حجت الاسلام رفیعی: ادب از شاخصه‌های سبک زندگی اسلامی است

کد خبر: 90051
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ناشکری به نعمات الهی را بی ادبی به محضر خداوند دانست و گفت: انسان باید نام خداوند را به نیکویی به زبان جاری کند و از پیامبر اسلام پیشی نگیرد و از اهل بیت(ع) تبعیت کند؛ این امور از مصادیق رعایت ادب است.
وارث

 حجت الاسلام والمسلمین «رفیعی» در مراسمی که به مناسبت سالروز رحلت ام البنین(س) در هیات رزمندگان غرب تهران برگزار شد، گفت: رعایت ادب از شاخصه های مهم در سیره اهل بیت(ع) به شمار می رود.

استاد حوزه علمیه با بیان حدیثی عنوان کرد: در روایت است اگر دو روز از عمر انسان باقی مانده باشد بهتر است یکی از آن دو روز صرف تحصیل ادب شود؛ رعایت ادب از شاخصه‌های سبک زندگی اسلامی است.

وی ادامه داد: بنده اخیرا که در محضر رهبری بودم یکی از نکاتی که ایشان با تاکید به من فرمودند این بود که منبرها باید کاربردی شود؛ کاربردی شدن منبرها می تواند بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را رفع کند، برای مثال منبر باید به حدی کاربردی باشد که اگر مخاطبی پای منبر کاهل نماز بود بعد از منبر متحول شده و اهل اقامه نماز شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با استناد به کلام امام علی(ع) گفت: حضرت درباره ادب فرمودند: ادب آن است که انسان حد خود را رعایت کند؛ برای مثال یک سرهنگ هرگز نمی تواند در جایگاه امیر بنشیند و یا یک حجت السلام نمی تواند در جایگاه آیت الله تکیه بزند چرا که خروج از حدود بی ادبی است؛ بنابراین همه انسان ها موظف هستند حدود اخلاقی و رفتاری را رعایت کنند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: متاسفانه مشکل اصلی جامعه کنونی ما عدم رعایت حدود یکدیگر و حدود الهی است. برای مثال اگر مدیر و یا مسؤولی که نمی تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد باید آن جایگاه را واگذار کند و ماندن در آن جایگاه بی ادبی است.

وی ناشکری به نعمات الهی را بی ادبی به محضر خداوند دانست و گفت: انسان باید نام خداوند را به نیکویی به زبان جاری کند و از پیامبر اسلام پیشی نگیرد و از اهل بیت(ع) تبعیت کند؛ این امور از مصادیق رعایت ادب است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان داشت: مهمترین ویژگی شخصیتی حضرت ام البنین(س) بعد از ایثار، ادب ایشان بود فرزندان آن حضرت بسیار با ادب بودند به حدی که ما در تاریخ نداریم حضرت ابوالفضل(ع) خطبه ای ایراد کرده باشد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: حضرت عباس(ع) 15 سال در خدمت امام علی(ع)، ده سال در محضر امام حسن مجتبی(ع) و ده سال در کنار امام حسین(ع) بودند و می بینیم که در این ادوار هرگز از حدود خود خارج نمی شوند و تابع محض امام عصر خویش هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ادب حضرت عباس به قدری بود که وقتی امام حسین(ع) از ایشان خواستند آب بیاورند بدون هیچ چون و چرایی ایشان اطاعت کردند و یا زمانی که خبر شهادت فرزندان حضرت ام البنین(س) به مادر رسید حضرت اصلا لب به شکوه و شکایت باز نکردند. ایشان زنی با ادب، شجاع، فداکار و ادیب بودند.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.