حجت الاسلام قرنی: سوره اخلاص، توحید عرفانی است
وارث: مراسم مناجات شب بیست وچهارم ماه رمضان باسخنرانی حجت الاسلام قرنی و مناجات خوانی حاج مهدی سماواتی در مهدیه تهران برگزار شد.
در ادامه گزیده ای سخنان ایشان را می خوانید:
بحث ما در مورد آیه شریفه امانت است و اینکه خداوند می فرماید ما این امانت را به آسمان و کوهها دادیم و اینان متحمّل این امانت نشدند و انسان متحمّل شد.
سوال این است که حقیقت این امانت چیست؟
اقوال متعددی مطرح است و که یک قول در این باب این است که حقیقت این امانت تکلیف است یا به عبارتی دین است. کسی که از عهده ی تکلیف برآمد، می شود امین الله.
انسان کامل امین الله است و کسی که تخلف از تکلیف کرد، اینجا دو صورت دارد یا این است که این تخلف از روی عصیان و طغیان است و می شود ظلومو گاهی این تخلف از روی سهو و جهل و نسیان است و می شود جهول.
پس بنابر این قول دین و تکالیف دینی اینها امانت الهی هستند و امین الله بستگی به رعایت موازین دینی و تکالیف الهی دارد. تکلیف از منظری به سه بخش تقسیم می شود:
یک بخش تکلیف نسبت به خالق در آموزهای دینی و الهی است. ما یک سری تکلیف نسبت به خدا داریم کسی که از عهده ی تکلیف بر آید می شود امین الله.
تکلیف نسبت به خدا به دو بخش اساسی تقسیم می شود. یک بخش آن، معرفت الهی است و شناخت اوست که در ذیل آیه "وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ" امام صادق علیه السلام با توجه به آخر این آیه فرمودند: "الا لیعرفون "یعنی ما جن انس را خلق نکردیم مگر برای خدا شناسی.
معیار ارزشگذاری عبادات، معرفت است. یک مرتبه از تکلیف ما به حق تعالی عبادت است. نماز، روزه، حج و زکات وخمس عبادت است و اینها همه مصداق پرستش است و پرستش خاص خداست. واژه پرستش مخصوص خداست و ما نمی توانیم کسی جز خدا را بپرستیم.
حتی رکوع مخصوص خداست و در بعضی از مراسم که افراد تعظیم می کنند و این جایز نیست و عبادت خاص خداست. این قالب سجده توقیفی است و این تکلیف اگر انجام شد انسان امین الله می شود و اگر انجام نشدجهل است وجهول می شود.
آیت الله حسن زاده آملی می فرمودند: عده ای خدا را با کدخدا عوضی گرفتند و آنکه زیبنده کدخدا است به خدا نسبت می دهند.
امام خمینی(ره) در کتاب چهل حدیثشان در شرح یکی از روایات می فرمایند خدا برای معرفی خود سوره ی مبارکه اخلاص را فرستاد چون میدانست در آخر الزمان اقوام عمیق النظر و دقیق الفکری هستند که در معرفی خدا جزء سوره ی اخلاص آنها را راضی نمی کند. سوره اخلاص، توحید عرفانی است.
/ش121