در مسجد امیر مطرح شد؛

حجت الاسلام علوی تهرانی: این که می گویند پول نذری عزاداری را خرج فقرا کنید یک سخن شیطانی است

کد خبر: 86650
استاد حوزه گفت: این که می گویند پول نذری عزاداری را خرج فقرا کنید یک سخن شیطانی است که نمی‌خواهد مردم به کشتی نجات امام حسین(ع) سوار شوند،

 حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر علوی تهرانی» به مناسبت سوگواری حضرت سیدالشهداء(ع) در مسجد امیر به سخنرانی پرداخته و گفت: برای حفظ ارزش‌ها شخص باید غیرت داشته باشد و به دنبال آن ارزش‌ها را بشناسد.

این استاد حوزه علمیه افزود: شخص غیور از دین خود دفاع می‎کند، غیرت دینی چند مرحله دارد، در ابتدا باید حساب خود را از مهاجم به ارزش‌ها جدا کند سپس با استدلال و قول لین از ارزشها دفاع کند.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی در پاسخ به این شبهه که نذری‌های عزاداری خرج فقرا شود، اظهار داشت: عزاداری برای حضرت سیدالشهداء در واقع عزاداری برای امامی است که به شهادت رسیده است، امامت از اصول دین ما است و هزینه کردن برای دین واجب است.

 

استاد حوزه علمیه افزود: آیا این درست و عاقلانه است که دولت بودجه آموزش و پرورش یا آموزش عالی را تعطیل کرده و همه را یک جا خرج بخش بهداشت کند.

وی با بیان اینکه امامت هویت شیعه است و ضرورت دارد که برای آن نه تنها از مال که حتی اگر لازم شد از جان هم هزینه شود، ابراز کرد: امیرمومنان امام علی(ع) می‌فرمایند دین را مایع توجیه دنیای خود قرار ندهید برای دین خود از مال و جان هزینه کنید.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه بالای 90 درصد مراکز خیریه مربوط به محافل مذهبی است که نیاز نیازمندان را تامین می‌کنند، گفت: این سخن که پول نذری عزاداری را خرج فقرا کنید یک سخن شیطانی است که نمی‌خواهد اجازه بدهد مردم به کشتی نجات امام حسین(ع) سوار شوند، همین افراد با چنین ادعایی کوچکترین کمک را هم به فقرا ندارند و بیشترین کمک به فقرا را همین محافل مذهبی دارند.

 

استاد حوزه علمیه با استناد به روایتی مبتنی بر اینکه شخص غارت زده کسی است که دین او را به غارت برده باشند، ابراز کرد: در مکتب تشیع شخصیت‌های زیادی بودند که موقعیت اجتماعی خود را به خطر انداختند تا دین اسلام حفظ شود نمونه آن وهب بن امر است که قاضی و مفتی شهر بغداد بود اما برای امضا نکردن شهادت امام صادق(ع) خود را به دیوانگی زده و بهلول نام گرفت.

وی یکی از راه‌های حفظ دین افشاگری علیه ظالمان است همانگونه که ابوذرغفاری انجام داد، عنوان کرد: ابوذر هیچ حیثیتی برای ابوسقیفه باقی نگذاشت به همین دلیل تبعید شد، غیرت دینی انسان را از ذلت بازمی‌دارد. کسانی که می‌گویند به اهل سقیفه چیزی نگویید چون صحابی هستند به این پرسش پاسخ دهند آیا ابوذر صحابی نبود.

 

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه حضرت سیدالشهدا(ع) برای غیرت دینی خود جان داد؛ اظهار داشت: پرسیده شدن خداوند به تنهایی کافی نیست. امیرمومنان امام علی(ع) نماز خوانده می‌شود اما دین در دست اهل آن نیست؛ به همین دلیل امام حسین(ع) قیام کرده و به شهادت رسیدند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه روز قیامت هرکس را با امامشان صدا می‌زنند، گفت: امام صادق(ع) فرمودند: خداوند حیا نمی‌کند انسان‌هایی را که اعمال نیک انجام داده باشند به جهنم بفرستد به این دلیل که آنها قائل به امامت انسان ظالم بودند.

 

وی افزود: دعوای معاویه با خاندان اهل‌بیت(ع) بر سر حکومت نیست بلکه برای از بین بردن نام پیامبر(ص) بود  که غیرت دینی امام حسین(ع) این را نپذیرفت.

حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی با بیان اینکه بیعت با یزید برای دین خطر داشت که غیرت امام حسین(ع) آن را نپذیرفت، گفت: امام حسین(ع) به نقل از پیامبر(ص) فرمودند که حکومت بر بنی‌امیه حرام است، زندگی کردن زیر سایه ظالم جز ننگ نیست، جنگ ما و خاندان ابوسفیان به خاطر خداست، به همین دلیل امام حسین(ع) هنگام خروج نمی‌فرمایند که می‌روم حکومت تشکیل دهم بلکه می‌خواهم دین و سنت جدم رسول‌الله(ص) را زنده کنم./

منبع:شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.