قرآن‌آموزی کودکان روهینگیایی در اردوگاه‌ها

کد خبر: 86955
کودکان روهینگیایی در اردوگاه‌های پناهندگان در بنگلادش به فراگیری قرآن و آموزه‌های اسلامی می‌‌پردازند که این آموزش‌ها به حفظ هویت دینی و فرهنگی آنها کمک می‌کند.
وارث

در داخل یک آلونک ساخته شده از چوب بامبو در یکی از کمپ‌های آوارگان در بنگلادش، سلیمه  دختر ۸ ساله روهینگیایی در حال یادگیری قرآن است. او تنها دختر در این کلاس است. چند پسر با کلاه‌های سفید در این کلاس‌ مشغول خواندن و فراگیری قرآن هستند.

سلیمه و دو برادرش در ردیف جلو نشسته‌اند و قرآن می‌خوانند. او می‌گوید: من به اینجا می‌آیم که قرآن یاد بگیرم؛ مادرم از من و برادرانم می‌خواهد که قرآن یاد بگیریم تا انسان‌های بهتری شویم.

 

از آنجا که تشکیل مدارس به معنای آموزش منظم در این کمپ‌ها ممنوع است، این حلقه‌های قرآنی برای این کودکان تنها امکان آموزش است.

برخی از این مدارس متصل به مساجد بزرگ هستند و تا ۴۰۰ دانش آموز ظرفیت دارند اما برخی دیگر مانند کلاس سلیمه کوچک هستند و ظرفیت کمی دارند. کلاس ها تنها به زبان روهینگیایی برگزار نمی‌شود بلکه به زبان‌های بنگالی، عربی، اردو و انگلیسی هم تدریس می‌شود.

حمله سال گذشته ارتش میانمار به خانه‌های اقلیت مسلمان در ایالت راخین باعث شد که ۷۰۰ هزار نفر که بیشتر آنها کودک هستند، به بنگلادش فرار کنند. همچنین ارتش این کشور، بسیاری از مدارس و مساجد مسلمانان روهینگیایی را تخریب کرده است.

«رفیق بن حبیب» یک فعال روهینگیایی می‌گوید: ارتش با تخریب مساجد و مدارس سعی کرده فرهنگ و دین ما را از ایالت راخین حذف کند؛ اما بسیاری از معلمان خوب ما زنده مانده و به بنگلادش رفته‌اند و در کمپ‌ها، مدرسه‌هایی را تشکیل داده‌اند تا نسل جدید بتواند با دین و فرهنگ پدران خود آشنایی عمیق پیدا کند.

منبع:ابنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.