یادداشت| ضرورت توجه به مهدویت در برنامه‌‌های مدیریتی

کد خبر: 91257
امروز در مسائل مهمی چون انتخابات، تصویب قوانین، برنامه‌­ریزی دستگاه­‌های گوناگون کشور، جهت­‌گیری دولت و مجلس و ...، پرداختن به بحث مهدویت و آمادگی برای ظهور، یا غایب است و یا جنبه تزئینی و شعاری دارد.  
وارث

 حسین محمدی‌فام  استاد دانشگاه جامع علوم و معارف قرآن کریم به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت با سعادت امام زمان (عج) در یادداشتی برای نوشت: همه ساله ایام نیمه شعبان حال و هوای جامعه ما مهدوی شده و موضوع بسیاری از جلسات، سخنرانی‌­ها، نشریات و خبرگزاری­‌های کشور پرداختن به مباحثی چون مهدویت، علائم ظهور و فضائل امام زمان(عج) می­‌شود. در طول سال نیز موضوع مهدویت و امام زمان(عج) اغلب به ذکر در خطبه اول سخنرانی‌­ها یا دعای ندبه صبح جمعه برخی مساجد و محافل دینی و یا پخش موسیقی­‌هایی مرتبط در غروب­‌های جمعه خلاصه شده و در متن زندگی اجتماعی ما خبری از حضور مبحث مهدویت در میانه میدان نیست.

به تعبیر دیگر در مسائل مهمی چون انتخابات، تصویب قوانین، برنامه‌­ریزی دستگاه­‌های گوناگون کشور، جهت­‌گیری دولت و مجلس و مواردی از این دست، پرداختن به بحث مهدویت و آمادگی برای ظهور، یا غایب است و یا جنبه تزئینی و شعاری دارد. ندیده‌­ایم که تا به حال مدیران کشور با این ادبیات با ما صحبت کنند که مثلاً در راستای آمادگی برای ظهور حضرت، ما بنا داریم فلان فعالیت را انجام دهیم.

صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب و اشاره به " ایجاد‍ تمدن نوین اسلامی و‍ آمادگی برای طلوع خورشید ‍ولایت عظمی" به صورت صریح نشان از این مهم دارد که دیگر نباید "آمادگی برای ظهور"، موضوعی در حاشیه باشد بلکه هدف غایی ما از انقلاب و حرکت به سوی ایجاد تمدن نوین اسلامی، آماده کردن فضای جامعه بشری برای ظهور آخرین حجت خداست.

شاید دور از ذهن نباشد که اگر ما گام دوم را درست برداریم، گام سوم بتواند گام تحقق ظهور حضرت مهدی(عج) باشد. اگرچه همه ما بنا بر اعتقاداتمان زمان ظهور را از علومی می­‌دانیم که فقط در دست خداوند متعال است اما طبق اعتقاد عمیق "بداء (1)" اگر یک طرف بحث ظهور در دست تقدیر الهی باشد قطعاً طرف دیگر آن در دست ما و عملکرد ماست؛ به طوری که اگر درست عمل کنیم، به تعجیل فرج و اگر خدای ناکرده غلط عمل کنیم، به تأخیر در ظهور منجی عالم بشریت بیانجامد.

نویسنده معتقد است درج عبارت فوق در متن بیانیه گام دوم انقلاب درست پس از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی، به این معناست که باید از این پس انقلاب ما با سرعت بیشتر به سمت آمادگی ظهور رفته و این مهم را از حاشیه به متن بیاورد. رئیس جمهور بعدی ما باید برای این مسأله برنامه بدهد، مجلس قوانین مرتبط را تصویب کند و سیاست خارجی ما در این راستا جهت­‌گیری پیدا کند. رهبری معظم در بسیاری از موارد کلان انقلاب، این مهم را از سال‌ها پیش مدنظرقرار داده است. محوریت ایران در دنیای اسلام و خاورمیانه، اقتدار سپاه قدس، نظریه وحدت مسلمین در برابر دشمنان و ... همه حاصل همین جهت­گیری است.

موضوع لزوم آمادگی برای ظهور، در حیطه فردی نیز مصداق داشته و می‌­تواند جهت همه اهداف شخصی ما را تحت الشعاع قرار دهد. یک منتظِر واقعی با هدف آماده بودن برای دوران ظهور، درس می­‌خواند، هنرآموزی می­‌کند، فعالیت اجتماعی و سیاسی کرده، خود و خانواده خود را برای کمک کردن به دولت حضرت، آماده می­‌کند. اینکه مستحب است هر روز اول صبح، زیارت خاص امام زمان(عج) بعد از نماز صبح را خوانده و در آن اعلام بیعت روزانه با حضرت کنیم (2) به همین معناست که ما چون یک سرباز باید هر روز صبح، با فرمانده خود بیعت کرده و تا شب در راستای رضایت او گام برداریم.

در برخی از دعاها از خداوند متعال می­‌خواهیم که در دولت حضرت در عصر ظهور به ما جایگاهی عنایت کند (3) تا ما بتوانیم در حکومت آن حضرت خدمتی کرده و در گسترش اسلام در همه دنیا نقشی ایفا کنیم. انقلاب اسلامی بستر تمرین و امتحان این خواسته را برای بسیاری فراهم کرده تا بتوانند خود را بیازمایند که اگر در حکومت امام زمان(عج) پست و موقعیتی پیدا کنند آیا از عهده آن بر می‌­آیند یا خیر.

اگر می­‌خواهیم دوران ظهور را درک کرده و از یاوران آن حضرت باشیم، باید از امروز شروع کنیم. اولاً باور به مهدویت و تمهید ظهور را در خود و اطرافیانمان به شکل صحیح بپرورانیم. ثانیاً در کنار همه دعاهایی که خواندن آنها در دوران غیبت به ما دستور داده شده، با عمل جهادی و خالص، زندگی فردی و اجتماعی خود را با هدف آماده شدن برای ظهور پیش ببریم و بدانیم که ما در برابر امام حیّ خود مسئولیم و نباید در انجام وظایف خود نسبت به ایشان کوتاهی کنیم.

1ـ  تاثیر گذاشتن اعمال مثبت و منفی ما در تقدیرات الهی (مثلاً طبق روایات، دعا تقدیر را جابجا می‌­کند.)

2ـ  اللَّهُمَّ إِنِّی أُجَدِّدُ لَهُ فِی صَبِیحَةِ یَوْمِی هَذَا، وَ مَا عِشْتُ مِنْ أَیَّامِی ، عَهْداً وَ عَقْداً وَ بَیْعَةً لَهُ فِی عُنُقِی (زیارت امام زمان(عج) پس از نماز صبح)

3ـ  یَكِرُّ فِی رَجْعَتِكُمْ وَ یُمَلَّكُ فِی دَوْلَتِكُمْ وَ یُشَرَّفُ فِی عَافِیَتِكُمْ (زیارت جامعه کبیره)

 

منبع: تسنیم


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.