دورهمی خانوادگی بهترین فرصت برای درک مفاهیم قرآنی است

کد خبر: 91149
یک کارشناس و خطیب دینی با تاکید بر این موضوع که متاسفانه ما به طور کامل، کاربرد قرآن در زندگی را هنوز فرا نگرفته‌ایم گفت: پس از قرائت قرآن باید به ترجمه و تفاسیر آن نیز اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم چرا که قرآن مسیر زندگی را برای ما تعریف می‌کند و با پیاده کردن راهکارهای که قرآن برای ما مطرح کرده است می‌توانیم به سعادت در تمام عرصه‌های زندگی و آخرت برسیم.
وارث

حجت‌الاسلام والمسلمین سید امیر عبدالملکی  با تاکید بر این موضوع که در آیات قرآنی وارد شده است که قرآن برای زندگی بشر نازل شده است اظهار کرد: متأسفانه بسیاری از افراد فقط در حد روخوانی به قرآن توجه می‌کنند در حالی که جزو تأکیدات بزرگان جامعه است که می‌گویند به ترجمه قرآن نیز باید توجه کافی داشته باشیم و پس از ترجمه باید پیگیر تفاسیر آن شویم چرا که دنیا مثل یک قطار است که هر روز می‌رود و می‌آید آدم‌های آن عوض می‌شوند اما مسیر یکی است. قرآن این مسیر را برای ما روشن می‌کند و به راحتی می‌توانیم از گذشتگان تجربه بگیریم تا اشتباهات آنها را تکرار نکنیم.

این کارشناس و خطیب دینی در ادامه با ارائه راهکارهایی برای اینکه بتوانیم مفاهیم قرآن را در زندگی ساری و جاری کنیم گفت: یکی از برنامه‌هایی که می‌توانیم به آن بپردازیم این است که هر روز ۶ صفحه از قرآن را با معنی بخوانیم. ای کاش در شئون زندگی ما این برنامه‌ریزی وجود داشته باشد که هر کدام از خانواده‌ها روزانه ۶ صفحه از معانی قرآن را قرائت کنند و یا وقتی دور هم جمع می‌شوند یک موضوع قرآنی را مطرح کرده و درباره آن صحبت کنند چرا که باز هم تاکید می‌کنم که قرآن معنی زندگی است. بهار قرآن فرصت و زمانی برای تفکر و تدبر در مفاهیم قرآنی است.

وی یادآور شد: متأسفانه غالباً موضوعات فرهنگی در کشور ما مورد غفلت واقع می‌شود. برگزاری مسابقات قرآنی با شور و هیجان می‌تواند تأثیری در رابطه با مفاهیم قرآنی داشته باشد اما این مسابقات فقط نباید در بخش قرائت، ترتیل و صوت و لحن باشد بلکه باید به معانی و مفاهیم قرآن نیز پرداخته شود. یکی دیگر از موضوعاتی که در عرصه اجتماع و مسائل فرهنگی می‌توانیم به آن توجه کنیم این است که موضوعاتی همچون ساخت فیلم، داستان، نمایشنامه و آثار هنری و نقاشی را در رابطه با مفاهیم قرآنی پررنگ‌تر کنیم.

عبدالمکی ادامه داد: متولیان امور فرهنگی می‌توانند با مطرح کردن موضوعات قرآنی به صورت فیلم و نمایشنامه معانی و مفاهیم قرآنی را در جامعه ملموس‌تر، پررنگ‌تر و عملیاتی‌تر کنند. خیلی از کودکان دهه‌های قبل که در برنامه‌های روزانه خود قصه‌ها و معانی قرآن را داشتند اکنون اثر آن را در زندگی خود می‌بینند. این رویه با به روز کردن فعالیتش باید همچون گذشته اجرا شود تا شاهد تأثیر مفاهیم قرآنی به صورت عملیاتی در زندگی آیندگان خود نیز باشیم.

منبع: ایسنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.