حجت الاسلام مومنی: انس حضرت زهرا(س) در سخت‌ترین مصائب با نماز و قرآن

کد خبر: 89765
حجت‌الاسلام مؤمنی ریشه تمام مصیبت‌های اجتماعی را از بی بصیرتی خواص معرفی کرد.  
وارث

حجت‌الاسلام سیدحسین مؤمنی در چهارمین شب از مراسم هیئت‌ محبان الفاطمه(س) گفت: امام صادق(ع) در روایتی فرمود بهترین فریضه‌ها و واجب‌ترین آن بر انسان معرفت پروردگار و اقرار به عبودیت اوست و پس از آن معرفت رسول خدا و شهادت به نبوت ایشان و بعد معرفت آن امامی است که به او اقتدا می‌کند؛ هم شناخت ویژگی‌ها و اوصاف و هم شناخت نامش.

وی افزود: عمده معضلاتی که رخ می‌دهد به دلیل ضعف معرفت به پروردگار است. کسی که اهل معرفت باشد، حتی در سخت‌ترین مصیبت‌ها همواره آرامش دارد. اما کسی که ضعف معرفت دارد همیشه در اضطراب است لذا در مسیر بندگی قرار نمی‌گیرد. از رهگذر عبادت، خداوند قلب انسان را مسخر می‌کند و در این حالتی چنین شخصى باک ندارد که زندگى دنیایش به سختى گذارد یا به آسانى؛ فَهُوَ لَا یُبَالِی عَلَى مَا أَصْبَحَ‏ مِنَ الدُّنْیَا عَلَى عُسْرٍ أَمْ عَلَى یُسْر.

مسیر رشد و رستگاری اتصال به آموزه‌های وحیانی است

حجت‌الاسلام مؤمنی با بیان اینکه راه رستگاری اقرار به توحید و یگانگی خدا و عدم شرک به خداوند است، افزود: پیامبر خدا در روایتی فرمود قُولُوا لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ‏ تُفْلِحُوا؛ لا اله الا الله بگویید تا رستگار شوید لذا هر شعار قابل تحققی باید در پرتو این شعار باشد. ما به چشم مشاهده کردیم مکاتب الحادی و تفکرات غیر الهی در طول تاریخ چگونه از بین رفتند، اما هر انقلابی بر پایه توحید و یگانگی بود، پابرجا ماند.

وی با اشاره به اینکه اگر خدا متکفل امور کسی شود، انسان ضایع نمی‌شود، گفت: خداوند فرمول‌های متعددی در قرآن جهت رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی برای بشر مطرح کرده است. به عنوان نمونه خداوند می‌فرماید «هر کس بر خدا اعتماد کند او براى وى کافی است؛ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُه‏» و در آیات بعدی می‌فرماید وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْراً؛ هر کس از خدا پروا دارد [خدا] براى او در کارش تسهیلى فراهم سازد.» لذا اگر اقتدار می‌خواهیم و میل داریم کلمه‌ای بر زبان جاری نکنیم که حاکی از ضعفمان باشد، چاره‌ای جز اتصال به خداوند نداریم.

حضرت زهرا(س) در سخت‌ترین مصائب انس با نماز و قرآن داشت

حجت‌الاسلام مؤمنی با تأکید بر اینکه نباید آینده‌نگری ما تبدیل به آینده‌نگرانی شود، گفت: کسی که به خداوند متصل شود، نگرانی از گذشته و آینده ندارد. گاهی اتفاق می‌افتد به جای آنکه آینده‌نگری داشته باشیم آینده‌نگرانی داریم. انسان با نماز اول وقت، انس با قرآن و اقامه نماز شب توانش معنوی‌اش افزایش می‌یابد. حضرت زهرا(س) حتی در سخت‌ترین شرایط جسمانی و روانی که ناشی از فقدان پدر بزرگوارشان و غربت همسرشان بود، دست از نماز شب و قرائت قرآن بر نمی‌داشت و همواره شاکر خداوند بود. در خطبه فدکیه ابتدای سخنشان را با شکر و حمد خداوند آغاز کرد.

وی با بیان اینکه دومین فریضه‌ای که امام صادق(ع) معرفی کردند، معرفت به رسول خدا بود، افزود: معرفت به رسول آن است که هر آنچه بر زبان ایشان جاری می‌شود، وحی است. خداوند در قرآن نسبت به حضرت می‌فرمایند: «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‏؛ إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحى‏».

ضعف خواص موجب سرگردانی مردم جامعه می‌شود

حجت‌الاسلام مؤمنی ریشه تمام مصیبت‌های اجتماعی را از بی بصیرتی خواص معرفی کرد و افزود: ریشه این مصائب از عدم معرفت لازم به پیامبر(ص) حاصل شد. زمانی که خواص جامعه بر سر مسائل جامعه به اختلاف می‌خورند و این اختلاف را علنی می‌کنند، مردم متحیر می‌شوند؛ از این جهت جامعه با چالش مواجه می‌شود. با مطالعه تاریخ صدر اسلام به ویژه آن زمان که خواص در کنار بستر وفات پیامبر(ص) قرار داشتند، به این حقیقت تلخ پی می‌بریم در آن زمان که به آن حضرت نعوذ بالله نسبت‌ هذیان‌گویی دادند و جز عده کمی نسبت به این یاوه‌گویی آن فرد اعتراض نکردند.

وی افزود: آن‌ها به این مسئله اکتفا نکردند بلکه با سر و صدا و مجادله بالا سر رسول خدا نشان دادند که حتی اندک معرفتی به دستورات خداوند در قرآن ندارند آنجا که فرمود «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ‏ النَّبِیِّ وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْض‏؛ اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید، صدایتان را بلندتر از صداى پیامبر مکنید، و همچنان که بعضى از شما با بعضى دیگر بلند سخن مى‏‌گویید با او به صداى بلند سخن نگویید». لذا قطعاً مشمول قطعه آخر همین آیه شدند که فرمود: أَنْ تَحْبَطَ أَعْمالُکُمْ وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ؛ اگر صدایتان را از صدای پیامبر(ص) فراتر ببرید نشان می‌دهد شعور و معرفت ندارید لذا اعمال‌تان حبط و نابود می‌شود. پیامبر که دیدند این دستور الهی مراعات نشد، آن افراد را از کنار بستر خود دور کردند و جز علی(ع) و عده کمی باقی نماندند.

حجت‌الاسلام مؤمنی با اشاره به اینکه  وقتی معرفت به رسول خدا به ویژه در سطوح بالای نظام اسلامی نباشد، امت اسلام دچار سرگردانی و فتنه می‌شوند و اختلافات زیادی رخ می‌دهد، گفت: صحابه پیامبر با شعار «حسبنا کتاب‌الله» توصیه‌های پیامبر(ص) در طول رسالتشان به ویژه در غدیر را کنار گذاشتند و گفتند کتاب خدا بر ما کفایت می‌کند. منظورشان این بود که وقتی ما قانون داریم، چه نیازی به امام و ولیّ دیگری داریم؟ قصد داشتند شأن اجتماعی پیامبر(ص) و خلیفه بر حق یعنی امیر المؤمنین(ع) را پایین بیاورند؛ از این جهت امت اسلام سالیان سال دچار عذاب بنی‌امیه و بنی العباس شد.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.