رییس ستاد مرگزی اربعین توصیه کرد:

سفر اولی ها با افرادی که تجربه سفر اربعین دارند، همسفر شوند

کد خبر: 95323
ذوالفقاری با بیان اینکه سفر اولی های اربعین با افرادی که قبلا سفر اربعین را تجربه کردند همسفر شوند، گفت: استفاده زائران از خودروهای شخصی تا مرز کشور به حمل و نقل عمومی کمک می کن
وارث

کاپوتاژ ماشین ها امسال به چه شکلی انجام می شود؟

در مورد کاپوتاژ تعداد اتوبوس هایی که در داخل کشور داریم، محدود است. در زمانی که می خواهیم زائران را به مرز برسانیم و یا از مرز زائران را به داخل کشور هدایت کنیم و در داخل کشور به آنها سرویس مناسب ارایه دهیم، اگر تعدادی از ماشین ها کاپوتاژ و به داخل خاک عراق بروند، به مدت یک هفته این اتوبوس ها از چرخه حمل و نقل کشور خارج می شوند. به همین دلیل امسال کاپوتاژ ماشین ها محدود است و فقط 400 دستگاه امکان کاپوتاژ دارند.

 

برای آنکه بتوانیم به انتقال زائران از مرز به داخل کشور پاسخ دهیم، ناچار شدیم سقفی را برای کاپوتاژ در نظر بگیریم تا از آن سقف بیشتر اعزام نکنیم تا پاسخگوی اعزام زائران باشیم.

 

پیشنهاد شما برای سفر به کربلا استفاده از خودروی شخصی است؟

 ما تا مرزهای کشور تشویق می کنیم تا مردم از خودروهای شخصی خود استفاده کنند و پس از آن از خودروهای حمل و نقل عمومی  را برای ادامه سفر خود انتخاب کنند پیش بینی می کنیم با جمعیت بالاتری از زائران مواجه باشیم و قطعا هرچه بیشتر مردم از ماشین های شخصی خود استفاده کنند، برای رفتن به مرزها به حمل و نقل مسافران در داخل کشور کمک می کنند.

 

چه توصیه ای برای زائر اولی ها دارید؟

پیشنهاد می کنم سفر اولی های اربعین با افرادی که قبلا سفر اربعین را تجربه کرده اند، همسفر شوند زیرا به هر حال این سفر سختی های خود را دارد و باید مسیرها را بشناسند و بدانند که چگونه حرکت کنند و چگونه توقف کنند و اقامتگاه ها را بشناسند. این موضوع امر مهمی است. اگر کسی می خواهد سفر اول خود را تجربه کند، حتما لازم است که با فردی که قبلا سابقه تجربه این سفر را دارد، همگام شود.

 

 توصیه های بهداشتی و توصیه هایی را که در ارتباط با مقررات و قوانین عراق است را رعایت کنند و بپذیرند که ما به کشور دیگری وارد می شویم و آن کشور قوانین و مقررات خاص خود را دارد و ارزش ها و اصول خاصی دارد که باید با فرهنگ آن کشور آشنا باشیم.

 

فرهنگ مردم عراق در ایام اربعین چگونه ارزیابی می کنید؟

 مردم عراق در این ایام با خواهش و تمنا زائران را به خانه خود می برند و تمامی امکانات و خدمات مورد نیاز را با تکریم در اختیار زائران قرار می دهند. پس لازم است ما نیز در برخورد و ارتباط با آنها و معاشرت دقت کنیم تا اثرگذار باشیم.

 

مهمان نوازی مردم عراق را چگونه ارزیابی می کنید؟

شیوه میهمان نوازی و میزبانی مردم عراق در ایام اربعین با تمام دنیا متفاوت است. ما اگر در اینجا میزبان امام رضا (ع) هستیم ما میزبان رسمی محسوب می شویم و افراد برای زیارت امام رئوف خودشان اقدام به تهیه اسکان و سایر امکانات می کنند اما در کشور عراق مردم عراق زائران را تکریم می کنند و تمامی خدمات مورد نیاز آنها را در اختیارشان قرار می دهند و حتی از ماساژ پای زائران دریغ نمی کنند و نهایت آرزوی آنها این است که تمام اندوخته خود را در طی یک سال برای زائران امام حسین (ع) هزینه کنند؛ به همین جهت ما باید در رفتارها و نوع معاشرت و گفتار خود پاسخ معنوی در رفتارمان به آنها بدهیم تا در این مسیر کمک کنیم، مانند همان کاری که ابا عبدالله تا لحظه آخر تلاش کردند تا در جهت هدایت دیگران و به راه آوردن مردم تلاش کنند، مانند حکایت حر و شبلی.

 

امام حسین (ع) تلاش کردند سعادت و هدایت انسان ها را دنبال کند. ما نیز هر یک هر جا که هستیم نه تنها در اربعین بلکه در لحظه لحظه زندگی در میان جامعه، مردم، همسایگان در هر شغلی که هستیم اگر واقعا پیرو امام حسین هستیم باید تلاش کنیم در جهت سعادت دیگران خیر نصیب آنها شود.

 

برای استقبال از زوار عراقی امام رضا(ع) بعد از ایام اربعین چه پیشنهادی دارید؟

اگر ما بتوانیم همان کاری را که مردم عراق در مراسم اربعین انجام می دهند و به عنوان یک فرهنگ عمیق در آنجا جا افتاده است و جزو بالاترین ثواب ها برای خود می دانند، اگر بتوانیم در داخل کشور در شهادت امام رضا (ع) به زوار سایر کشورها این خدمات را ارایه دهیم، کاری بسیار مطلوب است. این اقدامات باید برنامه ریزی شود و اگر این فعالیت ها قرار باشد انجام شود، باید افراد داوطلب اعلام کنند تا آمادگی خود را برای پذیرایی از زائران امام رئوف اطلاع دهند و نام آنها ثبت شود و سایر ارگان ها و نهادها از جمله نیروی انتظامی و سایر متولیان به تدریج تلاش کنند تا این فرهنگ نهادینه شود.

 

در کشور ما نیز آیا از زوار امام حسین (ع) پذیرایی می شود؟

در همدان بحمدالله این فرهنگ تا حد زیادی نهادینه شده است و گروه های خاصی نیز با وزارت کشور هماهنگی های لازم را انجام داده و با ما در ارتباط نزدیک هستند. افرادی در همدان منازلی را شناسایی کردند تا کسانی که عازم اربعین حسینی هستند، زائران در این اماکن مردمی سکنی گزینند و حتی در مسیر برگشت نیز استراحتی داشته باشند. امیدواریم این فرهنگ در میان مردم ما نیز به خوبی نهادینه و توسعه یابد./


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.