وحدت مسلمانان؛ لازمه تحقق تمدن نوین اسلامی

کد خبر: 111803
با همکاری دانشگاه بین‌المللی کامپالا و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اوگاندا، نشست علمی تحت عنوان «اسلام، دین وحدت، توسعه و تمدن» با حضور مقامات، اساتید و دانشجویان این دانشگاه، برگزار شد.
وارث

به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، چوکومِکا دیجی، استاد و معاون دانشگاه بین‌المللی کامپالا، اوچانا فرانسیس، رئیس دانشگاه کنتیم، محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی کشورمان در اوگاندا، خانم بوسینگیه کامپه موکا، رئیس امور دانشجویی دانشگاه بین‌المللی کامپالا و دو تن از دانشجویان از سخنرانان این نشست علمی بودند.

قزلسفلی با تبیین و تشریح نقش حیاتی وحدت در توسعه همه جانبه جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران منادی و مجری وحدت بین مسلمین بوده و عملا از جوامع مستضعف و محروم حمایت کرده و دردها و مشکلات مستضعفین را بیش از دیگران درک کرده و در حال فراهم آوردن زمینه‌های تشکیل تمدن نوین اسلامی است.

رایزن فرهنگی کشورمان در اوگاندا افزود: با ایجاد و تحکیم وحدت، گسترش باورها، ارزش‌های دینی و ... زمینه‌های استقرار توسعه و تمدن اسلامی فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد: مقصود از وحدت امت اسلامی این است که مسلمانان بر محور مشترکات دینی در برابر خطراتی که اصل اسلام و جامعه مسلمانان را تهدید می‌کند، همبستگی و همدلی داشته و از اختلاف‌های مذهبی، سیاسی، نژادی، زبانی و ... که موجب سستی امت اسلامی می‌شود، پرهیز کنند.

قزلسفلی عنوان کرد: تقویت ارزش‌های دینی و معنوی، ایثار، سعه صدر، پرهیز از گروه گروه شدن، پیروی از شخصیت‌های وحدت آفرین، نهادینه کردن آموزه‌های دینی و ارزش‌های انسانی و ... از جمله عوامل وحدت است.

وی با اشاره به بیانات امام خامنه‌ای(مدظله العالی) در خصوص نقش سازنده وحدت اظهار کرد: وحدت اسلامی یک امر اصولی و فریضه قرآنی است و تحقق هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی بدون اتحاد مسلمانان ممکن نیست.

چوکومِکا دیجی، معاون و استاد دانشگاه بین‌المللی کامپالا با بیان اینکه اسلام حامی عدالت اجتماعی است، گفت: رفتار و کردار هر مسلمان باید در جهت تحقق صلح، توسعه و تمدن باشد.

وی با اذعان اینکه وحدت موجب شکوفایی استعدادهای انسانی می‌شود، بیان کرد: تلاش و کوشش، استمداد از خداوند متعال، صبر و مقاومت، پرهیز از تحجر و افراط و تفریط، بهره مندی از ظرفیت‌های مادی و معنوی از جمله عوامل تأسیس تمدن نوین اسلامی هستند.

اوچانا فرانسیس، رئیس دانشگاه کنتیم در سخنانی، با بیان اینکه تفرقه باعث فساد در جامعه می‌شود گفت: وحدت سرچشمه برکاتی است که برای رسیدن به توسعه مورد نظر اسلام لازم است.
منبع: ایسنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.