حجت‌الاسلام‌ناصر رفیعی؛هفت اصل مدیریت بحران از نگاه قیام عاشورا 

کد خبر: 87462
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله مدیرت بحران را یکی از آموزه‌های عاشورایی سیره حضرت زینب سلام‌الله علیها توصیف کرد و گفت:خدامحوری، قرآن محوری، هدفمندی، شجاعت، آرامش، عقلانیت و ولایتمداری اساسی‌ترین مؤلفه‌های مدیریت بحران از نگاه قیام عاشورا است.
وارث

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در مراسم عزاداری اربعین حسینی که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به بررسی 7 اصل مدیریت بحران در سیره حضرت زینب کبرا سلام‌الله پرداخت و اظهار داشت: پس از ظهر عاشورا که مدیریت امور قیام بر عهده حضرت زینب سلام‌الله علیها و امام سجاد علیه‌السلام قرار گرفت قیام به نحوی هدایت شد که تاریخ متکی بر آن الگوی مدیریت بحران سیره زینبی را روایت کرده است.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه خدامحوری را اولین اصل مدیریت بحران توصیف کرد و گفت: خدامحوری از آموزه‌های عاشورایی است که تاریخ در اولین اقدامات حضرت زینب سلام‌الله علیها پس از ظهر عاشورا روایت کرده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها قرآن محوری را دومین اصل مدیریت بحران توصیف کرد و گفت: از پیامبر اکرم (ص) نقل‌شده است که فتنه‌ها همانند تکه‌های شب تار، یكی پس از دیگری روی می‌آورند، در چنین شرایطی به قرآن پناه ببرید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی هدفمندی را سومین اصل مدیریت بحران در بیان آموزه‌های عاشورا توصیف کرد و ابراز داشت: در مسئله هدفمندی و افق محوری باید توجه داشت که افق‌های انقلاب و نظام اسلامی را می‌توان در کلام شهدا، امام راحل و رهبری پیدا کرد؛ بر این اساس در شرایط محاصره اقتصادی هدفمندی می‌تواند یک مؤلفه اساسی برای مواجهه صحیح با مشکلات باشد.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها شجاعت و قاطعیت را از دیگر لوازم مدیریت بحران توصیف کرد و اظهار داشت: در تاریخ عاشورا نمی‌توان حتی یک فراز پیدا کرد که حضرت زینب سلام‌الله علیها در خطبه‌های خود یزید را به‌عنوان حاکم، خلیفه و یا امیر خطاب کرده باشد این در حالی است که حضرت در ادبیات خود در محفل یزید از او به‌عنوان «عدو الله و یا یابن طلقا» یادکرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی تسکین و آرامش را از دیگر لوازم مدیریت بحران دانست و گفت: دولتمردان در شرایط بحران حق ندارند با بیان برخی از به‌ظاهر واقعیت‌ها ترس و وحشت در قلوب مسلمانان ایجاد کنند.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها عقلانیت را ششمین اصل از اصول مدیریت بحران عاشورایی توصیف کرد و عنوان داشت: ولایتمداری هفتمین اصل مدیریت بحران در بیان آموزه‌های قیام عاشورا است، حقیقتی که حضرت زینب سلام الله علیها متکی بر آن عاشورا را جهانی کرد.

منبع:حوزه


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.