وظیفه عالم در حوزه اجتماع، خدمت به مردم است

کد خبر: 94910
آیت‌الله نوری همدانی ضمن بیان اینکه وظیفه عالم در حوزه اجتماع خدمت به مردم است، گفت: طلبه‌ها بعد از تجهیز به لوازم فقاهت و اخلاق و سحرخیزی باید برای خدمت و انجام وظایف مختلفی که برعهده‌دارند وارد جامعه شوند
وارث

آیت‌الله حسین نوری همدانی صبح امروز در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه تهران که در حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی (علیه‌السلام) برگزار شد، اظهار کرد: جایگاه فقیه و عالم اسلامی جایگاه بسیار مهمی است ما در عرصه‌ای که گام برمی‌داریم در دو بخش عمده فعالیت داریم یکی بخش طلبگی و تبلیغ و دیگری عالم شدن و قدم در اجتماع گذاشتن است.

وی گفت: خط‌مشی طلبگی اصولی دارد که در کتب و روایات آمده است که باید برای موفقیت در این عرصه به آن‌ها مجهز بود؛ اخلاص، همت، جدیت و کوشش، نظم و ادبیات، این‌ها لوازمی است که طلبه باید مجهز شود تا تبدیل به یک فقیه کامل شود.

این مرجع عالی‌قدر ادامه داد: ادبیات بحث بسیار مهمی است چه ادبیات عرب چه ادبیات فارسی، سعی کنید این دروس ادبیات عرب را در حوزه بسیار با جدیت و دقت فرابگیرید زیرا کار شما با قلم و بیان است که در جامعه تأثیر دارد پس باید این دروس را خوب بخوانید.

آیت‌الله نوری همدانی با بیان اینکه بحث اخلاق و نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز بسیار مهم است، تصریح کرد: توصیه و تأکید من این است که حتماً در حوزه‌های تهران علمایی که مهذب به اخلاق هستند دروس اخلاق برای بهره‌مندی طلاب جوان برگزار کنند حوزه‌های تهران از گذشته دارای علمای اخلاقی بزرگی بودند که آیت‌الله املی و حق‌شناس از آن جمله بودند.

وی با بیان اینکه بحث مهم دیگر بحث سحرخیزی و تهجد است، عنوان کرد: طلبه بدون سحرخیزی و تهجد نمی‌تواند مؤثر باشد علمای بزرگ گذشته بعضاً شاگردانی که نماز شب نمی‌خواندند و اهل سحر نبودند را نمی‌پذیرفتند، باید دقت کرد هرکس سحر ندارد از بسیاری از توفیقات محروم است.

استاد برجسته حوزه علمیه افزود: بعد از تجهیز شدن به لوازم فقاهت و اخلاق و سحرخیزی باید برای خدمت و انجام وظایف مختلفی که برعهده‌دارید وارد جامعه شوید.

آیت‌الله نوری همدانی ضمن بیان اینکه وظیفه عالم در حوزه خدمت به مردم است، تأکید کرد: وظیفه دیگر مبارزه با ظالمان مستکبران و دشمنان اسلام است.

وی عنوان کرد: بعد از انقلاب دشمنان زیادی علیه انقلاب و اسلام شکل گرفت مانند اوایل انقلاب و جنگ تحمیلی و... که علما و طلبه‌ها بیش از همه اقشار در آن برهه شهید دادند و مبارزه کردند و باید دقت کرد که وظیفه عالم مبارزه است.


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.