ظرفیت های یک پیاده روی، از زبان آیت الله وحیدی: جهانی شدنِ روح الله تا فنای فی الله

کد خبر: 45547
آیت الله وحیدی گلپایگانی گفت: اربعین، فرصتی کم نظیر برای جهانی شدن انقلاب اسلامی ایران است.
وارث :  "اربعین حسینی"، حماسه ای سترگ که در تاریخ پرورقِ انسان ها جاخوش کرده است و مورخین، پژوهشگران و نویسندگان، هر روز این حماسه را ورق می زنند، می کاوند و تکریمش می کنند. اربعینی که با پیاده روی دو نفره ی جابر و عطیه شروع شد و امروز، کسی را توانِ شمارش و ارایه آمار دقیق آن نیست، که نیست! در این فرصت، نیتم بررسی فلسفه و چرایی شکل گیری شکوه اربعین نیست بلکه، سخن گفتن درباره ظرفیت ها است. به راستی خوان بهره برداری های انقلابی، دینی و انسانی از این آموزه و عظمت، تا چه حد گسترده است؟

برای یافتن پاسخ این پرسش ها، با آیت الله محمدتقی وحیدی گلپایگانی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه و امام جماعت مسجد انصارالحجهِ خیابان خاوان تهران، گفت و گویی شنیدنی داشتم که تقدیم می شود.

 

عدد چهل (اربعین)، مقدس نیست

 

وی با بیان اینکه اعداد نقش خاصی در بیان معنا به مخاطب و مومنین ندارند، گفت: کاربرد عدد 40 یا 100 یا هر عدد دیگری که بارها در متون دینی تکرار شده اند، حائز ارزش است؛ زیرا مطمئنا با محاسبه الهی بیان شدند. با این وجود نباید به آنها نگاه قدسی داشت. البته گاهی شنیده می شود که فلان ذکر را صدبار یا چهل بار یا ده بار بگویید تا صاحب بهمان حالت عرفانی شوی!

 

امام جماعت مسجد انصارالحجه افزود: برخی اعداد مانند 100 به دلیل کثرت کاربرد در متون، جایگاه ویژه ای یافته اند که می تواند، ایجاد شبهه تقدس کند اما با مطالعه روایات و احادیث، هیچ گونه تقدسی برای هیچ عددی مشاهده نمی شود.

 

وی با اشاره به اینکه عدد 40 در قالب برگزاری چهلمین درگذشت انسان ها جایگاه خاصی پیدا کرده و به عرف تبدیل شده است، ادامه داد: این جایگاه در میان شیعیان با توجه به تاکید ائمه اطهار (ع) در تعظیم شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) رنگ و بوی دیگری یافته است؛ به ویژه به این دلیل که یادآور حضور جابر بن عبدالله انصاری از صحابه پیامبر همراه با عطیه عوفی در چهلمین روز شهادت حضرت ابا عبدالله (در سال 61 یا به احتمال قوی تر، 62 هجری قمری) در سرزمین کربلاست. آن زمان که جابر در فرات غسل کرد، جامه ای نو بر تن نمود و با قدم های کوتاه، قبر سیدالشهدا را در آغوش گرفت. نحوه زیارت جابر موید اهمیت معرفت نسبت به امام معصوم است؛ به همین دلیل آن زیارت سرمنشأ تبدیل اربعین به آموزه ای ماندگار در تاریخ تشیع شد.

 

آیت الله وحیدی گلپایگانی ادامه داد: کسانی که نمی توانند در ایام اربعین به کربلا مشرف شوند، در شهر و دیار خود ضمن پیاده روی، زیارت اربعین را قرائت کنند و انشاءالله اجر و ثواب حضور در کربلا را حاصل می کنند.

 

اربعین؛ تلاقی عقلانیت، معنویت، معرفت و احساس

 

وی، پیاده روی اربعین را میعادگاه عاشقان امام حسین (ع) در سرزمین جهاد و شهادت دانست و خاطرنشان کرد: همه زائران ضمن درک بعد معنوی و فردی زیارت، وجه اجتماعی و سیاسی را فراموش نکنند. پیاده روی اربعین فرصتی کم نظیر برای نشان دادن تلاقی عقلانیت، معنویت، معرفت، شور و احساس مسلمانان به جهانیان است.

 

استاد سطوح عالی حوزه، تاکید امامان بر پیاده روی و زیارت اربعین را تدبیری هوشمندانه برای ایجاد اتفاق و اتحاد میان شیعیان در دوران مبارزه با ستمگران و استکبار جهانی خواند و افزود: اربعین فرصتی کم نظیر برای جهانی شدن انقلاب اسلامی ایران است. بنابراین عموم زائران به ویژه ایرانیان ضمن تکریم بعد معنوی اربعین، ارزش های انقلاب یعنی معنویت، ستم ستیزی، عدالت و آزادی را ترویج نمایند و شعارهای آتشین علیه استکبار و وهابیت سر دهند.

 

اربعین، لبیک گفتن به ندای "هل من ناصر ینصرنی" است

 

وی در ادامه با اشاره به فرصت اربعین برای رشد و تعالی معنوی و اعتقادی انسان ها ادامه داد: انسان در پیاده روی اربعین، در میان انبوهی از جمعیت عاشق پیشه و محب آل الله گم می شود و به ندای "هل من ناصر ینصرنی"، امام زمانش لبیک می گوید. به عبارت دیگر انسان فی نفسه در بحبوحه جمعیت گم می شود و این، "فنای فی الله" است.

 

آیت الله وحیدی گلپایگانی در پایان، اربعین را نمایشگر بعد اجتماعی-سیاسی اسلام در کنار وجه فردی-معنوی دانست و گفت: انسان در این سفر، ضمن راز و نیاز با پروردگار جهان و ابراز ارادت، عشق و محبت به سیدالشهدا (ع)، به اجتماع عظیم مسلمانان می پیوندد. که رسیدن به این اجتماع، وظیفه ای شرعی است.

/1102101305