وجود حضرت مهدی(عج) در نگاه علمای وهابی

کد خبر: 91374
کارشناسان مهدویت تصریح کردند: اصل وجود حضرت مهدی موعود(عج) را علمای وهابی هم تأیید می‌کنند. در فتواهای خودشان دارند که اگر کسی اعتقاد به «مهدی» نداشته باشد، کافر بوده و ضروری دین را منکر شده است.
وارث

، اعتقاد به مهدویت در میان مذاهب اسلامی مورد اتفاق است، اما وهابیت به علت دشمنی شدید با شیعه، در مواردی نظیر گسترش شایعات در حوزه مهدویت، حمایت از مدعیان دروغین مهدویت، توهین به حضرت مهدی (عج) در کتاب‌ها، ماهواره‌ها و سایت‌های اینترنتی، ایجاد شبهه در اعتقاد به چهار نایب خاص حضرت مهدی (عج) و بازی‌کردن با نشانه‌های حتمی ظهور و ایجاد شک در اذهان شیعیان سعی در مبارزه با اعتقادات مهدویت دارند.
به مناسبت نیمه شعبان با سه نفر از کارشناسان مهدویت در رابطه با اعتقاد به مهدویت در میان اهل سنت گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌آید:

حجت‌الاسلام عباسی: اعتراف ۱۲۰ نفر از علمای اهل سنت به ولادت حضرت مهدی (عج)
حجت‌الاسلام حبیب عباسی نویسنده کتاب‌های «بنیان‌های وهابیت» و «تیشه‌ها و ریشه‌ها» با بیان اینکه علمای زیادی از اهل سنت صراحتاً در کتاب‌های خودشان گفته‌اند که حضرت مهدی (عج) در سال ۲۵۵ یا در سال ۲۵۸ از نرجس خاتون و امام عسکری (ع) به دنیا آمده است، ابراز داشت: در این راستا نظر ۱۲۰ نفر از علمای اهل سنت جمع‌آوری شده است که همگی بر ولادت حضرت مهدی (عج) اعتراف دارند. جناب ابونصر سهل بن عبدالله از اعلام قرن چهارم در کتاب «سر السلسلة العلویة» صراحت دارد بر اینکه حضرت مهدی (عج) فرزند امام عسکری (ع) به دنیا آمد و او را قائم و حجت می‌دانند.

2498906.jpg

وی افزود: ابن خلکان از بزرگان اهل سنت می‌نویسد: «کانت ولادته یوم الجمعة منتصف شعبان سنة خمس وخمسین ومأتین»، ولادت حضرت مهدی روز جمعه نیمه شعبان سال ۲۵۵ هجری بوده است. همچنین ذهبی از علمای بزرگ اهل سنت در کتاب‌های متعددش در این زمینه سخن گفته است. وی در تاریخ اسلام می‌نویسد: «وأما ابنه محمد بن الحسن الذی یدعوه الرافضة القائم الخلف الحجة، فولد سنة ثمان وخمسین وقیل سنة ستة و خمسین»، و اما فرزندش محمد بن حسن که رافضه (شیعه) او را قائم خلف و حجت می‌نامند، پس سال ۲۵۸ یا ۲۵۶ به دنیا آمده است.

حجت‌الاسلام رفیعی: انقلاب جهانی امام مهدی (عج) یک امر مسلم میان مسلمانان است
حجت‌الاسلام حمیدالله رفیعی مدیرگروه ادیان و مذاهب مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه موضوع امام مهدی (عج) و قیام و انقلاب جهانی او یک امر مسلم و غیر قابل خدشه میان مسلمانان است، گفت: علما و دانشمندان اهل سنت به وجود و ظهور مهدی (عج) که از دودمان پاک پیامبر (ص) و از فرزندان حضرت فاطمه زهرا (س) است، معتقد هستند، این اتفاق‌نظر به حدی است که حتی تندروترین گروه‌های اسلامی یعنی وهابیان نیز این موضوع را نه تنها پذیرفته‌اند، بلکه به طور جدی از آن دفاع می‌کنند و از عقاید قطعی و مسلم اسلامی می‌دانند.

2498907.jpg

وی افزود: اکثر محدثان اهل سنت احادیث مربوط به امام مهدی (عج) را در کتاب‌های خود آورده‌اند. بعضی دانشمندان اهل سنت در گذشته و حال، کتاب‌هایی مستقل در موضوع امام مهدی (عج) نوشته‌اند؛ مانند ابونعیم اصفهانی در مجموعه «الاربعین» (چهل حدیث) و سیوطی در کتاب «العرف الوردی فی اخبار المهدی (عج)»، همچنین بعضی علمای اهل سنت در مقام دفاع از عقیده مهدویت و ردّ منکران این عقیده، کتاب و مقاله نوشته‌اند مانند محمد صدیق مغربی که در رد گفتار «ابن خلدون» کتابی نگاشته و به سختی از او انتقاد کرده است.

حجت‌الاسلام رفیعی تصریح کرد: این‌ها نمونه‌هایی از موضع اهل سنت در برابر مسأله مهدویت است، این مسأله هیچ اختصامی به شیعه امامیه ندارد، اینکه برخی وهابی‌ها در مناظرات خود ادعا کرده‌اند که هیچ حدیثی در مورد مهدویت وجود ندارد، ناشی از جهل و یا از عناد شدید او نسبت به اهل بیت (ع) و اسلام است.

وی ادامه داد: به طور مثال در صحیح ابن حبان احادیثی درباره مهدویت این گونه نقل شده است: قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الصِّدِّیقِ عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ عَنِ النَّبِیِّ (ص) قَالَ لا تَقُومُ السَّاعَةُ حَتَّی تَمْتَلِئَ الأَرْضُ ظُلْمًا وَعُدْوَانًا ثُمَّ یَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَیْتِی أَوْ عِتْرَتِی فَیَمْلَؤُهَا قِسْطًا وَعَدْلا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْمًا وَعُدْوَانًا؛ در ذیل این حدیث می‌گوید که اخباری که از وصف و اسم مهدی نقل شده است بر ضد سخن کسی است که گمان کرده مهدی همان عیسی بن مریم است.

حجت‌الاسلام شهبازیان: علمای وهابی اصل وجود حضرت مهدی را تأیید می‌کنند
حجت‌الاسلام محمد شهبازیان پژوهشگر پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی در این زمینه اظهار داشت: مهدویت یکی از چالش‌هایی است که وهابیت با جامعه اهل سنت و هم شیعه دارد. اصل وجود حضرت مهدی (عج) را حتی بن‌باز و برخی علمای وهابی مانند آلبانی تأیید می‌کنند. در فتواهای خودشان دارند که اگر کسی اعتقاد به مهدی (عج) نداشته باشد کافر است و ضروری دین را منکر شده است.

وی افزود: در کتاب نگاشته دکتر ناصر القفاری، عثمان الخمیس و دیگر نویسندگان وهابی که مطالبی را در نقد مهدویت ما عنوان کردند، برای پاسخ به اینها بزرگان و علمای ما کتاب‌های نقدی را نوشتند که توصیه می‌کنم کتاب «نقد اصول مذهب‌ الشیعة» آیت‌الله حسینی قزوینی، کتاب «دلیل روشن» نصرالله آیتی و کتاب «عجیب‌ترین حقیقت تاریخ» مهدی یوسفیان در این زمینه مطالعه شود.

2498908.jpg

پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی درباه مجموعه‌ای اشکالاتی وهابیون علیه مهدویت گفت: از جمله اشکالات این است که مهدی شیعیان وقتی می‌آید احکام یهود را می‌آورد! این سخن، سخن کذبی است و در هیچ روایتی چنین نسبتی به حضرت مهدی (عج) نداریم. یا اشکال دیگری که مطرح می‌کنند این است که تفکر شیعی می‌گوید که وقتی حضرت مهدی (عج) بیاید بیت‌الله الحرام را تخریب می‌کند، در صورتی چنین حرفی گزارش نشده است که حضرت کل خانه خدا را تخریب کند بلکه ساختار حرم امن کعبه را مانند زمان حضرت ابراهیم (ع) قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: یک شبهه‌ای که بحث می‌کنند و می‌خواهند پایه مهدویت ما را بر منکر شوند، این است که وجود مقدس حضرت مهدی (عج) اصلاً متولد نشده است؛ یعنی آن‌ها داعیه دارند که وجود امام حسن عسکری (ع) کلاً عقیم بوده و فرزندی نداشته است و بعد می‌خواهند به برخی گزارشات استناد دهند.

حجت‌الاسلام شهبازیان بیان داشت: این استنادات دو پاسخ دارد، اولاً در روایات متواتر شیعه هم از نظر صحت سندی که این روایات صحیح هستند و هم آن قدر تعدادشان زیاد است که ما به تواتر می‌رسیم. در بحث فقه الحدیث هم شیعه و هم سنی می‌گوید، اگر روایاتی به درجه تواتر رسید، دیگر در آن گمان دروغ نباشد، حتی بررسی سندی هم نمی‌خواهد، با اینکه روایت تولد حضرت مهدی (عج) در شیعه متواتر است، اما بررسی سندی می‌کنیم تا این بهانه را از وهابی‌ها بگیریم.

وی افزود: روایاتی را مرحوم کلینی ذکر کرده که صحیح‌السند است؛ یعنی اعتبار سندی هم دارد، اصل ولادت امام زمان (عج) نه تنها از جانب حکیمه خاتون بلکه از افراد مختلفی ذکر شده است که حضرت مهدی (عج) در خانه امام عسکری (ع) متولد شده است، این روایت شیعه همه متعدد، درست و صحیح است، اما جواب ویژه‌ای که به وهابیت می‌دهیم اینکه خود علمای وهابی وجود امام مهدی (عج) اقرار می‌کنند.

این کارشناس مهدویت خاطرنشان کرد: یکی از بزرگان و علمای اهل سنت که در چاپ کتابش هم خیلی متعصب بوده، آقای شمس‌الدین ذهبی است. تمایلات ضد شیعی هم دارد اما این عالم بزرگ اهل سنت که روی آن متفق‌القول هستند و قبولش دارند در کتاب تاریخ‌الاسلام جلد ۲۰ تصریح می‌کند و در دو جا می‌آورد که در خانه حسن بن‌ علی بن محمد بن‌ علی‌الرضا …حسین، در خانه‌اش کودکی به نام محمد متولد شد و به نام حضرت ولی‌عصر تصریح می‌کند.

وی گفت: بنا بر این، اصل ولادت را نه تنها روایات متواتر شیعی بیان می‌کند بلکه تاریخ مسلم اهل سنت بزرگان آنها مانند ذهبی تأیید می‌کند یا در کتاب‌ الصواعق‌ المحرقة‌ ابن حجر هیتمی در مورد حضرت مهدی (عج) سخن می‌گوید که در خانه حسن عسکری (ع) کودکی به نام محمد متولد شد. اما سؤال مهم این است که وهابی‌ها می‌خواهند بگویند امام حسن عسکری (ع) عقیم بود و مطلقاً فرزندی نداشته، در حالی که به گزارش خودشان دارای فرزند است.

منبع: فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.