یک کارشناس مذهبی: 

درهای مساجد ٢۴ ساعته به روی مردم باز باشند

کد خبر: 88090
یک کارشناس مسایل مذهبی با بیان اینکه درهای مساجد باید ۲۴ ساعته به روی مردم باز باشند و فعالیت مساجد تنها مختص به ساعات برگزاری نماز نباشد، بر ضرورت راه‌اندازی صندوق های قرض‌الحسنه در مساجد برای دستگیری از فقرا تأکید کرد
وارث

«حجت‌الاسلام مرتضی سعادتی» در گفت‌وگویی با اشاره به برگزاری بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز از سوی ستاد اقامه نماز کشور با حضور رئیس‌جمهوری و شخصیت‌های برجسته کشوری، به میزبانی سمنان و با موضوع «شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز» به این شیوه‌ها و طریق مسجدداری اشاره کرد و ادامه داد: حضور امام جماعت و بعضی از معتمدین و موجهین مانند افراد اهل علم و تحصیل‌کرده‌ها قبل و بعد از نماز در مساجد، می تواند در جذب و دعوت قشر جوان و نوجوان به مساجد نقش خوبی را ایفا کند.

وی گفت: تبیین فضایل و آثار نماز و حتی نمونه‌هایی از نمازخوان‌های موفق که به جهت نماز به توفیقاتی رسیده اند نیز می‌تواند نقشی را در مهارت‌های دعوت به نماز داشته باشد.

این کارشناس مسائل دینی، افزود: باید توجه بزرگان دین نسبت به جایگاه نماز و حالات آنان در مواجهه و اقامه نماز و معرفی الگوی نماز به افراد معمولی و کوچه‌ بازار در دستور کار مسئولان مرتبط با حوزه اقامه نماز باشد، اخلاق و سلوک امام جماعت در رفت‌وآمد به مسجد و رعایت حال ضعیف‌ترین مأمومین و خوش‌اخلاقی وی نیز در راستای دعوت به نماز خیلی مهم و مؤثر خواهد بود.

سعادتی با بیان اینکه امام جماعت و معتمدین و متدینین باید نماز و نمازگزار را تعظیم و تکریم و احترام کنند، خاطرنشان کرد: رفت‌وآمدها و خوش‌وبش‌ها و مهربانی‌های اهل مسجد و دیدوبازدید اهل مسجد نظیر به عیادت مسجدی‌ها رفتن، از آداب مسجدی بودن است و گاهی امام جماعت و اهل مسجد سراغ خانواده‌هایی بروند که با مسجد ارتباطی ندارند.

وی با اشاره به نقش مساجد در دستگیری از فقرا و محرومیت‌زدایی، گفت: قطعاً خیرات و برکات مسجد مثل قرض‌الحسنه و دستگیری از فقرا و گره‌گشایی نیز مؤثر است و باید به چشم بیاید و برجسته باشد به‌ خصوص خوش‌سلیقگی در انجام این کارها مهم است.

این کارشناس مسایل دینی با انتقاد از اینکه در مساجد معمولا فضای مناسبی برای خانم‌ها اختصاص داده نمی‌شود، اظهار کرد: ضمن رعایت عدم اختلاط و پوشش مناسب، فضایی آبرومند و درخور شأن بانوان باید در مساجد برای این گروه در نظر گرفته شود.

سعادتی با بیان اینکه باید حتی‌الامکان در مساجد کتابخانه خوب، باکیفیت و آبرومند و در دسترس وجود داشته باشد، گفت: امام جماعت حتماً باید جدای از عدالت، آراسته به مروت و زُهد باشد و جدال و بحث که در بعضی عبادات حرام و در بسیاری از موارد نهی شده،‌ در هر موضوعی در مسجد نیز نهی شود و امام جماعت حتی‌الامکان باید از اهالی همان محل قرارگیری مسجد نیز باشد.

وی با بیان اینکه درهای مساجد باید ۲۴ ساعته باز باشند و تنها مختص به ساعات برگزاری نماز نباشد، افزود: زمان فعالیت مساجد باید توسعه زمانی پیدا کند، یعنی ۲۴ ساعته درهای بعضی از مساجد به روی مؤمنین باز باشد همچنین بهداشت و نظافت مسجد و سرویس‌های بهداشتی آن ها باید فوق‌العاده باشد، خادم مسجد نیز باید شخصی نمازدوست و خوش‌سابقه و خوش‌رفتار باشد، خادم یاران مسجد نیز باید از بین معتمدین در سنین مختلف انتخاب شوند و آدم‌هایی باید متولی امور مسجد و نماز باشند که نمازفهم، نمازخوان و عاشق نماز باشند.

این کارشناس مسایل دینی با اشاره به اینکه امام جماعت‌ها با حق‌القدم و حق‌الزحمه جذب مساجد نشوند، گفت: البته رسیدگی داوطلبانه مردم به امام جماعت کار پسندیده‌ای هست و حتی‌الامکان مستغلات و موقوفات مساجد جدا از مساجد باشند، مثل گذشته‌ها که مساجد درگیر مستأجر و اجاره گرفتن و مسائل مالی نشوند یا حتی وقتی می گویند برای مسجد جایی برای درآمدزایی بسازیم بهتر است که جدای از فضای مسجد باشد زیرا این‌ها جاذبه مسجد را کم می‌کنند و هیئت‌امنا و امام جماعت را درگیر می‌کند، گرچه ممکن است درآمد مسجد را بالا ببرد.

منبع:شبستان

 

بنا بر این گزارش راه اندازی مساجد برقرار؛ مساجدی که در طول روز و نه تنها در ساعات اقامه نماز به مردم خدمات رسانی کنند از جمله دغدغه های مسئولان مختلف در جامعه به ویژه مسئولان مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران است.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.