رخدادهای آخرالزمان از منظر قرآن
در این نوشتار بر آن شدیم حوادث آخر الزمانی پیش از ظهور را به اجمال بررسی کنیم؛ تا با تبیین دقیق ویژگی های این دوران، بتوانیم از طوفان شبهات و سؤالات متعددی که در زمان حاضر، با توجه به رخدادهایی که در چند سال اخیر در منطقه صورت میپذیرد، به سر منزل مقصود برسیم.
به همین علت سراغ حجت الاسلام والمسلمین دکتر مهدی نخاولی استاد حوزه و دانشگاه و نویسنده کتاب «نگرش دیگری به قرآن» رفتیم تا جزییات این بحث را بیشتر واکاوی نماییم.
در بین الطلوعین ظهور هستیم
حجت الاسلام والمسلمین نخاولی با بیان اینکه برخی بزرگان میگویند، ما در بین الطلوعین ظهور هستیم، اذعان کرد: نکته خیلی مهم که باید همیشه در نظر داشته باشیم این است که محکمات بحث آخرالزمان را بخوبی بشناسیم، تا متشابهات ما را به اشکال نیندازد، زیرا اگر به محکمات ملتزم نباشیم، دچار فتنه های مختلف میشویم، از جمله آن فتنهها میتوان به جریان احمد بن حسن یمانی یا فیلمی که چند سال پیش ساختند و علایمی از ظهور را مطرح کردند، اشاره کرد.
این استاد حوزه با اشاره به روایت منقول از امام معصوم(ع) که میفرمایند: «الفتنه اذا اَقبَلَت تَشَبّهت و اذا اَدبَرت تنبّت»، خاطر نشان کرد: فتنه زمانی که میآید، به خاطر موجی و ابهامی که ایجاد میکند، سبب میشود بسیاری از مردم گمان به صحت یک موضوع باطل کنند و همان را برای خودشان برگزینند، پس باید مراقب فتنه ها باشیم، زیرا فتنه ها در آخرالزمان زیاد میشود.
وی تصریح کرد: در واقع یکی از کارهای شیطان این است که فتنه های متعدد ایجاد یا مصادیق و موارد جعلی فراوانی عرضه کند که هیچ کدام صادق نبوده و محقق نشود و این شبهه را در اذهان مردم بیندازد که همچنانی که این ماجراها و علایم پوچ بود، اصل وجود حضرت بقیه ا... الاعظم روحی له الفدا هم واقعیت ندارد، تا در نهایت بتواند مردم را ناامید کند و وجود حضرت را هم انکار کنند.
تبیین روایت «کَذَب الوقاتون»
نویسنده کتاب «نگرش دیگری به قرآن» در تبیین سرّ و حکمت این کلام معصومین(ع) که فرمودند:«کَذَب الوقاتون»(1) گفت: معصومین(ع) تأکید میکنند، کسانی را که وقت مشخص میکنند کذاب هستند و شما حرف آنها را تصدیق نکنید تا مردم در کثرت این فتنه ها به اصل مهدویت مشکوک و منکر نشوند.
حجت الاسلام والمسلمین نخاولی افزود: حتی اگر کسی از بزرگان، برای خودش به نحوی علایمی آشکار شد، نمی تواند آن را علنی مطرح کند، زیرا اولا ممکن است به لوح محفوظ احاطه نداشته باشد و چه بسا خداوند بَدائی در بحث فرج حاصل کند و فرج به تعویق بیفتد و ثانیا در صورت عدم تحقق این وعده بویژه از سوی کسانی که مردم اعتقادشان را از آنها میگیرند، سبب سستی عقیده مردم میشود. پس روحانیون و بخصوص علما در این قضایا باید خیلی با دقت حرکت کنند و هر مطلبی را هر جایی مطرح نکنند.
وی با بیان این مطلب که شناخت محکمات قرآنی در این بحث بسیار مهم است؛ اذعان کرد: از آیات قرآن بر میآید که در آخر الزمان جبهه حق، جنگی با یهود دارد و این از محکمات قرآنی است که میفرماید، یهود دو جنگ و فتنه جهانی برپا میکند که یکی پیش از ظهور و دیگری در آستانه ظهور است که در نهایت به دست لشکر حضرت ولی عصر (عج) منهدم و نابود میشوند. این بحث در تفسیر سوره اسراء(2) مطرح شده است.
این استاد حوزه افزود: این جریانِ جنگ در آخرالزمان در کتب خود یهودیان هم آمده است و به همین خاطر تلاش میکنند، جبهه مقابل خود را که ملتهای مسلمان هستند به جان هم بیندازند تا مشغول نابود کردن و کشتار یکدیگر باشند.
وی گفت: از محکمات بحث آخر الزمان این است که یهودیان دشمن اصلی مؤمنان هستند و بعد نوبت به مشرکان و کفار میرسد. خداوند در آیه قرآن میفرماید: "لَتَجِدَنَّ أَشَدَّالنَّاسِ عَداوَه لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا)(3) میتوان به جرأت گفت که سردسته جنود شیطان، یهود است.
نهایت زمان سلطنت و قدرت ظلم مستمر
حجت الاسلام والمسلمین نخاولی خاطر نشان کرد: از محکمات دیگر این است که قرآن میفرماید، طول عمر یک ظلم مستمر و پایدار بیش از هزار ماه نخواهد بود و در نهایت قدرت و سلطنتش از بین خواهد رفت. این بحث طبق تفسیر سوره قدر که میفرماید شب قدر از هزار ماه برتر است از هزار ماهی که در آن شب قدر نباشد و طبق آن روایت پیامبر اکرم(ص) که در مورد شجره ملعونه(4) در قرآن بیان فرمودند، بنی امیه ظالمانی هستند که هزار ماه بیشتر دوام نمی آورند و بعد به سوره قدر استناد کردند، قابل استنباط است.
این استاد حوزه با بیان این مطلب که جهالت، خباثت و غفلت مثلثی شیطانی است که سبب جنایت و ظلم مستمر خواهد داشت و جرثومه فساد و تباهی است که این سه ویژگی در رژیم صهیونیستی جمع است، تصریح کرد : صهیونیستها چون همین مطالب را در کتابهای خودشان دارند، در تلاشاند در آن جنگ بزرگ قبل از ظهور، دشمن مقابل خود را ازبین ببرند. آنها به دنبال این هستند که حریف را به خود مشغول کنند تا با دستان خودش نابود شود. به همین علت، مسلمانان را به جان یکدیگر انداخته اند و شما مشاهده میکنید در چند سال اخیر، تمام جنگهای موجود، در کشورهای اسلامی مانند یمن، عراق، سوریه، فلسطین، چچن، میانمار و دیگر ملتهای مسلمان صورت میپذیرد.
این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که مهمتر از وقایع بیرونی، وقایع درونی است؛ گفت: حفظ و تعالی اهداف و ارزشهای انقلاب اسلامی بسیار کلیدی و مهم است، زیرا همه کشورهای مسلمان چشم امیدشان به نظام اسلامی ایران است و هر اتفاقی در درون برای ما بیفتد، بازتاب محسوسی در معادلات بین المللی صورت میگیرد، به همین جهت درون جامعه، حساسیت بالایی دارد. برخی آنچنان شعار رفاه و معیشت داده اند که عده ای از مردم گزینه مورد اول زندگی شان را تأمین همین موارد قرار داده اند و حاضرند عزت و شرافت خویش را بفروشند و ذلت و خواری را برای تأمین معیشت شان خریداری کنند.
وی در ادامه گفت: درون مرزهای ایران اسلامی، مردم باید به بلوغ کامل برسند تا جایی که حاضر نباشند، با ظالمان کنار بیایند، که اگر چنین نشود، همان حادثه ای که بر سر قوم حضرت موسی(ع) رخ داد، که با ظالمان سازش کردند و خدا هم از یاری آنها دست برداشت، دوباره محقق خواهد شد. (أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنى بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُوا مِصْراً فَإِنَّ لَكُمْ ما سَأَلْتُمْ )(5)
ظهور، مبتنی بر یاران آماده است
نویسنده کتاب «نگرش دیگری به قرآن» خاطر نشان کرد: آمادگی لازم برای ظهور در جبهه حق آنچنان که شایسته است، محقق نشده و نیاز به فعالیت و کار بیشتری است، زیرا ظهور مبتنی بر یاران آماده است و حداقل باید یک دهم جمعیت شیعه و در نتیجه مسلمانان محکم و استوار پای رکاب حضرت باشند و البته قرار نیست این حادثه قرنها زمان ببرد، بلکه خداوند اگر مقدر بداند، بستر آن را بسرعت فراهم کرده و پذیرش حق را از سوی مردم جهان سهل و آسان قرار میدهد. خداوند متعال در قرآن میفرماید، (يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتالِ- إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ- وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَه يَغْلِبُوا أَلْفا)(6) یاران حضرت باید یک به 10 باشند تا پیروزی حاصل شود و این پیروزی هم قرار است با اصحاب و اسباب و علل طبیعی حاصل شود و قرار نیست حضرت در جنگها شکست بخورند.
حجت الاسلام والمسلمین نخاولی با اشاره به این مطلب که وظیفه بسیار سنگین است، اضافه کرد: وظیفه ما زمینه سازی برای ظهور حضرت است. حال این بسترسازی در گام اول با کسب آمادگی کامل در خودمان و در گام دوم با مهیا کردن جامعه اسلامی محقق میشود. گام سوم این است که جهان اسلام را به هم تقریب و نزدیک کرده و آنها را با حقایق آشنا کنیم و در گام چهارم جهان را برای شنیدن و پذیرش سخنان حق حضرت آماده کنیم و در این بین نقش خواص از حوزه های علمیه و دانشگاه ها بسیار پررنگ و خطیر است.
منابع :
*روابط عمومي حوزه علميه خراسان
1- الكافي/ج1 / 368 / باب كراهية التوقيت ص 368
2- آیات 4 تا 7 سوره اسراء
3 - سوره مائده، آیه 82
4 - سوره اسراء : «اذ قلنا لک ربک احاط بالناس و ما جعلنا الرویا التى اریناک الا فتنه للناس و الشجرة الملعونه فى القران و نخوفهم فما یزیدهم الا طغیانا کبیرا »
5 - البقره 61
6 - سوره انفال آیه 65
/ف.م214