گرامی‌ترین ارزش خانوادگی، خوش‌اخلاقی است

کد خبر: 92488
حجت‌الاسلام مومنی با اشاره به عواقب دوستی و همنشینی با انسان‌های بخیل، دروغ‌گو و جاهل، گفت: گرامی‌ترین ارزش خانوادگی، خوش‌اخلاقی است، والدین برای فرزندان خود خوش‌اخلاقی را به ارث بگذارند.
وارث

 حجت الاسلام والمسلمین «سیدحسین مومنی» شامگاه شنبه، ۱۱ خرداد به مناسبت ماه مبارک رمضان در مهدیه تهران به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: انسان نیازمند به ناصح و پنددهنده است.

 

این استاد حوزه علمیه افزود: انسان امکان دوبار حیات را ندارد اما استفاده از نصحیت دیگران زندگی دوباره او است.

 

حجت الاسلام مومنی با بیان اینکه امیرمومنان امام علی(ع) در نصیحت به فرزند خود امام حسن(ع) به ایشان نامه می‌نوشتند، تصریح کرد:‌ هیچ‌گاه جوانان خود را به صورت مستقیم نصیحت نکنید با نامه یا حتی در فضای مجازی این کار را انجام بدهید.

 

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شیوه گفتار شما در نصیحت بسیار موثر است، ابراز کرد: ادبیات خوب در انتقال مطلب بسیار موثر است.

 

وی با اشاره به حکمت ۳۸ نهج‌البلاغه در هشدار و توصیه امیرمومنان امام علی(ع) به فرزندش امام حسن(ع)، گفت: سرمایه و ثروتی بالاتر از عقل وجود ندارد که برای خود لشکر دارد، بدترین فقر، حماقت، محصول و میوه جهل است که این نیز برای خود لشکریانی دارد که شیطان همواره آنها را تغذیه می‌کند.

 

حجت الاسلام مومنی با بیان اینکه باید هر لحظه عقل خود را پرورش دهید، تاکید کرد: دروغ، غیبت، تهمت و سایر گناهان مانند ویروس جهل انسان را تقویت کرده و مانع رشد عقل می‌شود بنابراین از گناه پرهیز کنید تا عقل شما رشد داشته باشد.

 

استاد حوزه علمیه با بیان بخش دیگر حکمت ۳۸ نهج‌البلاغه، ابراز کرد: بدترین وحشت برای انسان خودپسندی و عجب است که برای انسان تنهایی به وجود می‌آورد، دیگران را از خود آزرده نکرده و از دیگران آزرده نشوید.

 

وی با اشاره به بخش دیگر از نصایح امیرمومنان امام علی(ع) در حکمت ۳۸ نهج‌البلاغه، اضافه کرد:  گرامی‌ترین ارزش خانوادگی اخلاق نیک و خوش‌اخلاقی است، انسان بداخلاق خیر در دنیا ندیده و آخرت او هم ویران است، والدین برای فرزندان خود خوش‌اخلاقی را به ارث بگذارند.

 

حجت الاسلام مومنی در شرح بخش دیگری از حکمت ۳۸ نهج‌البلاغه، گفت: با انسان احمق رفاقت نکنید که جهل او بر عقلش غلبه پیدا کرده و به جای فایده به شما ضرر می‌رساند.

 

استاد حوزه علمیه در ادامه این حکمت اظهار کرد: با انسان بخیل معاشرت و رفاقت نکنید، زمانی که شما به او نیاز دارید، اعتنا نمی‌کند، با انسان ستمکار، اهل فسق و فجور رفاقت نکنید، زیرا هنگام بزنگاه شما را به ثمن بخس می‌فروشد.

 

وی در پایان با بیان بخش دیگری از فرمایشات امیرمومنان امام علی(ع) خاطرنشان کرد: با انسان دروغگو معاشرت نکنید زیرا او همچون سراب است که دور را نزدیک و نزدیک را به شما دور نشان می‌دهد.

منبع: شبستان


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.