حجت الاسلام موسوی مطلق: تمام صفات پیامبر(ص) قابل ستایش است
وارث: مراسم جشن عید مبعث با سخنرانی حجت الاسلام موسوی مطلق و مداحی حاج سید مجید بنی فاطمه و حاج سید مهدی میرداماد در حسینیه زرگرها مشهد مقدس برگزار شد.
در ادامه متن سخنان حجت الاسلام موسوی مطلق را می خوانید:
القاب و صفات ائمه علیهم السلام معرّف شانی از شئون ایشان
برای اینکه معرفتمان به وجود مقدس پیغمبر صلی الله علیه و آله بیشتر شود، باید از دروازه ی اسماء و القاب و کنیه های ایشان وارد شویم. امشب، شب بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله تجلی پروردگار اعظم است. در تمام دوران ها و از اول خلقت چنین تجلی به اندازه ی امشب صورت نگرفته است. شب ولادت یک مقوله ی دیگری است. اما بعثت یک رشد و کمال دیگری است. استدعا دارم امشب حتما دعایش را بخوانید و مطالعه بفرمایید. دریچه ی معرفت از طریق اسماء و صفات عمومیت دارد. به این معنا که حتی برای شناخت ذات مقدس ربوبی وقتی از باب اسماء و صفات وارد می شویم یک سری از حقایق را متوجه می شویم. اگر این اسماء و صفات نبود، نمی توانستیم تعریفی ولو به همین اندازه که در علم و ذهن ما وجود دارد، پیدا کنیم. من و شما خدا را با آن حقیقت پنهان نشناخته ایم. بلکه با همین شناخت اندک، خدا را با رحمانی، جواد بودن، خالق بودن، رحیمیت، ستارالعیوب بودن او شناخته ایم. اگر نبود این اسماء چگونه خدا را می شناختیم و راه پیدا می کردیم.
القاب حضرت امیرالمومنین علیه السلام
کتبی که درباره ی اهل بیت نوشته می شود، یک بخشی در باب اسماء و صفات دارد که شانی از شئون آنها را مشخص می کند. مقامی از مقامات آنها را به ظهور می رساند. به امیرالمومنین علیه السلام، "یعسوب الدین" گفته می شود. یعسوب به ملکه ی مرد در کندوی عسل گفته می شود و مسولیت او حفظ و حراست از کندو و ملکه است. از ورود زنبورهای آلوده به کندو جلوگیری می کند. امیرالمومنین علیه السلام اجازه نمی دهد هر آلودگی وارد دین شود. لذا پیامبر صلی الله علیه و آله به ایشان فرمود: امیرالمومنین علیه السلام محل و علامت شناخت مومنان بعد از پیغمبر است. معیار و شناخت مومنان ایشان است. به ایشان "ابوتراب" گفته می شود، به این دلیل است که حضرت فرمود: والله من با دستان خودم گل آدم را سرشتم. وقتی القاب امیرالمومنین علیه السلام را مورد بررسی قرار دهید شانی از شئون ایشان معلوم می شود. "فاروق اعظم" از القاب امیرالمومنین علیه السلام است که دیگران این لقب را غصب کردند. فرق بین حق و باطل را او می گذارد. او "صدیق اکبر" است. از القاب دیگر ایشان "وصی" است و تا چند صد سال حضرت با این عنوان شناخته میشده است. اما این قدر کار کرده اند که ذهن کسی به حضرت نمی رود. اسماء آن بزرگوار را دیگران برای خودشان غصب کردند.
نامگذاری اهل بیت علیهم السلام از ناحیه خدا بوده است
اسامی ائمه معصومین علیهم السلام از ناحیه ی خداوند متعال تعیین شده است. خود نامگذاری موضوعیت دارد. یکی از وظایف والدین نسبت به فرزند این است که اول قرآن به او تعلیم دهد. ما مسلمان هستیم و باید یک نشانه ای داشته باشیم، باید به یک سری از لوازمات دین ملتزم بشویم. فرمودند بچه ها را تربیت کنید با محبت من و اهل بیتم. وظیفه ی والدین این است که قبل ازتولد و تا بعد از آن، فرزندان را با محبت اهل بیت بزرگ کنند. یکی دیگر از وظایف والدین این اسن که اسم نیکو برای فرزندشان انتخاب کند. بعضی اسمهای عجیبی در مملکت ما آمده است. می گویند اسم اصیل ایرانی است. چرا حجاب و نجابت ایران اصیل را نمی گیرند؟ اسامی در تربیت و و روحیه بچه ها خیلی اثرگذار است.
القاب پیامبر صلی الله علیه و آله
اینکه اسامی از ناحیه ی خداوند متعال نازل می شود یک مقامی است. قبل از پیامبر صلی الله علیه و آله در عالم خلقت کسی به نام "محمد" نامگذاری نشده بوده است. علتش این است که تمام اقوام و ملتها، پیغمبر صلی الله علیه و آله را ستایش کرده اند و مژده ی آمدنش را داده اند. یکی دیگر از اسماء ایشان "احمد" است که برگرفته از قرآن مجید است. وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِن بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ1
"احمد" هم به معنای ستایشگر است. بعضی از بزرگان اهل سنت گفته اند فقط 300 نام از اسامی امیرالمومنین علیه السلام در قرآن قابل اشاره است. در روایت داریم خدای متعال هزار و یک نام دارد. وجود مقدس پیغمبر عظیم الشان اسلام و امیرالمومنین علیه السلام هر کدام هزار نام دارند. در واقع هر نام یک شان و مقامی است که اشاره به آن دارد.
نام دیگر پیغمبر صلی الله علیه و آله، "محمود" است. به این دلیل که همه ی صفات او قابل ستایش است. همه ی ما یک سری صفات خوب و برجسته ای داریم و برخی صفات بد هم داریم. گرچه باید به سمت کمال برویم و صفات خوب را کسب کنیم. تنها وجود پیغمبر صلی الله علیه و آله، که تمام صفاتش قابل ستایش است. حتی وقتی عصبانی می شود، ایشان این قوه را دارد و در جای خودش مصرف می کند، أَشِدّاءُ عَلَى الكُفّارِ رُحَماءُ بَينَهُم2 این کمال ایشان است. جایی که باید با شدت برخورد کند، این کار را انجام می دهد و آن هم در مقابل کفار است. اما رحیم است.
یکی دیگر از اسماء پیغمبر صلی الله علیه و آله "کریم" است و آن هم از قرآن اتخاذ شده است. إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ3 ؛ این ویژگی مخصوص همه ی ائمه است. لذا در زیاراتی که هر روز برای ائمه داریم، چون ایام هفته مختص به یک امام است. صفت کرم در زیارات برای ائمه آمده است. یکی از جلوه های این صفت این بود که پیغمبر صلی الله علیه و آله را که این همه اذیت کردند، اما ایشان کریمانه با آنها برخورد می کرد. یک یهودی بود که هر روز ایشان را اذیت می کرد، روزی که آن یهودی بیمار شد ایشان به عیادتش رفت.
برادران و خواهران اگر ما امت پیغمبر صلی الله علیه و آله هستیم چرا کینه ی یکدیگر را در دل داریم. همه ی ما مسلمان و ولایت اهل بیت را داریم، اگر مقتدای ما پیغمبر صلی الله علیه و آله است باید یک سنخیتی با ایشان داشته باشیم. امشب باید تجلی اعظم پروردگار را درک کنیم. اما حجابهایی چون گناه، دروغ و غیبت و تهمت نمی گذارند که درک کنیم.
آن شخص یهودی بعد از این ملاقات و دریافت اخلاق ایشان مسلمان شد. خود وجود مقدس پیغمبر صلی الله علیه و آله بود که مردم را بیشتر مسلمان کرد نه شمشیر ایشان. وقتی پیغمبر صلی الله علیه و آله مکه را فتح کرد، با وجود ظلمهایی که آنها به ایشان کرده بودند، فرمودند الیوم یوم المرحمة؛ ایشان تمام اهل مکه را بخشیده است. حضرت زینب سلام الله علیها هم در مجلس یزید ملعون فرمودند: ای پسران آنهایی که آزاد شده جد ما، پیغمبر صلی الله علیه و آله هستید! پدران شما کسانی بودند که پیغمبر صلی الله علیه و آله باید آنها را اعدام می کرد، از لب تیغ می گذراند، حال بر اریکه ی قدرت نشسته اید.
پیغمبر صلی الله علیه و آله متوکل به معنای واقعی بود. ما قرار است با اهل بیت عصمت و طهارت به اندازه ی ظرف وجودی خودمان سنخیت پیدا کنیم، همین صفات و ویژگی هایی را که آنها دارند ما هم باید به اندازه ی خودمان آن مسیر را برویم. یکی از القاب پیغمبر صلی الله علیه و آله، "عبدالله" است، سُبْحانَ الَّذي أَسْري بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَي الْمَسْجِدِ الْأَقْصَي4 ؛ خدای متعال، پیغمبر صلی الله علیه و آله را به عنوان عبد خودش صدا می زند. در نماز هم ما ابتدا می گوییم: اشهد انّ محمد عبده و رسوله؛ عبد بودن ایشان را مقدم داشته ایم و بعد می گوییم او رسولش است. گفت از عبادت نمی توان الله شد / اما می توان موسی کلیم الله شد.
از عبادت کردن نمی توانیم خدا بشویم، اما به بعضی مقامات انبیاء می توان رسید، حضرت موسی علیه السلام دارای ولایت تکوینی بود و اگر کسی هم بندگی خدا بکند میتواند در عالم اثرگذار باشد، در حدیث قدسی خداوند فرمود: عبدی اطعنی حتی اجعلک مثلی انا اقول لشیء کن فیکون فانت تقول لشیء کن فیکون5؛ ای بنده من مرا بندگی کن، من به هر چه بگویم باش، می شود. تو هم به هر چه بگویی باش، می شود. اینها همه در سایه ی بندگی خدا ایجاد می شود.
ندای ملکی به نام "داعی" در شبهای ماه رجب
سه روز به تمام شدن ماه رجب باقی مانده است. ماه رجب ماه بندگی خداست. این سه روز را بیشتر بندگی خدا کنیم. خداوند متعال ملکی به نام داعی دارد، از شب اول رجب، از اذان مغرب تا طلوع آفتاب فریاد می زند: خدا می گوید غم دار هست من غمش را برطرف کنم؟ حاجتمند هست من حاجتش را برآورده کنم؟ توبه کننده هست من توبه اش را بپذیرم؟ خدا می فرماید هر کس با من بنشیند، من هم با او می نشینم. امشب این ملک باید دست پر برگردد.
محضر استاد آیت الله کشمیری بودم در روز عید مبعثی بود. عرض کردم آقا عید مبعث هست و ما در ماه رجب کاری نکردیم، آیا عملی هست که انجام دهیم و جبران بشود؟ ایشان فرمود: بله تلاوت قرآن و استغفار. این سه روز تلاوت و استغفار بیشتر داشته باشیم در این سه روز باقی مانده.
یکی از اسماء و صفات پیغمبر صلی الله علیه و آله، "رحمت" است. امشب شب ارسال پیغمبر صلی الله علیه و آله عظیم الشان است. وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمينَ 5؛ و ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستاده ایم. یعنی نه تنها در این دنیا، بلکه در آخرت هم ایشان مظهر رحمت کامله ی پروردگار است. تازه در این عالم فرموده اند اگر رحمت خدا را به صد قسم تقسیم کنیم. تمام رحمتی که از اول خلقت تا آخر بین مردم و خدا، مردم نسبت به یکدیگر، مادران و فرزندان، حیوانات به یکدیگر و... تازه یک قسم است و 99 قسم دیگر مانده است و به دست مبارک پیغمبر صلی الله علیه و آله عظیم الشان است و آن هم در آخرت و قیامت است.
خلقی نظیر خلق پیغمبر صلی الله علیه و آله تا به حال نیامده است. اگر می خواهید عید مبعث را درک کنیم و تعظیم این شعائر این است که با شکوه و با خانواده هایمان بیاییم. اما طلوع مبعث در زندگی های ما طور دیگری است، اگر می خواهید خانواده تان و خودتان این تفاوت را درک کنید، امشب بیاییم قول دهیم ترک معصیت کنیم، اگر اهل کینه و بداخلاقی هستیم، آن ها را اصلاح کنیم. به این درک شب مبعث می گویند و یک دروازه ای خواهد شد برای درک تجلی اعظم. بیایید مهربان باشیم، اگر می خواهید مبعث را درک کنید همه با هم خوش اخلاق و مهربان باشید. به احترام پیغمبر صلی الله علیه و آله تمام کدورت ها و دلخوری ها را کنار بگذارید. وقتی یک محاسبه ی نفس داشته باشید و عمل کنید طلوع مبعث در وجود همه ی شما به نحو دیگری خواهد بود.
پی نوشت:
1- سوره الصف آیه 6
2- سوره فتح آیه 29
3- سوره تکویر آیه 19
4- سوره اسراء آیه 1