شیعه نماینده اتصال مردم به امام(ع) است/نقش‌آفرینی مدافعان حرم در آشنایی ملت‌ها با اهل‌بیت(ع)

کد خبر: 74775
حجت‌الاسلام ابوالقاسمی گفت: امام عسگری (ع) فرمود: «تمام مودت را به سمت ما بکشانید»؛ شیعیان در ایام پیاده‌روی اربعین و مدافعان حرم در سوریه مصداق بارز این حدیثند.
وارث: حجت‌الاسلام محمود ابوالقاسمی در مراسم شب شهادت امام حسن عسگری(ع) که دیشب در حسینیه چهارده معصوم(ع) میدان هرندی برگزار شد، با بیان اینکه امام حسن عسگری علیه‌السلام به عنوان امام یازدهم شیعیان در مقام جمع‌بندی آنچه سایر معصومین (علیهم‎السلام) فرموده‌اند، قرار دارد، افزود: متوکل عباسی، امام هادی(ع) و امام حسن عسگری(ع) را حصر کرد تا ارتباط مردم و شیعیان را با این بزرگواران محدود کند؛ اما در باطن ماجرا خداوند اینطور رقم زد تا شیعیان آمادگی مواجهه با دوران غیبت را پیدا کنند. یعنی یکی از برنامه‌های این دو امام معصوم(ع) آموزش و تربیت شیعیان برای دوران غیبت امام معصوم(ع) بود.
شیعه نماینده اتصال مردم به امام(ع) است
وی با بیان اینکه امام حسن عسگری(ع) در آخرین لحظات زندگی با برکتشان سفارش‌هایی به شیعیان کردند، افزود: امام حسن عسگری(ع) در وصیت خویش به اطرافیان فرمود تقوا را رعایت کنید، وفای به عهد داشته باشید، امانتدار باشید و ... و در انتهای توصیه‌های اخلاقیشان فرمود: تا اینکه مردم بگویند این یک شیعه است. یعنی مردم از این پس به علت عدم دسترسی به امام معصوم(ع) شما شیعیان را ‌می‌بینند، شما شیعیان نماینده اتصال مردم به ما هستید. بنابراین اخلاق، رفتار، اعتقادات و تفکرات شما شیعیان باعث می‌شود مردم به سوی ما اهل‌بیت(ع) کشیده شوند. با این منظر، امام زمان (عج) را ما باید برای مردم معرفی کنیم تا آن‌ها را به ایشان و ظهورشان سوق دهیم؛ ما حلقه اتصال مردم با امام علیه‌السلام هستیم و این اتصال با اخلاق و رفتار خوبمان در قبال سایر مردم حاصل می‌شود.

حجت‌الاسلام ابوالقاسمی افزود: همچنین از این سخن امام حسن عسگری اینطور برداشت می‌شود که با مردم طوری رفتار کن که بگویند این شیعه است. این باعث می‌شود مردم به سمت اهل‌بیت علیهم‌السلام کشیده شوند. از این رو امام صادق علیه‌السلام در حدیثی فرمود: «كُونُوا لَنَا زَيْناً؛ زینت ما باشید». زینت یعنی وسیله جلب توجه؛ بنابراین یعنی شیعه باید توجهات مردم را معطوف به اهل‌بیت علیهم‌السلام کند.

اوج مودت در ایام پیاده‌روی اربعین
این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: امام حسن عسگری (علیه‌السلام) در روایت دیگری فرمود: «جُرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّة؛ تمام مودت را به سمت ما بکشانید». اگر می‌خواهیم معنای مودت را بدانیم، به ایام پیاده‌‎روی اربعین توجه کنیم. رابطه‌ای که بین مردم عراق با سایر ملت‎ها در مسیر کربلا اتفاق می‌افتد، مودت نام دارد؛ مردمی که اموال و خانه و کاشانه خود را خرج زائر امام حسین علیه‌السلام می‌کنند و هیچ توقعی از ایشان ندارند. شیعیان در ایام پیاده‌روی اربعین یکی از مصادیق بارز این روایت امام حسن عسگری(ع) هستند و امیدواریم این خصلت در تمام ایام سال برای شیعیان جریان داشته باشد.

نقش‌آفرینی مدافعان حرم در آشنایی ملت‌ها با اهل‌بیت(ع)
حجت‌الاسلام ابوالقاسمی یکی از علل غیبت امام زمان(عج) را عدم نقش‌آفرینی شایسته شیعه در قبال امام علیه‌السلام معرفی کرد و گفت: اینطور رقم خورده است که شیعه باید ملت‌‎ها را به سمت اهل‌بیت(ع) سوق دهد وگرنه اگر امر ظهور به تنهایی به دستان مبارک امام زمان (عج) بود، تاکنون ظهور رقم خورده بود. اما به محبت خدا اکنون شاهدیم که شیعیان در این چند سال اخیر این نقش را به خوبی ایفا می‌کنند که نمود بارز آن را در جریان اربعین حسینی(ع) و یا در قالب مدافعان حرم می‌بینیم؛ حضور حدود 90 کشور از سراسر دنیا با هر نژاد و مذهبی برای رسیدن به مرقد مطهر امام حسین علیه‌السلام برای تشکیل امت واحد اسلامی و بعد تشکیل تمدن اسلامی به امامت امام زمان (عج) حاصل جریان نور اربعینی است و این یکی از بزرگ‌ترین معجزات الهی محسوب می‌شود.

وی افزود: وقتی اصحاب فیل به سمت کعبه آمدند، «طَیراً أبابیل»؛ پرندگان، سپاه و وسیله خدا شدند. هر کدام یک سنگ برداشتند و به سر کافران زدند و آن‌ها را نابود کردند. در طبس نیز شاهد بودیم که شن‌ها وسیله خدا شدند و کفار را در هم کوبیدند و حال در اربعین شیعیان وسیله خدا شدند تا عشق و محبتمان سبب شود دل‏ها متوجه محمد آل محمد(ص) شود.

تأثیرپذیری پوتین از رفتار سردار سلیمانی
حجت‌الاسلام ابوالقاسمی با اشاره به اهمیت بالای جریان مدافعان حرم گفت: از سوی دیگر مدافعان حرم به فرماندهی سردار سلیمانی توجه تمام ملت‌ها را به سوی اهل‌بیت(ع) جلب کردند تا جایی که فردی همچون «پوتین» رئیس جمهور روسیه را تحت تأثیر قرار داد. پوتین وقتی وارد جنگ با داعش شد، شاهد رشادت‌ها، دلاوری‌ها و ایثار رزمندگان اسلام شد. او زمانی که خبر یافت سردار اول اسلام یعنی سردار سلیمانی برای آزادی دو خلبان اسیر روسی وارد عملیات شده است، تحت تأثیر قرار می‎گیرد و اجازه می‌دهد شیعه در روسیه به تبلیغ بپردازد؛ این مصداق روایت امام حسن عسگری(ع) است که فرمود توجه شیعیان را به سمت ما جلب کنید. لذا رفتاری که امام علیه‌السلام در فضای آخرالزمان از شیعیان توقع دارد، جذب غیر مسلمانان به سمت تشیع است. با این توصیف می‌توان گفت شیعیان با بروز بهترین رفتار، صفات و اخلاقیات در ایام اربعین حسینی و مدافعان حرم در سوریه ملت‌ها را به سوی اهل‌بیت(ع) سوق دادند.