راهکارهای عملی برای قضا نشدن نماز صبح

کد خبر: 57154
در فرهنگ اسلامی و ایرانی بر سحرخیزی تأکید فراوان شده و از برکات و حال خوش ارتباط با خدا پیش از سپیده‌دم بسیار سخن گفته شده است.
وارث: به نقل از پایگاه خبری «Productive Muslim»، شما چگونه برای نماز و ارتباط با خدا پیش از طلوع آفتاب بر می‌خیزید؟ منظور بیدارشدن یک روز و دو روز نیست منظور این است که چگونه بیدارشدن را به یک عادت هر روزه و بدون وقفه تبدیل می‌کنید؟

 

آیا تا به حال شده شب هنگام به خواب رفتن مطمئن باشید که صبح زود بیدار خواهید شد؟ و آیا شده که مطمئن باشید که خواب می‌مانید؟ دو سناریو را در نظر می‌گیریم که مطمئناً بسیاری از ما با آن‌ مواجه بوده‌ایم.

 

سناریوی اول: فرد بسیار متعهدی هستید، نماز خود را خوانده‌اید، قرآن خوانده‌اید و موقع خوابیدن با اینکه تنها ۲ ساعت تا طلوع آفتاب مانده، مطمئن هستید که بیدار می‌شوید؛ زیرا ذهن، قلب و جسم خود را تنظیم کرده‌اید که حتماً بیدار شوید. در حقیقت، شما آنقدر به بیدار شدن مقید هستید که گاهی نیمه شب هم از ترس اینکه مبادا زمان عبادت سحرگاهی را از دست بدهید، بیدار می‌شوید. مانند کسی که می‌خواهد به یک پرواز در ساعات اولیه صبح برسد، ذهن، قلب و جسم شما کاملاً تنظیم شده و مهم نیست چه زمانی خوابیده باشید، رأس ساعت بیدار می‌شوید.

 

سناریوی دوم: روزهایی هست که در درون خود می‌دانید که نمی‌خواهید بیدار شوید و دوست دارید که خواب بمانید تا کمتر احساس گناه کنید. آن زمان است که درگیری با زنگ ساعت آغاز می‌شود و وسوسه شیطانی «۵ دقیقه بیشتر» کار خود را می‌کند.

 

اما چطور می‌توان هر روز سناریوی اول را حفظ کرد؟ در زیر راهکارهای عملی و معنوی متعددی ارائه می‌شود تا به کمک خدا بتوانید همواره سناریوی اول را داشته باشید.

 

 

راهکارهای معنوی:

  1. خالق خود را بیشتر بشناسید؛ این نخستین و مهم‌ترین راهکار برای سحرخیزی است. اگر درک کنیم که به شوق چه کسی بیدار می‌شویم و بدانیم که او کسانی را که به امید برقراری ارتباط با او پیش از سپیده‌دم از خواب شیرین برمی‌خیزند، دوست دارد، بیدار خواهیم شد. نشناختن او و فراموش‌کردن اشتیاقمان به او سبب اتفاق‌افتادن هر روزه سناریوی دوم می‌شود.
  2. صداقت؛ برای بیدارشدن در صبح با خودتان صادق باشید، نگویید که خوب می‌شود اگر واقعاً می‌خواهید بیدار شوید بگویید صبح زود بیدار خواهم شد. حتی می‌توانید قبل از به خواب‌رفتن با خودتان در مورد آن صحبت کنید و به این نتیجه برسید که مهم نیست چگونه اما قطعاً بیدار خواهم شد.
  3. وضو گرفتن قبل از خواب؛ وضو گرفتن علاوه بر فواید زیادی که دارد می‌تواند به تمرکز شما برای سحر بیدارشدن کمک کند.
  4. مناجات کنید؛ در حالیکه آماده به خواب رفتن می‌شوید با پروردگار خود مناجات کنید و با او سخن بگویید.
  5. قرآن بخوانید؛ خواندن آیات قرآن با توجه به معانی و مفاهیم آن نیز ضمن اینکه یک توصیه همیشگی است، به این مقصود نیز کمک می‌کند.

 

چند راهکار دیگر:

  1. از خانواده یا دوست خود کمک بخواهید؛ از آن‌ها خواهش کنید که در صورتی‌که می‌توانند شما را بیدار کنند؛ البته اگر اشتیاق و تصمیم جدی نداشته باشیم این کار هم فایده چندانی نخواهد داشت.
  2. استراحت کوتاه در بعدازظهر؛ استراحت کوتاه حتی فقط برای ۲۰ دقیقه در بعدازظهر می‌تواند به سحرخیزی کمک بسیار زیادی کند.
  3. به خودتان یک صبحانه خوشمزه و مقوی وعده دهید؛ صبحانه خوب علاوه بر ترغیب شما، با توجه به اهمیت آن برای سلامت جسم به شما از چند وجه کمک کند.
  4. مراحل و سیکل‌های خواب را بشناسید؛ شناخت مراحل و سیکل‌های خواب که بحث مهمی در علم خواب است، به شما کمک می‌کند که با راحتی بیشتری از رختخواب جدا شوید. یکی از تئوری‌های موجود در علم خواب می‌گوید که انسان‌ها هر ۱ساعت و نیم یک بار یک سیکل یا چرخه خواب را کامل می‌کنند. اگر شما در زمان تکمیل این چرخه‌ها بیدار شوید یعنی مثلاً (۱,۵ ساعت بعد از آغاز خواب یا ۳ ساعت بعد از آن یعنی زمان تکمیل چرخه دوم یا ۴.۵ ساعت بعد از خواب و ...) بیدار شوید سرحال و شاداب خواهید بود؛ اما اگر در داخل این چرخه‌ها بیدار شوید کسل خواهید شد. بنابراین اگر مثلاً قرار است ساعت ۵ صبح بیدار شوید و ساعت ۱۲ خوابیده‌اید، بهتر است ساعت ۴:۳۰ دقیقه بیدار شوید به این ترتیب سه چرخه خواب کامل داشته و سرحال خواهید بود.

/1102001307