اربعین بزرگ ترین اقدام برای نجات بخشی حیات بشر است

کد خبر: 94143
حجت الاسلام پناهیان گفت: اربعین بزرگ ترین اقدام برای نجات بخشی حیات بشر است و نباید تفریحی با آن برخورد کرد.
وارث

حجت الاسلام علیرضا پناهیان صبح امروز در دومین همایش بین المللی فعالان اربعین حسینی که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: حماسه با شکوه و پیاده روی اربعین نیاز به شرح و تبیین ندارد و همه شما موکب داران عظمت آن را دیدید.

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه اربعین تنها پاسداشت امام حسین (ع) نیست، اظهارکرد: اربعین در این مسأله محدود نمی‌شود، بلکه پایان همه کج‌روی‌ها در تاریخ و آغازی برای تمدن اسلامی است.

وی افزود: اربعین شایسته این است که گروهی در طول سال، خود را برای اربعین وقف کنند، اگر شهرهای ما دارای ستادهای مختلف فرهنگی هستند، برای حفظ شعائر دینی باید ستاد اربعین راه بیفتد و در طول سال کار کند.

پناهیان گفت: این سفر، فقط عاطفی و زیارتی نیست که از سر حال و دل برگزار شود، به ‌ویژه برای ایرانی‌ها که مسیر سفر هموارتر شده و باید دو برابر نسبت به سال گذشته در پیاده روی شرکت کنند.

کارشناس مسائل مذهبی اظهارکرد: من هیچ‌گاه برای رفتن به کربلا ایجاد انگیزه نمی‌کردم، اما برای رفتن به اربعین، امسال قصد دارم در مراسم روضه و مجالس عرض کنم وقتی راه باز شده و جمعیت راه افتاده، دیگر معلوم نیست حکم این زیارت چیست.

وی افزود: در زمانی که محبان اهل بیت به قتل می‌رسیدند، امام صادق می‌گفتند که اگر 3 سال به کسی بگذرد و به زیارت اباعبدالله نرود، عاق پیامبر می‌شود.

پناهیان متذکر شد: آیا در این شرایط باید به حکم یک زیارت عادی تلقی شود و حکم جهاد و وجوب کفایی داشته باشد؟ نه اینگونه نیست، بلکه به عهده همه است اما غوغایی که ائمه خواستار آن بودند گاهی اوقات با بی تدبیری برای آن مانع می تراشیم.

کارشناس مسائل مذهبی گفت: این وظیفه ما است و گوشزد کنید که دیگران هم به کربلا بروند.

وی افزود: قصه اربعین درحال تبدیل شدن به نصرت طلبی امام حسین (ع) است، قضیه مجد و عظمت اسلامی است که امنیت اربعین را نشان دهد، به ویژه در سالی که سپاه قدرت نمایی خود را نشان داد.

پناهیان با بیان اینکه از همین حالا ستادهای اربعین و فعالیت‌های جانبی  آن را آغاز کنید، گفت: خوش به حال کسانی که بتوانند چنین کاری را انجام دهند.

کارشناس مسائل مذهبی، اربعین را سفری از سر وظیفه برای اشاعه اسلام دانست و خاطرنشان کرد: به امام حسین(ع) می‌گفتند که فرزندان خود را به نینوا نبر، چرا که درکی از شرایط نداشتند و امام در آخر می‌گویند خدا می‌خواهد آنها را در بند ببینید، تک تک این فرزندان دردانه به شهادت رسیدند حال شرایط فراهم است و آن وقت ما به پیاده روی اربعین نرویم؟

وی گفت: مردم جهان تا واقعیتی را نبینند، باور نمی‌کنند، حرف‌های خوب و بدل از خود گذشتگی، بسیار در جهان گفته شده، اما چه حرف متفاوتی می توان به مردم زد که متوجه بشوند شعار اخوت، برابری و خدا پرستی و آزادگی قبلا بیان شده و کسی فکر نمی‌کند این شعارها نجات بخش مردم  باشد، ما امروز یک شعار داریم که همه این شعارها را محقق می‌کند و آن اربعین است.

پناهیان با بیان اینکه اربعین بدون هزینه است، گفت: اربعین بزرگ‌ترین اقدام برای نجات بخشی حیات بشر است و نباید تفریحی با آن برخورد کرد.

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه ما پهپاد را زدیم و کشتی انگلیسی را گرفتیم، متذکر شد: اینها اقدامات بسیار خوبی بود و قدرت ما را نشان داد، اما اگر پشتوانه‌ای همچون اربعین نداشته باشیم دیگر فعالیت‌های ما نیز، تحت الشعاع قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: اربعین بسیار لذت بخش است، اما باید از بعد عاطفی آن فاصله گرفت و در پرداختن به آن به ضرورت‌های آن پرداخت.

پناهیان خاطرنشان کرد: ما به جز امام زمان(عج) که این حرکت زمینه ساز ظهور ایشان است، آیا چیز دیگری هم داریم؟ جدی گرفتن اربعین باید از همین حالا توسط جوانان مذهبی انجام شود.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه جدی گرفتن اربعین باعث حضور افراد ناخلفی هم در آن ایام می شود،گفت: در این صورت وظیفه افراد درستکار بیشتر می‌شود، خود را به شرکت در مراسم‌های عزاداری و معنوی مقید کنید.

وی تصریح کرد: باید فضای اربعین را سرشار از معنویت کنیم، اینگونه نباشد که یک نفر فقط پیاده روی کند و برود! این مثل وضو گرفتن و رفتن در مسجد الحرام، بدون خواندن نماز است.

پناهیان با اشاره به اینکه ممکن است افرادی اهل ادب به زائران نباشند، تاکیدکرد: سفر اربعین آغاز راهی برای تحول این افراد است، اما همه باید بدانند ما با همه رفقا به اربعین می‌رویم و باید همه این مسائل را هم در نظر گرفت.

کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به عدم زیارت امام حسین(ع) توسط برخی افراد، افزود: غیبت در زیارت نباید بیش از سه سال زمان ببرد، افرادی که بیش از چهار سال است به کربلا نرفتند چگونه می‌خواهند جواب پیامبر را بدهند؟

وی تاکید کرد: وقتی هم در اربعین شرکت کردند ضرورت کار فرهنگی در آن منطقه ضرورت پیدا می‌کند و باید به آن پرداخت.

پناهیان افزود: در اربعین باید بیش از پیش به امام زمان(عج) توجه کرد، چراکه این کار زمینه ساز ظهور است و باید به قدری به فکر امام زمان بود که فردی که از بیرون نگاه می‌کند نداند ما برای چه کسی گریه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون دیگر نمی‌توان به امام حسین (ع) کمک کرد، متذکر شد: امام حسین (ع) شهید شده‌اند و یاری رسانی به ایشان دیگر تمام شده، اکنون امام زمان ما پشت پرده غیبت وجود دارد و باید برای ایشان انتظار کشید و در اربعین به صورت ویژه به این نکته توجه کرد.

کارشناس مسائل مذهبی با تاکید بر اینکه نباید امام زمان را نباید در غریبی نگه داشت، گفت: باید ذکر و یاد امام زمان را با بالا بردن پرچم، همیشگی کرد.

وی خاطرنشان کرد: چرا نباید ابعاد دین اسلام در اربعین خود را به خوبی نشان دهد؟ باید پرچم‌های یمنی نیز در راهپیمایی به چشم بخورد چرا که بی شک برای دشمن اذیت کننده است.

پناهیان این کار را نصرت مردم یمن و گرفتن انتقام خون کودکانی دانست که زیر بمب و گلوله دشمن شهید شدند و از لزوم نصب پرچم کشورهای مختلف مسلمان در مسیر راهپیمایی سخن گفت.

وی به زیارت دسته جمعی و کاروانی تاکید کرد و گفت: امام خمینی(ره) گفتند بعد از جنگ مردم عراق و ایران بر محور عتبات و اهل بیت به هم گره می‌خورند و دیگر به هیچ کسی نیازی ندارند که این اتفاق از نتایج بسیار خوب اربعین است.

پناهیان گفت: اگر کاروانی به زیارت بروند، شأن بیشتری برایشان وجود دارد و باید از این فرصت انسان سازی استفاده کرد چرا که آسیب های اربعین را هم کمتر می‌کند.

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه تاکنون هرچه از اربعین رفته آغاز کار بوده و ما قصد داریم مرحله دیگری از کار را ایجاد کنیم، گفت: یکی از مهمترین ایستگاه‌هایی که زائر منقلب می‌شود، تقاضای یک میزبان عراقی برای پذیرایی کردن و غذا دادن به زائران است.

وی گفت: صحنه های عجیبی در مسیر ایجاد می شود، معرفت افزایی امام حسین (ع) توسط چاپ 10 هزار جلد کتاب هم بخشی دیگر از فعالیت هایی است که در طول مسیر راهپیمایی اربعین به چشم می خورد و صحنه‌های عجیبی را ایجاد می کند.

منبع:فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.