کنسرت یا هیئت؟ / این شکل مداحی، حرام است!

کد خبر: 91110
منتشر شدن یک ویدئوی نامتعارف از مجلس مولودی صدای خیلی‌ها را درآورده که اساساً چرا مجلس اهل بیت باید به این شکل برگزار شود.  
وارث

ماجرا از یک ویدئو شروع شد، ویدئویی که صدای بچه هیاتی‌ها را هم درآورد. خودشان این‌طور می‌گویند که اول فکر می‌کردند همه‌چیز صداگذاری برای خندیدن و احتمالاً مسخره کردن است، اما این‌طور نبود، در همان یک دقیقه و بعد از اینکه دوربین جلوتر می‌رود، همه‌چیز واقعی به نظر می‌رسد؛ مجلس مولودی است با رقص نور که قرابتی با هیچ هیأتی که در ذهنمان می‌آید، نیست.
ویدئو صدا خیلی‌ها را درآورد، از بچه هیاتی‌ها و مذهبی‌ها تا آن‌هایی که کمتر در این فضا هستند، به روند این هیأت و دیگر مجالس مشابه ایراد گرفتند.
این موضوع باعث شد به سراغ یکی از شناخته شده‌های این حوزه رفتیم. در همان ابتدا از او درباره ویدئو پرسیدیم که گفت: «حرام است!»

 
مداحی برای اعتلای اهل بیت است
مهدی مبینی‌پور علاوه بر اینکه مداحی می‌کند، مسئول هیأت‌های دانشجویی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها نیز هست، او در میان صحبت‌هایش روی چند جمله تاکید زیادی می‌کند، «ما مداح شدیم که یار به یارهای امام حسین اضافه کنیم، ما مداح شدیم که یار به یارهای امام زمان اضافه کنیم، ما مداح شدیم که یار به یارهای ولی‌فقیه اضافه کنیم؛ مداح نشدیم که یار به یارهای خودمان اضافه کنیم.»
مبینی‌پور درباره ویدئو این‌طور توضیح می‌دهد: «این رفتار حرام است، ما مداحی و ستایشگری اهل بیت را می‌کنیم که باعث اعتلای اهل بیت شود، وقتی این اتفاق نمی‌افتد، علاوه بر اینکه باعث اعتلا نمی‌شود، هم وهن ایجاد می‌کند و هم دست‌آویزی برای دشمن و مسخره کردن می‌شود، پس خیلی حرام است.»
وقتی از او می‌پرسم چرا فضای هیأت‌ها به این سمت رفته، این‌طور می‌گوید: «این اتفاق را می‌توان این‌طور تفسیر کرد، اینکه بخشی از آن به تهاجم فرهنگی برمی‌گردد که حضرت آقا هم روی آن تاکید زیادی دارند، دشمن‌ها دین را هدف گرفته‌اند. علاوه بر امریکا و انگلیس، فرقه‌هایی مانند وهابیت و بهائیت هم تلاش‌های زیادی در تخریب دین دارند.
این نسل جدید خیلی حرف گوش‌کن نیست و سخت‌گیری‌هایی که قدیمی‌های این حوزه می‌کردند را نچشیده‌اند. به ما گفته بودند مداحی باید عشق و علاقه‌تان باشد، نه شغل. وقتی مداحی را برای کسب درآمد انجام دهیم، شرایط فرق می‌کند.»

«شهوت میکروفون» بلای جان مداح
این مداح از عبارت «شهوت میکروفون» برای کسانی‌که فقط می‌خواهند دیده شوند، استفاده می‌کند.«ما در میان خودمان از این عبارت استفاده می‌کنیم. شهوت میکروفون باعث می‌شود که بعضی هرکاری برای دیده شدن انجام دهند، در این میان بعضی‌ها با ارزش دیده می‌شوند و بعضی دیگر با ضد ارزش.»
«از طرفی اینکه می‌گویند در دستگاه امام حسین (ع) دخالت نکنید، از آن صحبت‌هایی است که برای مثال کسی مانند آیت‌الله بهجت می‌تواند بگوید آن‌هم در برخی موادد خاص. نمی‌توان گفت در دستگاه سیدالشهدا دخالت نکنید و بعد هرکاری خواستند انجام دهند، اصلاً این حسینی که آن‌ها می‌گویند، امام حسین (ع) نیست، حسین رفیق خودش است!»

به چارچوب قانونی مداحی نیاز داریم
از او می‌پرسیم راه حل برای برون رفت از این وضعیت چیست و چطور می‌توان نسل جدید را با آموزه‌های صحیح آشنا کرد، می‌گوید: «اگر ۱۰ سال قبل کسی می‌پرسید که باید چه کاری انجام داد، می‌توانستیم بگوییم آموزش بخش مهمی را بر عهده دارد و جدای از اینکه فن مداحی را آموزش دهد، باید روی آموزه‌های اخلاقی و قرآنی کار کند. اما امروز و با توجه به نسل جدید که اتفاقاً خیلی هم حرف‌گوش‌کن نیستند، این راه چندان اجرایی نیست. پس برای برون رفت از ماجرا باید دستگاه‌های قضائی و بزرگان ورود کنند.
البته این‌طور نباشد که مثل همیشه حضرت آقا برای حل این موضوعات ورود کنند. چه منفعتی است که بزرگان این عرصه حرفی نمی‌زنند و واکنشی نشان نمی‌دهند؟ دستگاه قضائی که همین حالا حجت‌الاسلام رئیسی ریاست آن را بر عهده دارد و ما هم ایشان را چهره هیأتی می‌دانیم، باید ورود کنند و با مشخص کردن چارچوب‌های دستگاه‌های هیأتی، اجازه برخوردهای قانونی با اتفاقی که خلاف امر است را بدهند.»

منبع: دعبل


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.