کلامی از آیت‌الله مجتهدی؛ ۶ سراب بزرگ دنیا + فیلم

کد خبر: 77521
آیت‌الله مجتهدی تهرانی ضمن اشاره به روایتی از امام علی(ع) درباره سراب‌های دنیایی، به یکی از علل دستیابی شیخ انصاری به مقامات عالیه اشاره کرد.
وارثبی‌تردید عمل به توصیه‌های اهل‌بیت(ع) در موضوعات مختلف اخلاقی، اعتقادی و ...  بهترین و آسان‌ترین راهکارها برای شبیه کردن خود به آن بزرگواران است، آنان به‌عنوان برترین هادیان بشریت، قطعاً مصلحت محبان و شیعیانشان را در دنیا و آخرت بیش از هر کس دیگری می‌دانند. یک رفتار ساده اما اثرگذار که خوب است به آن اهتمام بورزیم، حرف‌شنوی از ائمه اطهار(ع) حتی در جزئی‌ترین مسائل است.

در همین راستا، آیت‌‌الله احمد مجتهدی تهرانی در بیانی با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) با موضوع «6 سراب بزرگ دنیا» گفت: روزی خداوند متعال به حضرت موسی(ع) چنین وحی کرد: «اوحی الله تعالی الی موسی‌بن عمران(ع) قال یا موسی ستة اشیاء فی ستة مواضع والناس یطلبونها فی ستة اشیاء فلم‌یجدوه ابداً»، شش چیز را در شش چیز قرار دادم، اما مردم شش جای دیگر آنها را طلب می‌‌کنند و به مقصد هم نمی‌‌رسند.

وی افزود: نخستین آن این است که خدا راحتی را در بهشت قرار داده، این در حالی است که مردم در دنیا به‌دنبال راحتی می‌گردند «انی وضعت الراحة فی الجنة والناس یطلبونها فی الدنیا». دنیا جای راحتی نیست و هر کسی به‌دنبال آن بگردد به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

آیت‌الله مجتهدی درباره دومین مورد آن اظهار کرد: «انی وضعت العلم فی الجوع والناس یطلبونه فی الشبع»، علم را در شکم خالی قرار دادم و مردم علم را در شکم سیر طلب می‌کنند. اینکه شیخ انصاری مجتهد، مرجع و به آن مقامات رسید به‌خاطر غذای اندکی بود که می‌خورد.

وی درباره چهارمین مورد نیز یادآور شد: خداوند عزت را در نماز شب قرار داده اما مردم در درگاه سلاطین به‌دنبال عزت می‌گردند «إنّی وضعت العز فی قیام اللیل والناس یطلبونه فی ابواب السلاطین».

* ادامه سخنان آیت‌الله مجتهدی تهرانی را در ادامه می‌توانید ببینید: