دعاهایی که استجابتشان قطعی است!

کد خبر: 9337
جایگاه والدین در نزد خداوند جایگاه ویژه و ارزشمندی است، بطوری که دعای پدر و مادر در حق فرزند آن گاه که از دل برآید، دعایی است که آسمان‌های هفت‌گانه را در می‌نوردد و بدون هیچ حجابی در محضر پروردگار به اجابت می‌رسد.
وارث
با توجه به آیات و روایات فراوان در زمینه ارزش و احترام والدین در نزد خداوند متعال به اهمیت جایگاه آنان و رازهای نهان آن تا حدودی پی می‌بریم؛ زیرا اگر واقعاً به این روایات و احادیث ایمان پیدا کنیم ثمرات آن را نیز در دنیا و آخرت نظاره‌گر خواهیم بود، به نحوی که حتی قرآن نیز این احترام را در جای جای خود به مردم گوشزد می‌نماید، از جمله در سوره اسراء آیه 24 می‌فرماید: "حکم کرد پروردگارت که پرستش نکنید مگر او را و به پدر و مادرتان نیکویی کنید، اگر پیش تو یکی یا هر دوشان پیر شدند کلمه اف بر آنان مگو و آنان را زجر و آزار مکن و گفتار خوب بر آنان بزن، بال‌های فروتنی و مهربانی و شکستگی بر سر آنان بگستر و بگو خدای من بر آنان رحمت کن به طوری که مرا تربیت کرده‌اند و از کوچکی بزرگم کرده‌اند1".

یکی از مسائل مهم در این باره اثرگذاری و نفوذ دعا و نفرین پدر و مادر است که در روایات بسیار درارتباط با آن سخن گفته شده است.

امام صادق (ع) در روایتی می‌فرمایند: "سه دعاست که از پروردگار در حجاب نمی‌ماند و قطعاً مستجاب می‌گردد: (نخست) دعای پدر و مادر در حق فرزندی که نسبت به والدین خود نیکوکار باشد؛ و دعای ایشان آنگاه که در حق فرزند نفرین نماید. (دوم) نفرین مظلوم نسبت به ظالم، و دعای او (مظلوم) در حق کسی که انتقام وی را از ستمگر بستاند و (سوم) دعای مومن آنگاه که دعای مرد مؤمن در حق برادر مؤمن خود که به خاطر ما، او را کمک مالی کرده باشد و نفرین او در حق برادرش که به وی محتاج شده و او می‌توانسته است نیازش را برطرف سازد و نکرده است2".

همچنین در مستدرک، کتاب النکاح آمده است، روزی مردی به خدمت پیغمبر (ص) آمد و عرض کرد گناهان زشت زیاد کرده‌ام، آیا توبه من پذیرفته می‌شود یا خیر؟ حضرت فرمودند: پدر یا مادرت زنده است؟ گفت پدرم. فرمودند: به او نیکی کن. وقتی او رفت پیامبر(ص) فرمودند:" اگر مادرش زنده بود گناهش زودتر بخشیده می‌شد3".

در جایی دیگر از پیامبر خدا(ص) نقل شده که فرمودند: "خوار بادا (و خاک بر بینی) آن کس که پدر و مادرش نزد او پیر شوند و او را به بهشت نبرند4".

داستان‌های تاریخی واقعی بسیاری از تحقق دعا و نفرین والدین به ویژه پدر در حق فرزندانشان نقل شده است به عنوان مثال پدر علامه مجلسی در خاطره‌ای از استجابت دعای والدین در حق فرزندش، سخن گفته‌اند که به عنوان یک شاهد تاریخی، بسیار قابل تأمل است.

ایشان می‌گوید: "در سحرگاهی پس از به پایان رساندن نماز شب و به هنگام مناجات با پروردگار، حال خوشی دست داد که دریافتم اگر در آن هنگام درخواستی نمایم، اجابت خواهد شد. اندیشیدم که چه دعا و درخواستی نمایم که ناگاه صدای گریه محمد باقر از گهواره‌اش بلند شد. بی درنگ گفتم: «پروردگارا، به حق محمد و آل محمد (ص) این کودک را از مبلّغان دینت، ناشران احکام پیامبرت و از یاران امام زمانت قرار ده و در این راه او را به توفیق‌های بی پایان نایل گردان!5". از این رو می‌بینیم سرافرازی شیعه در طول تاریخ مدیون تلاش‌های احیاگرانه علامه محمد باقر مجلسی است.

منابع:
1- سوره اسراء آیه 24

2- شیخ طوسی، امالی، ص280؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعه، ج7، ص130.

3- مستدرک، کتاب النکاح

4- بحارالأنوار، ج 71، ص 86

5- رفیعی، سیدعلی محمد، زندگی ملامحمدباقر مجلسی، ص42.

/م118