حضرت ️فاطمه (سلام الله) ، مبارز عدالتخواهی
فدک مفهومی نمادین دارد که به معنایی بزرگ اشاره میکند و مقصود از آن، فقط همان قطعه زمین غصبشده در حجاز نیست. و همین معنای نمادینِ فدک بود که آن مبارزه را از یک دادخواهی عادی با افقی محدود و دایرهای تنگ، به انقلابی با قلمروی وسیع و آفاقی گسترده تبدیل نمود.
▪هریک از مستندات تاریخیِ مسلّم در این موضوع را که میخواهید، بررسی کنید. آیا ستیزی مادی یا اختلاف دربارۀ فدک به معنای محدود و واقعیت کمدامنۀ آن را میبینید؟! آیا مسابقهای را شاهد هستید که برای دستیابی به محصولاتِ آن زمین درگرفته است؟! محصولاتی که هرقدر هم در برآورد آن مبالغه و اغراق شود، بازهم آنقدر نیست که دو طرف، ارزشی برایش قائل بوده باشند.
▪هرگز چنین نیست! این دادخواهی، قیامی بر ضد بنیانهای حکومت بود؛ فریادی بود که حضرت فاطمه سلام الله میخواست با آن، بنیادی را که سنگبنای تاریخ بعد از سقیفه بود، از جای برکند.
برای اثبات این سخن، کافی است به خطبۀ فاطمه سلام الله در مسجد و در برابر خلیفه و در میان آن جمع انبوه مهاجران و انصار نظر بیفکنیم که بیش از هرچیز بر مدار ستایش حضرت علی و تحسین مواضع جاودان وی در اسلام و اثبات حق اهلبیت میچرخد.
▪ حضرت فاطمه در این خطبه اهلبیت را وسیلههای رسیدن به خدا در میان بندگان، برگزیدگان ویژۀ خدا، جایگاه قداست الهی، حجت او و وارثان خلافت و حکومت پیامبرانش میشمرد و همچنین مسلمانان را توجه میدهد که به نگونبختی دچار گشتهاند، نسنجیده تصمیم گرفتهاند، به دوران پیشینیانشان بازگشتهاند، در پی سراب رفتهاند و کار را بهدست نااهل سپردهاند.
این خطبه از فتنهای که مردم به آن درافتادهاند و از انگیزههایی سخن میگوید که باعث شد کتاب خدا را کنار نهاده و با حکم آن در مسئلۀ خلافت و امامت به مخالفت برخیزند.
▪پس مسئلۀ میراث و هدیه تنها به همان اندازه مطرح میشد که با موضوع سیاستِ کلان پیوند داشت. مسئله در دیدگاه فاطمه، مطالبۀ زمین و خانه نبود؛ بلکه از نگاه او مسئله، مسئلۀ اسلام و کفر، ایمان و نفاق، و نص (تعیین صریح) و شورا بود.
کتاب فدک در تاریخ ، صفحه ۷۲ .
افزودن دیدگاه جدید