حجت الاسلام رفیعی:

عجله نافی آرامش قلب مؤمن است

کد خبر: 92382
استاد حوزه علمیه قم شتاب‌زدگی را نافی آرامش دانست و گفت: عجله در قضاوت گناه‌کار غیر از تذکر ایمانی است.
وارث

حجت‌الاسلام «ناصر رفیعی» در محفل سخنرانی حرم بانوی کریمه اهل‌بیت به بررسی آثار عجله در زندگی و آینده انسان پرداخت و گفت: صفات منفی در انسان درنتیجه تربیت ضعیف و غلط شکل می‌گیرد.

سخنران آستان مقدسی حضرت معصومه سلام‌الله علیها شتاب‌زدگی را منافی آرامش توصیف کرد و گفت: غرور، سستی و لجاجت از دیگر زمینه‌های عجله و منافی آرامش قلب مؤمن است.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی بابیان این‌که عجله در قرآن کریم مورد مذمت قرارگرفته است، ابراز داشت: قضاوت زودهنگام حضرت داوود علیه السلام، عجله حضرت موسی علیه السلام در کسب علم و اعتراض‌های ایشان به افعال حضرت و نفرین یونس نبی علیه السلام از مضامین قرآنی است که در دل متن آیات این عجله‌ها که وجه نیکی داشته را مذمت کرده است.

حجت‌الاسلام رفیعی در ادامه به یکی دیگر از مصادیق عجله نیک در قران کریم و صدور فعل نهی الهی نسبت به آن اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در آیه ۱۱۴ سوره طه خطاب به نبی گرامی اسلام فرموده است «فَتَعالَی اللَّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ وَ لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ یقْضی إِلَیکَ وَحْیهُ وَ قُلْ رَبِّ زِدْنی عِلْماً؛ پس بلندمرتبه است خدا، آن مالک و فرمانروای جهان هستی که همواره پایدار است و دگرگونی در او راه ندارد. ای پیامبر، در خواندن قرآن، پیش از آن‌که وحی‌اش بر تو به پایان رسد، شتاب مکن و بگو: پروردگارا، مرا دانش بیافزایی.»

سخنران آستان مقدسی حضرت معصومه سلام‌الله علیها در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی برخی از عجله‌های ناپسند قرانی پرداخت و ابراز داشت: دعا به شر از مصادیق عجله‌های مذمت شده در قران کریم است.

وی افزود: آیه «سأل سائل» از آیاتی است که عقاب دعا به شر را نشان می‌دهد؛ بر این اساس در تاریخ این آیه آمده است که مردی در روز غدیر خم پس از باخبر شدن از موضوع، حاضر به پذیرش ولایت حضرت امیر مؤمنان نبود و از خداوند درخواست نزول عذاب کرد.

استاد حوزه علمیه قم عجله در قضاوت را یکی دیگر از مصادیق عجله‌های مذموم قرآنی دانست و اظهار داشت: تقاضای عذاب و قضاوت در مورد گنهکار از دیگر مصادیق تعجیل‌های مذمت شده قرآن کریم است.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که در مواجهه با گناهکار تذکر یک رسالت شرعی است؛ این در حالی است که تذکر غیر از قضاوت است.
سخنران آستان مقدسی حضرت معصومه سلام‌الله علیها عجله در رزق را از تعجیل‌های مذمت شده توصیف کرد و گفت: مؤمن باید توجه داشته باشد که در گفتار حدود میانه را حفظ و به عجله مبتلا نشود.

منبع:ابنا


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.