حجت الاسلام تحصیلی: حضرت اباعبدالله(ع) به اذن حضرت زهرا(س) به شهادت رسیدند! +گزارش تصویری

کد خبر: 29048
مراسم عزاداری ایام فاطمیه اول با سخنرانی حجت الاسلام شیخ مرتضی تحصیلی و مداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج موسی رضایی، کربلایی امیر حسین حیدری و سید یاسر افشاری در هیئت خیمه گاه سیدالشهدا علیه السلام برگزار شد.

 وارث: مراسم عزاداری ایام فاطمیه اول با سخنرانی حجت الاسلام شیخ مرتضی تحصیلی و مداحی ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج موسی رضایی، کربلایی امیر حسین حیدری و سید یاسر افشاری در هیئت خیمه گاه سیدالشهدا علیه السلام برگزار شد.

در ادامه متن گزیده ای از سخنان حجت الاسلام شیخ مرتضی تحصیلی را می خوانید:

در روایتی از امام حسن عسکری علیه السلام در شأن حضرت زهرا سلام الله آمده است: " حجة الله علی حجج " این روایت اگر چه از حیث سند مشکل دارد و ضعیف است، اما مضامینی در روایات دارد که این دلالت را تقویت می کند و موجب می شود که وثوق و اطمینان ما به صدور این روایت از زمان امام حسن عسکری علیه السلام بالا برود.

مصادیقی در این باب عرض می کنیم. حضرت محمد صلوات الله علیه وقتی گزارش شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام را در کربلا به حضرت زهرا سلام الله علیها دادند، بی بی فرمودند: با این اوصاف نگذارم حسینم به دنیا بیاید. حضرت محمد صلوات الله علیه فرمودند: اگر اذن ندهی هدایت امتم خدشه دار می شود. جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها چه جایگاهی است که حضرت زهرا سلام الله علیها باید اذن شهادت امام حسین علیه السلام با آن مرتبه و تاثیری که شهادتشان در هدایت امت دارد را بدهند؟ معلوم می شود که حضرت سلام الله علیها " حجة الله علی الحجج " است. و بر اباعبدالله الحسین علیه السلام ولایت دارند. وقتی حضرت محمد صلوات الله علیه فرمودند هدایت امتم خدشه دار می شود و اگر اذن بدهی بعد از هدایت امتم خدا دو هدیه عظیم را به تو عنایت خواهد کرد اول؛ نسل امامت که از فرزندت حسین ادامه پیدا خواهد کرد و دوم؛ حضرت مهدی علیه السلام از نسل این فرزند شهیدت خواهد بود. بعد حضرت زهرا سلام الله علیه اذن دادند یعنی باید حضرت زهرا سلام الله علیها راضی می شدند.

یک خانواده حدیثی در اینجا است. خانواده حدیثی به این معنا که تعداد زیادی از روایات که در مضمون واحد هستند با سند های مختلف و این قوت بسیار بالایی دارد. اعاظم شیعه مانند شیخ طوسی، شیخ مفید، شیخ کلینی، شیخ صدوق و.. این روایت را علاوه بر نقل، تصدیق کرده اند و شیخ مفید در مسائل تاریخی خیلی محتاط و سختگیر است به این روایت که در ادامه عرض می کنم،  احتجاج کرده است و آن این است که بعد از آنکه حضرت زهرا سلام الله علیها رضایت دادند آن لوح سبز از جانب خداوند برای حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان هدیه و بشارت به ولادت اباعبدالله الحسین علیه السلام اهدا شد از طریق حضرت جبرئیل که معروف است به لوح جابر که در این لوح اسماء معصومین و اهل بیت علیهم السلام یک یک ثبت شده است و به عنوان سند دست حضرت زهرا سلام الله علیها سپرده شده است و این لوح خانواده حدیثی است و بسیار محکم است و بزرگان نیز به آن استناد کرده ایند و یکی دیگر از مصادیق "حجة الله علی الحجج "بودن حضرت زهرا سلام الله علیها است.

در اینباره جابر خطاب به امام باقر علیه السلام می گوید: " أَشْهَدُ بِاللَّهِ أَنِّی دَخَلْتُ عَلَى أُمِّکَ فَاطِمَهَ علیه السلام فِی حَیَاهِ رَسُولِ اللَّهِ ص فَهَنَّیْتُهَا بِوِلَادَهِ الْحُسَیْنِ وَ رَأَیْتُ فِی یَدَیْهَا لَوْحاً أَخْضَرَ ظَنَنْتُ أَنَّهُ مِنْ زُمُرُّدٍ وَ رَأَیْتُ فِیهِ کِتَاباً أَبْیَضَ شِبْهَ لَوْنِ الشَّمْسِ فَقُلْتُ لَهَا بِأَبِی وَ أُمِّی یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله مَا هَذَا اللَّوْحُ فَقَالَتْ هَذَا لَوْحٌ أَهْدَاهُ اللَّهُ إِلَى رَسُولِهِ صلی الله علیه و آله فِیهِ اسْمُ أَبِی وَ اسْمُ بَعْلِی وَ اسْمُ ابْنَیَّ وَ اسْمُ الْأَوْصِیَاءِ مِنْ وُلْدِی وَ أَعْطَانِیهِ أَبِی لِیُبَشِّرَنِی بِذَلِکَ ؛ خدا را گواه می گیرم که من در زمان حیات رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله خدمت مادرت فاطمه علیها السلام رفتم و او را به ولادت حسین علیه السلام تبریک گفتم، در دستش لوح سبزى دیدم که گمان کردم از زمرد است و مکتوبى سفید در آن دیدم که چون رنگ خورشید (درخشان) بود. به ایشان عرض کردم: دختر پیغمبر! پدر و مادرم قربانت، این لوح چیست؟ فرمودند: لوحى است که خدا آن را به رسولش صلّى اللَّه علیه و آله اهدا فرموده، اسم پدرم و اسم شوهرم و اسم دو پسرم و اسم اوصیاء از فرزندانم در آن نوشته است و پدرم آن را بعنوان مژدگانى بمن عطا فرموده. " این روایت هم یکی دیگر از مصادیق " حجة الله علی الحجج " بودن حضرت زهرا سلام الله علیها است که امضای اسم ولایت و امامت اهل بیت علیه السلام در این لوح سبز در قبال آن رضایت دادن به حضرت سلام الله علیها عطا شد. تا زمانی که حضرت زهرا سلام الله علیها اذن به شهادت امام حسین علیه السلام داده نشد، نسل امامت نیز بشارتش داده نشد.

یکی دیگر از مصادیق " حجة الله علی الحجج " بودن این است که امیر المومنین علیه السلام می فرمایند: بارزترین و چشمگیرترین فضیلت من این است که همسر زهرا مرضیه سلام الله علیها هستم. افتخار امیر المونین علی علیه السلام در بین انبوه فضائلش به این است که من "زوج البتول " هستم! و بعد هم بارزترین ویژگی و برتری فرزندانش را فرزند فاطمه سلام الله بودن عنوان می کند و امیرالمومنین خطاب به امام حسن علیه السلام فرمودند اگر بخواهم یک فضیلت برای برادرت حسین بگویم که برای او کافی باشد این است که: "برادرت حسین فرزند مادرت فاطمه سلام الله علیها است و وصیتی بیشتر از این نمی گویم "

یعنی امیر المومنین علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام بارزترین ویژگی و فضیلت خودشان را  "زوج البتول " و ابن البتول " بودن معرفی می کنند. آیا حضرات از روی نسبت فامیلی و عواطف این سخنان را فرموده اند؟ مرحوم محدث قمی در ابتدای بیت الاحزان می فرماید: حب و بغض ذوات معصومین علیه السلام فانی در حب و بغض خدا است. اگر جناب یعقوب علیه السلام در میان چندین فرزندی که داشت توجه خاص خودش را به یوسف علیه السلام معطوف می کند به طوریکه سایرین فرزندان حسودی میکنند، حب جناب یعقوب علیه السلام به یوسف علیه السام ریشه الهی دارد. اینجا نیز همین است و این افتخار حضرت معصومین علیه السلام ریشه الهی دارد و گرنه تمام دنیا ذره ای جذابیت برای حضرات معصومین علیه السلام ندارد. می فرمایند: حضرت محمد صلوات الله علیه وقتی به معراج رفتند ذره ای از جذابیت آسمان ها ایشان را به خود مجذوب نکرد امام همان پیغمبر می فرماید: " فاطمه بضعت منی "

اهل سنت نقل می کنند در صحیح مسلم است از سعد بن ابی وقاص که معاویه به او گفت: چرا علی را سب نمی کنی؟ گفت: به خاطر اینکه حضرت محمد صلوات الله علیه 3 فضیلت به علی داد که اگر این فضیلت را به من می دادند که اگر این 3 فضیلت را به من می دادند، اگر همه عالم را هم به من می دادند با این سه فضیلت عوض نمی کردم. یکی از آنها این است که پیغمبر صلوات الله علیه زهرا سلام الله را به ازدواج علی در آورد.

یکی دیگر از مصادیق "حجة الله علی الحجج " بودن حضرت زهرا سلام الله علیها این است: "حجة الله علی الحجج " تقدم نوری حضرت زهرا سلام الله بر اهل بیت علیه السلام است. که در مقام خلقت نوری این ذوات مقدس، نور حضرت زهرا سلام الله علیها مقدم بود نورشان بر خلقت نور اهل بیت علیه السلام. نور حضرت علی السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها نورشان بر دیگر معصومین علیهم السلام مقدم بود.

در ادامه این مراسم؛ ذاکرین اهل بیت علیه السلام حاج موسی رضایی، کربلایی امیر حسین حیدری و سید یاسر افشاری به روشه خوانی و سینه زنی پرداختند.