افزایش قیمت ویزا در سایه عدم نظارت مسؤولان/ وعده صدور روادید در ۷۲ ساعت محقق نشد

کد خبر: 87231
هم‌زمان با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی و تأکید مسؤولان بر پرداخت تنها ۲۳۵ هزار تومان برای ویزا، متأسفانه برخی دفاتر زیارتی به بهانه‌های مختلف از زائران مبالغ بیشتری اخذ می‌کنند.
وارث

 با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی تعداد متقاضیان این سفر معنوی نیز روز به روز بیشتر می‌شود، به طوری که هر روز افراد بسیاری برای تحویل مدارک خود به یکی از ۲ هزار و ۵۰۰ دفاتر زیارتی مراجعه می‌کنند.

امسال بر اساس تصمیم سازمان حج و زیارت، تمامی زائران اربعین حسینی باید در سامانه مساح نام‌نویسی کنند و هیچ دفتر زیارتی نباید مبلغی بیش از ۲۳۴ هزار و ۸۷۵ تومان به عنوان مبلغ مصوب برای صدور ویزا و پوشش درمانی و خدمات بیمه‌ای دریافت کند.

با وجود تأکیدات مسؤولان مبنی بر عدم دریافت هزینه بیشتر از زائران اربعین، شاهد هستیم که برخی از دفاتر به بهانه‌های مختلف مبالغی بیش از مبلغ مصوب از زائران اخذ می‌کنند تا جایی که در برخی از این مراکز قیمت ویزا به دو بخش دولتی و غیر دولتی تقسیم شده است و زائرانی که مبلغ دولتی یعنی همان ۲۳۴ هزار و ۸۷۵ تومان را پرداخته‌اند، برای دریافت ویزا باید تا یک هفته منتظر بمانند. این امر در حالی است که مسؤولان سازمان حج و زیارت و ستاد اربعین همواره تأکید دارند که ویزای زائران حداکثر تا ۷۲ ساعت پس از تحویل مدارک به دفاتر زیارتی صادر می‌شود.

همچنین در برخی دفاتر که ویزا با قیمت غیردولتی از زائران اخذ می‌‌شود، زائران مجبور هستند هزینه ویزا را به دلار پرداخت کنند که در یکی از این دفاتر ویزا با قیمت ۶۳۵ هزار تومان یعنی بیش از دو برابر قیمت مصوب ارائه می‌شود.

این مراکز به بهانه شلوغی دفاتر و پرداخت دلار به سفارت برای اخذ ویزا از زائران هزینه‌های بالاتری اخذ می‌کنند که این امر در سایه عدم نظارت مسؤولان ادامه یافته و موجب نارضایتی زائران شده است.

محسن رحیمی یکی از زائران اربعین حسینی با اشاره به عدم وجود نظارت بر دفاتر زیارتی به خبرنگار فارس گفت: قرار بود ویزای زائران اربعین حداکثر ۴۸ ساعت تا ۷۲ ساعت صادر شود، اما متأسفانه این امر محقق نشده است.

وی با بیان اینکه برخی از دفاتر کارگزاری عراق صدور ویزای زائران را متوقف کرده‌اند، افزود: فرآیند ثبت‌نام در سامانه سماح تا ارائه مدرک و اخذ ویزا کمتر از ۵ روز انجام نمی‌شود، تا جایی که بسیاری از زائران از پرواز خود جا ماندند و موجب خساراتی به آن‌ها شده است.

با وجود اعلام مسؤولان برای پیگیری و نظارت بر دفاتر زیارتی اما شاهد هستیم که بسیاری از زائران برای اخذ ویزا با مشکل مواجه شده‌اند و به دلیل تهیه بلیت و مشخص بودن زمان سفر، هزینه‌ای بالاتر از قیمت مصوب پرداخت کرده‌اند.

بغدادی یکی از زائران اربعین که امروز با هزینه ۶۳۰ هزار تومانی در یکی از دفاتر زیارتی اقدام به اخذ ویزای اربعین کرده است، گفت: زائران بسیاری در صف ایستاده و منتظر بودند تا مدارک خود را برای صدور ویزا تحویل دهند. بسیاری ناراضی از هزینه‌ها مبلغ ۶۳۰ هزار تومان را پرداخت کردند تا از پرواز و سفر خود بازنمانند، چرا که بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بابت بلیت رفت به نجف هزینه کرده بودند.

این امر در برخی از دفاتر زیارتی گزارش شده است، اما با وجود اطلاع مسؤولان از این تخلفات، همچنان شاهد هستیم که زائران مبالغی بسیار بالاتر از قیمت مصوب برای ویزای اربعین پرداخت می‌کنند. حتی برخی از دفاتر زیارتی که امکان پاسخگویی به تعداد بالای متقاضیان را ندارند در ساعات اداری تعطیل می‌کنند و دیگر به خدمت رسانی مشغول نمی‌شوند. در حالی که بر اساس اعلام مسؤولان تا زمانی که زائری در دفاتر حضور داشته باشد باید این دفاتر پاسخگو زائران بوده و برای صدور روادید آن‌ها تلاش کنند.

اخذ ویزای زائران اربعین به قیمت دلار آزاد

عبدالحمید سفیددشتی مدیر شرکت زیارتی ریحانه بهشت ایرانیان که به عنوان یکی از نمایندگان سفارت عراق در ایران است، به خبرنگار فارس گفت: چهار شرکت به عنوان شرکت‌های سفارت عراق فعالیت می‌کنند. امسال پس از اعلام نرخ دولتی قیمت ویزا و افزایش تعداد متقاضیان اربعین، مسؤولان این ارز دولتی را به ما ندادند به همین دلیل ما مجبور هستیم هزینه ویزا را همان ۴۱ دلار با نرخ ارز روز از زائران اخذ کنیم.

وی با بیان اینکه قرار بود ارز دولتی به شرکت‌های نمایندگی سفارت نیز تعلق گیرد، افزود: ما پیگیری کردیم تا به سامانه سماح متصل شویم و ارز دولتی به زائران اختصاص یابد اما این امر صورت نگرفت و این چهار شرکت فعالیت‌شان در زمینه صدور ویزای اربعین تعطیل شد.

عدم صدور ویزای زائران بعد از یک هفته

سفیددشتی با اشاره به اینکه شرکت ما نماینده حج و زیارت هم بود، گفت: در ایامی که شلوغ می‌شود نهایت تا دو یا سه روز ویزای زائران را تحویل می‌دادیم. چون نماینده سفارت هستند کار کمتری دارند و پس از اخذ دلار به سفارت، ویزا را صادر می‌کنند.

وی به دو نرخی نبودن هزینه ویزا اشاره کرد و افزود: متأسفانه ما حدود ۵ روز است که دفتر را تعطیل کردیم. روزهای نخست که تعداد متقاضیان کم بود نهایت تا دو یا سه روز ویزا صادر می‌شد. اما از زمانی که هزینه ویزا ارزان شد ما مدارک را از زائران گرفتیم اما در زمان مقرر ویزا صادر نشد و تحویل مدارک را تعطیل کردیم تا بتوانیم ویزای زائران را تحویل دهیم.

سفیددشتی با بیان اینکه آخرین مدارکی که تحویل گرفتیم ۲۲ مهرماه بود، گفت: هنوز ویزای زائرانی که ۲۱ و ۲۲مهرماه مدارک خود را به ما تحویل دادند، صادر نشده است. پس از آن نیز ما دفتر را تعطیل کردیم تا بتوانیم ویزای افرادی که مدارک دادند را پیگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه ویزای ۴۸ ساعته برای سفارت است، افزود: مدتی که گذرنامه در دفتر می‌ماند را مسؤولانمحاسبه نکرده‌اند در حالی که اکنون شاید بیش از یک هفته صدور ویزا به طول بینجامد.

امید است که مسؤولان ستاد اربعین و سازمان حج و زیارت با پیگیری‌های مستمر و نظارت بر دفاتر زیارتی از تخلفات این دفاتر جلوگیری کنند و اجازه ندهند تا برخی افراد سودجو با احساسات و عقاید مردم بازی کرده و با اخذ پول بیشتر خدمات ارائه دهند.

منبع:فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.