حجت الاسلام دارستانی: زیارت خلوتگاه عاشق با معشوق است+گزارش تصویری

کد خبر: 71644
وقتی زیارت می روید مانند دعوت شده ها بروید یعنی بدان که دعوتت کردند که آمدید.فرق زیارت دعوتی و غیر دعوتی در چیست؟صاحب حرم مرا دعوت کردی که تحویلم بگیری حتما جانم را عوض می کنی. زیارت دعوت است و صاحب حرم دعوت می کند که ما برویم.
وارث:مراسم عزاداری شهادت امام صادق(علیه السلام) با سخنرانی حجت الاسلام  سید احمد دارستانی و مداحی حاج محمد نوروزی، حاج محمد کمیل در حسینیه شهید حاج همت برگزار شد.

در ادامه خبر متن سخنرانی را می خوانید:

سخنران: حجت الاسلام دارستانی/ مداحان: حاج محمد نوروزی، حاج محمد کمیل

زیارت خلوتگاه عاشق با معشوق

یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به خدا و دوستی با خدا و سیر و سلوک، زیارت است. انسان حرکت کند برای زیارت ،برای زیارت محبوب و معشوقش ،انسان احساس دلتنگی کند و دلتش تنگ شود که چند وقتی است محبوبش را ندیده است راه می افتد و برای محبوب و معشوق خودش  خلوتگاه درست می کند. حقیقتا زیارت خلوتگاه عاشق با معشوق است. زیارت دلتنگی عاشق است به معشوق. او دلتنگ ما می شود که دل ما هوای حرم می کند. او یاد ما می کند که دل ما یاد او می افتد .او اراده کند که من حرکت کنم تا من راه می افتم.صاحب حرم اراده می کند که ما یاد حرم می افتیم و بیتاب حرم می شویم.شخصی ممکنه در قم زندگی کند ولی چهل سال حرم نرفته است.بعضی هر روز می روند بعضی روزی سه بار مشرف می شوند.من پایم را حرم نگذاشته ام یا آنها اراده نکرده اند که بروم ؟زیارت دعوت است .

سخت ترین مجازات خداوند و اهل بیت علیهم السلام

جوانی جلوی حضرت موسی را گرفت پرسید: کجا می روی حضرت گفتند به کوه طور می روم با خدا مناجات کنم. گفت رفتی پیغام من را به خدایت برسان بگو برای همه خدایی برای من هیچ چیزی نیستی وحرفهای ناشایست زد که من جلوی تو کمر خم نمی کنم من ذکر نمی گویم و... حضرت موسی نبی آمدند کوه طور مناجات کردند زمانی که می خواستند برگردند منادی حق ندا داد که موسی پپیغام آن جوان را نمی گویی؟ حضرت گفتند خدایا خودت شنیدی که چه حرفهایی زد. خداوند فرمود یک پیغام از طرف من به جوان ببر بگو مَا ضُرِبَ عَبْدٌ بعقوبة أعظم من قسوة الْقلب1؛ من خدا یک نفر رو بدتر از این نزدم. دچار قساوت قلب می شود هرچه بخواهد به او می دهم به همه چیز مشغولش می کنم که یاد من نکند و ذکر من را نگوید. وقتی خدا مهر و محبت اهل بیت علیه السلام را می گیرد هیچکس نمی تواند ذره ای خدمت اهل بیت علیهم را کند.  

سیدالشهدا علیه السلام  اگر بخواهد من را بزند چطور می زند؟ اگر امام رضا علیه السلام بخواهد من را بزند چطور می زند؟ ما فکر می کنیم اهل بیت علیه السلام اگر از ما بدشان بیاید به ما فقر می دهند.  وقتی ذکر اهل بیت علیهم السلام را می گوییم خیالمان راحت است که محبت آنها هنوز در دلمان است.

زیارت دعوتی

وقتی زیارت می روید مانند دعوت شده ها بروید یعنی بدان که دعوتت کردند که آمدید. فرق زیارت دعوتی و غیر دعوتی در چیست؟ صاحب حرم مرا دعوت کردی که تحویلم بگیری حتما جانم را عوض می کنی. اگر بدون دعوت بروید بدون اینکه چیزی از زیارت بفهمید برمی گردید. امام سجاد علیه السلام در مناجات با خدا اشک می ریختند و می فرمودند: خدایا مرا در مناجات کردن طوری نگاهم کن که انگار دعوتم کردی. لذت مناجات را بچشم.

اگر معصوم علیه السلام دست ما را نگیرند و پشتمان را خالی کنند ما زمین می خوریم معلوم نیست عاقب ما چه می شود. ما به اهل بیت باید تکیه کنیم. در زیارت تحویلت می گیرند از شما پذیرایی می کنند. با چه اعتقادی زیارت می روید؟ و با چقدر اعتقاد برمی گردید؟

برای گرفتن حاجت قسم نخورید

خیلی ها در حرم قسم می دهند  گاهی اشتباه  می کنیم عزیزان. برای چند مشکل و سختی زندگی قسم های بدی در حرم می خوریم. گاهی نباید به ما بدهند، گاهی لطف در این هست که خواسته ی ما اجابت نشود.

شخصی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را قسم داده بود که به حق ناله ی جد غریبت  امام حسین علیه السلام که در قتلگاه زد شفای بچه ام را بدهید امام را در خواب دید حضرت فرمودند: ما شفای بچه ی شما را دادیم ولی از این قسم ها نخورید. این قسم برای شفای بچه ات نیست این قسم فقط برای ظهور است.

اهل بیت علیهم السلام شاهد و ناظر ما هستند

اهل بیت علیهم السلام حرف نگفته ی ما را می شنوند و حرف  ننوشته ی ما را می خوانند زیارت که می روی نگاهت که می کنند می فهمند چه کسی هستی از کجا آمدی .همانطور که در زیارت نامه می گویید: یا علی بن موسی الرضا یا ثامن الحجج یا ولی الله تشهد مقامی تسمع کلامی ترد جوابی...

از مرحوم نخودکی پرسیدند شما که دوازده سال تولیت حرم را داشتید آقا را دیدید؟گفتند به خدا قسم روزی دوبار صبح و عصر می رفتم و یکبار نشد که حضرت را نبینم که بر تخت سلطنت نشسته است و هرکسی از هر جای دنیا به حضرت سلام  می دهد حضرت جوابش را می دهند. و گره ها را وا می کنند.

او می شنود می بیند پاسخ می دهد. ما حق شکوه داریم نه اعتراض یک نگاهی می کنید به حرم وسر را روی سنگ می گذارید و می گویید صاحب حرم یا امیرالمومنین علیه السلام ، پیغمبر صلوات الله علیه گفتند: انا و علی ابوا هذه الامة؛ پدرم شما گفتید بابای ما هستید جلوی حرمتان سرم را گذاشتم، فرزند را به پدرش می شناسند و نوکر را به اربابش می شناسند پدرجان فرزند بخوره زمین برای پدر بد است نوکر زمین بخورد برای اربابش بد است. آقا این همه راه آورده ای که تحویلم نگیری؟

زیارت

1-زیارت دعوت است و صاحب حرم دعوت می کند که ما برویم.

2-زیارت رفت است که آمد دارد.هر سلامی علیکی دارد.

در اصول کافی آمده پیغمبر صلوات الله علیه در کنار امیرالمومنین علیه السلام، حضرت زهرا سلام الله علیها و حسنین علیهم السلام نشسته بودند که به امام حسین علیه السلام اشاره کردند و گفتند: حسین جان هرکس در دنیا قبر تو را زیارت کند، قبر جدت را زیارت کند، قبر برادرت را زیارت کند، قبر فرزندان تو را زیارت کند، روز قیامت جایمان عوض می شود ما می شویم زائر و اینها مزئور ما می رویم به زیارت اینها.

آقای حائری یزدی  می گوید: وقتی از دنیا رفتم و سنگ لحد را چیدند آمدم که پاشوم با بقیه بروم سرم به سنگ خورد اینجا متوجه شدم که این بار من را خاکم کردند در قبر زانوی غم بغل گرفته بودم که چه کنم همه رفتند. عزیزانم، شاگردانم، استادانم و مراجع و...تنها شدم قبر شروع کرد به لرزیدن آقایی را دیدم که نه چشمی به این زیبایی دیده بود نه گوشی توصیف این همه زیبایی شنیده بود و نه در قلبی این همه زیبایی خطور کرده بود، دیدم کنار قبر من ایستاده است پرسیدم آقاجان شما چه کسی هستید که در وقت تنهایی من آمدید؟ فرمود: شیخ مرتضی  شصت و نه بار به زیارت من امام هشتم آمدی این اولین بار بود، ما شصت و نه بار به زیارتت می آییم تا مساوی شویم بعد به کرمان می آییم .

وقتی زیارت می روید مدام بروید زیارت. با شکم گرسنه با شکم سیر با غسل در هر حالتی بروید و یک سلام بدهید. برایتان زیارت می نویسند.

حرم که می روید خودتان را خسته نکنید. کسالت در حرم خوب نیست. در حرم طواف کنید همه جای حرم را ببینید. به حضرت بگویید:

                  تورا چون من غلامان بی شمار است     ولی من جز تو اربابی ندارم


سخنران: حجت الاسلام دارستانی/ مداحان: حاج محمد نوروزی، حاج محمد کمیل

پی نوشت:

1- فوائد 97-98