زیبایی حقیقی در وجود انسان از زبان شیخ حسین انصاریان+‌صوت

کد خبر: 91910
حجت‌الاسلام انصاریان با بیان اینکه زیبایی عالم طبیعت و زیبایی خلقت انسانی از دست رفتنی است، گفت: اما زیبایی باطن انسان که در قرآن و روایات مطرح‌شده ، دائمی است.
وارث

حجت‌الاسلام حسین انصاریان، سخنران مذهبی در سخنرانی روز گذشته (۲۴ اردیبهشت‌ماه) خود در مسجد حضرت امیر(ع) اظهار داشت: خداوند در قرآن از دو جمال و زیبایی سخن گفته است که یکی جمال ظاهر و دیگری جمال معنوی، ملکوتی، عرشی، آسمانی و باطنی است. جمال و زیبایی ظاهری هم در رابطه با جهان طبیعت و هم در رابطه با انسان است اما جمال معنوی و ملکوتی تنها مربوط به انسان است.

وی ادامه داد: خداوند در آیه‌ای از قرآن کریم می‌فرماید: «إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِینَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا؛‌ ما آنچه را که در زمین جلوه‌گر است زینت و آرایش ملک زمین قراردادیم تا مردم را امتحان کنیم که کدام‌یک عملشان نیکوتر خواهد بود.» زینت یعنی آراستگی و زیبایی و به معنای کیفتی است که دل ربایی می‌کند.

انصاریان با بیان اینکه به دلیل آن‌که طبع انسان و فطرتش زیباست، زمانی که خلقت زیبای خود را می‌بیند بدون آن‌که فردی به او یاد داده باشد، از آن تحسین می‌کند، تصریح کرد: انسان فرضاً می‌گوید عجب بوستان زیبایی، یا عجب درختان و گل‌های زیبایی و یا به تحسین پرنده و حیوان می‌پردازد. امیرالمؤمنین(ع) درباره رنگ‌آمیزی منحصربه‌فرد طاووس یک خطبه در نهج‌البلاغه دارند و با بیان و احساس الهی خود این رنگ‌آمیزی را تعریف می‌کنند.

این کارشناس اضافه کرد: خداوند در آیه‌ای دیگر می‌فرماید: «إِنَّمَا مَثَلُ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا کَمَاءٍ أَنْزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ مِمَّا یَأْکُلُ النَّاسُ وَالْأَنْعَامُ حَتَّى إِذَا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّیَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَا أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَیْهَا أَتَاهَا أَمْرُنَا لَیْلًا أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِیدًا کَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ کَذَلِکَ نُفَصِّلُ الْآیَاتِ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛ محقّقا در مثل، زندگانی دنیا به آبی ماند که از آسمان‌ها فرو فرستادیم تا به آن باران انواع مختلف گیاه زمین ازآنچه آدمیان و حیوانات تغذیه کنند در هم رویند تا آنگاه‌که زمین (از خرمی و سبزی) به خود زیور بسته و آرایش کند و مردمش خود را بر آن قادر و متصرف پندارند ناگهان فرمان ما به شب یا روز در رسد و آن‌همه زیب و زیور زمین را دور کند و چنان خشک شود که گویی دیروز هیچ نبوده است. این‌گونه آیات خود را به‌تفصیل برای اهل فکرت بیان می‌کنیم.»

وی با بیان اینکه پشت سر جمال و زیبایی طبیعت، زمستان، طوفان و سرماست که همه را تبدیل به کاه می‌کند، گفت: کلام قرآن آن است که این جمال و زیبایی شما را فریب ندهد زیرا از دست می‌رود.

انصاریان با اشاره به اینکه جمال و زیبایی ظاهری انسان جمال دیگر است، تصریح کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید به شما نقش بینی، جمال، قد، صورت، چشم و ... دادیم اما نباید فریب بخوری و آن را در مسیر ابلیسی و شیطانی خرج کنید زیرا کنار آن زمستان سختی قرار دارد و با بالا رفتن عمر، تمام این زیبایی‌ها از بین می‌رود.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه زیبایی عالم طبیعت و زیبایی خلقت انسانی از دست رفتنی است، افزود: اما زیبایی باطن انسان که در قرآن و روایات مطرح‌شده ، دائمی است که در خطوط آن خطی ماندگارتر و زیباتر از روحیه تقوا وجود ندارد. هر میزان عمر انسان بگذرد و در کنار این زیبایی باشد، به آن اضافه خواهد شد.

صوت کامل این سخنرانی را در زیر بشنوید:

دریافت فایل

منبع: فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.