی بیشتر شد.

مایکل آمادو، یک وکیل فرانسوی می‌گوید: از زمان صدور این حکم، درخواست‌ها برای ارتقای جایگاه دین و تکالیف دینی در محیط‌های کاری افزایش یافته است. طی سال‌های گذشته او درخواست‌های بسیاری در زمینه ضرورت تنظیم ساعت کار برای انجام تکالیف دینی و بررسی وظایف شرکت‌ها در پیروی از قوانین اسلامی دریافت کرده است.

آئین‌نامه‌های سخت‌گیرانه
در شرکت‌های حمل و نقل عمومی در فرانسه، از سال ۲۰۱۵ پس از حمله باتاکلان (اشاره به سلسله حملات تروریستی نوامبر ۲۰۱۵ در پاریس از جمله حمله داعش به کنسرت باتاکلان که ۹۰ کشته بر جای گذاشت) مشخص شد یکی از مهاجمان قبل از حادثه دو سال راننده اتوبوس بوده است، اوضاع به شدت تغییر کرده و همه نگاه‌ها به کارمندان مسلمان بوده است که تکالیف دینی خود را هم در ملأ عام انجام می‌دهند.

اداره حمل و نقل دولتی پاریس مجبور شد لزوم احترام به بی طرفی دینی را برای کارمندان اعمال کند بر خلاف کارمندان شرکت‌های خصوصی که آزادی‌های دینی خود را حفظ می‌کنند.

در سال ۲۰۱۵ یک کمیته اخلاقی برای شرکت مذکور تعیین شد و همان سال هفت نفر از کارمندان به دلیل آنچه نقض آئین‌نامه شرکت خوانده شد، از کار اخراج شدند و در سال ۲۰۱۶ نیز شش نفر دیگر از کار بیکار شدند و در سال ۲۰۱۹ نیز یک کارمند و در سال ۲۰۲۰ نیز دو کارمند دیگر اخراج شدند.

در سال ۲۰۱۶ بخش حمل و نقل عمومی در فرانسه براساس یک قانون موظف شد که معیارهای خاصی را برای پذیرش کارمندان جدید وضع کند تا قضیه بی طرفی دینی کارمندان تضمین شده باشد.

علیرغم این اقدامات، مطالعه مؤسسه مونتین نشان می‌دهد که بخش حمل و نقل در فرانسه همچنان یکی از بخش‌هایی است که بیشتر تحت تأثیر اختلافات اداری مربوط به اعمال دینی در محل کار قرار دارد و به دنبال آن هم بخش‌های مربوط به ساخت و ساز، تدارکات و امنیت با این قضیه درگیر هستند.

رئیس نظارت بر رفتارهای دینی می‌گوید که این مطالعه در وهله نخست درباره مسلمانان صورت گرفته است، زیرا تکالیف دینی آنها در محیط‌های کاری متنوع‌تر و آشکارتر است.

به عقیده نویسنده صاحبان شرکت‌هایی که فیگارو با آنها گفت‌وگو کرده است، می‌دانند که کنترل اعمال دینی مسلمانان در محیط‌های کاری می‌تواند منجر به تبعیض علیه کارمندان زن و مرد شود و این امری غیرقانونی است؛ اما با این وجود ترجیح می‌دهند که به وضوح محدودیت انجام تکالیف دینی در محیط‌های کاری را در آئین نامه‌های داخلی خود بیاورند.

منبع: ایکنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.