حجت‌الاسلام رفیعی؛

مبلغ دین نباید از ملامت بهراسد

کد خبر: 108700
استاد جامعة‌المصطفی(ص) با تأکید براینکه تبلیغ دین ملامت و سرزنش به همراه دارد و کسی نباید از آن بهراسد، به تشریح پیامدهای دعا و نفرین معصومین(ع) در حق برخی افراد و گروه‌ها پرداخت.
وارث

حجت‌‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد جامعة‌المصطفی(ص) ، ۲۰ تیرماه در مجلس سوگواری به مناسبت شهادت امام جواد(ع) که در بیت آیت‌الله محسن فقیهی از استادان سطح خارج حوزه برگزار شد، گفت: در جوامع روایی غیر از مدح و ثنا که برای برخی افراد و گروه‌ها بیان شده است، شاهد هستیم که برخی مشمول دعای ائمه شده‌اند و گاهی برخی افراد و اشخاص و گروه‌ها مورد نفرین قرار گرفته‌اند.

استاد جامعة‌المصطفی اضافه کرد: در روایت بیان شده که دعای هیچ کسی را کوچک نشمارید. برخی تصور می‌کنند برای التماس دعا باید نزد مراجع و عرفا بروند؛ در صورتی که در روایات نقل است که اگر شما التماس دعا داشتید، دعای فقرا و مساکین را از یاد نبرید؛ فردی نزد شیخ رجبعلی خیاط رفت و درخواست بهبودی برای بیمارش کرد و او گفت برو به چند فقیر طعام بده و از آنها بخواه برای تو دعا کنند و رفتند و جواب گرفتند.

رفیعی افزود: براساس نقل شیخ صدوق در امالی، پیامبر(ص) دید که فردی لباسش را در آورده و در خاک می‌غلتد، وقتی پیامبر(ص) نزد وی رفت و از او علت را پرسید، گفت دارم به نفسم نشان می‌دهم که طاقت گرمای ریگ بیابان را ندارد، پس نباید گناه کنم چون آتش قیامت از این بزرگتر است؛ آن جوان گفت که خوف من از خدا مرا به اینجا رسانده است؛ پیامبر(ص) به اصحاب فرمودند: همه نزد این جوان بروید و بگویید برای شما دعا کند، چون ترس از خدا در دل دارد. آن جوان هم برای آن قوم دعا کرد که خدایا به ما هدایت، تقوا و بهشت بده. همچنین در سیره و سنت، روی دعای حاج و والد برای ولد و بیماران تأکید شده است.

۶ دعای امام جواد(ع) برای علی بن مهزیار
رفیعی بیان کرد: امام جواد(ع) شش دعا برای علی بن مهزیار کرده است؛ امام در حق او فرمود خدا جزای خیر و بهشت به تو بدهد؛ در دنیا و آخرت خوار و ذلیل نشوی و با ما محشور شوی، خدا بهترین جایگاه بهشت را به تو بدهد و خدا آن‌قدر به تو رفعت بدهد که بهشتیان به تو غبطه بخورند. بعد هم فرمودند که ما قدر تو را می‌شناسیم، زیرا تو در اطاعت و تکریم و پیروی از ما کم نگذاشتی و آنچه وظیفه تو بوده است، انجام داده‌ای. سپس فرمود چرا برای تو دعا نکنیم؛ در حالی که اگر بگویم کسی مانند تو ندیده‌ام، اغراق نکرده‌ام.

سرزنش نباید مانع تبلیغ دین شود
وی با بیان اینکه هر کسی از دین دفاع کند، مورد ملامت قرار می‌گیرد، تصریح کرد: یونس بن عبدالرحمان  چون از  ولایت دفاع می‌کرد، حلال‌زادگی او را هم زیر سؤال بردند؛ اما امام(ع) خطاب به وی فرمود که ای یونس مهم این است که ما از تو راضی هستیم؛ مهم برای ما طلاب حوزه همین است که خدا از منبر و قلم و درس و بحث ما راضی باشد. فردی خدمت امام صادق(ع) آمد و گفت که من وقتی برای امام حسین(ع) مجلس می‌گیرم، اطرافیانم مرا مسخره می‌کنند، امام(ع) فرمودند که تو با ما باش و هر کسی هر چه می‌خواهد بگوید؛ «فمعکم معکم لا مع غیرکم».

دعا برای رفع مشکلات
رفیعی اضافه کرد: ابن مهزیار مشمول شش دعای برجسته امام شده است که نکته بسیار مهمی برای ما هست تا ببینیم چرا امام در حق او دعا می‌کند. محمدبن فرج که فرد خوبی بود، به امام جواد(ع) نامه نوشت، او برادری به نام علی بن فرج داشت که خبیث بود و کربلا را تخریب کرد؛ عمربن فرج هم برادر دیگر او بود که تهمت شرابخواری به امام(ع) داد؛ امام به محدبن فرج دعایی آموزش داد و گفت هر روز بعد از نماز صبح این دعا که مشحون از قرآن است را بخوان؛ در دعا آمده است که «حسبی الرازق من المرزوقین، حسبی الرب من المربوبین ...» یعنی آنقدر زندگی شما باید با نام خدا شکل بگیرد که دنبال غیر خدا نروید. بیان شده که کسی این دعا را نمی‌خواند، مگر اینکه گره از زندگی او باز شده و حاجتش برآورده می‌شود.

وی افزود: دعای معصوم در حق افراد سه نوع است؛ گاهی دعا در حق کسی است که خدمتی کرده است؛ گاهی دعا به تقاضای داعی است و گاهی دعای امام ابتدا به ساکن و برخوردار از پیام و معطوف به صفت و ویژگی است که در آن فرد وجود دارد.

رفیعی تأکید کرد: خدا نکند کسی گرفتار این مسائل یعنی اعتیاد به کارهای بد شود؛ فردی از وسواس خود رنج می‌برد و می‌گفت خانواده‌ام در حال فروپاشی است؛ برخی عادات جسمی و زبانی بد پیدا می‌کنند و چندسال این صفات بد همراه آنهاست. برخی در سن ۸۰ سالگی هیچ میل جنسی ندارند، اما نمی‌توانند به زن نامحرم نگاه نکنند، زیرا عادت کرده‌اند.

۴۱ مرتبه لعن در قرآن
رفیعی در بخش دوم سخنانش، با اشاره به لعن و نفرن امام و خدا در حق برخی افراد و گروه‌ها اضافه کرد: در قرآن ۴۱ مرتبه لعن تکرار شده است که ۲۴ مرتبه آن، خدا لعنتش را بر لاعنون و ظالمین و ... نثار کرده است، ولی سبّ یک مرتبه بیشتر نیست؛ در سیره معصومین(ع) هم لعن وجود دارد؛ یک نمونه، عمربن فرج ملعون که فرماندار مدینه است؛ این فرد ملعون در دل شب جلوی امام را گرفت و گفت من فکر می‌کنم شما مست هستید؛ دل امام شکست و نفرین کردند خدایا او را خوار و ذلیل کن و مالش را از او سلب کن و بعد بمیران و نقل است که مدتی نگذشت که مغضوب حکومت شد و همه این نفرین‌ها در حق وی مستجاب شد.

رفیعی به ذکر نمونه دیگری از معتصم خبیث پرداخت و گفت: وی به همراه وزرا و فرماندهانش در کاخ ایستاده بود و امام جواد(ع) را دعوت کرد و به ایشان گفت که ما شنیده‌ایم که شما علیه ما نیرو و پول جمع می‌کنی، امام انکار کردند، ولی او نپذیرفت و به تهمت خود ادامه داد؛ لذا امام(ع) در حق آنها نفرین کرد که ای خدا اگر دروغ به من نسبت می‌دهند، آنها را بگیر؛ در همین لحظه، زمین شروع به لرزه کرد و آنچنان معتصم ترسید که گفت من توبه کردم، از زمین بخواه که آرام شود؛ امام فرمودند خدایا می‌دانی که اینها هم دشمن تو  و هم دشمن من هستند، ولی زمین را آرام کن.

وی تأکید کرد: ما باید کاری کنیم که امام برای ما دعا کند و راهش این است که تسلیم امر باشیم و مصداق «فمعکم معکم لا مع غیرکم» باشیم که در دعای جامعه کبیره آمده است.
منبع: ایکنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.