کربلا نماد تمدن دینی است/ تشکیل جبهه‌ای جهانی بر محور اربعین

کد خبر: 95352
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر برج ایفل نماد تمدن غرب است، کربلا نماد تمدن ماست.
وارث

آیت‌الله سیّد محمّدمهدی میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری در نشست علمی جایگاه پیاده‌روی اربعین در سیر تمدن انقلاب اسلامی که عصر امروز(یکشنبه ۱۴ مهر) در موسسه فرهنگی- پژوهشی انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: در تقسیم‌بندی کلان، امت‌سازی به دو شکل انجام می‌شود که هرکدام نیز الزاماتی دارند.

وی با بیان اینکه یک نوع از امت‌سازی بر محور دنیای مادی شکل می‌گیرد، گفت: در اینجا با محیط ولایت دشمنان روبه‌رو هستیم.

میرباقری ادامه داد: گسترش لهو و لعب، تکاثر و عقلانیت متناسب با آن، همه در یک تمدن بروز پیدا می‌کند که بر محور اولیاء طاغوت شکل می‌گیرد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی، تمدن مادی را تجسد "ارواح فراعنه" دانست و گفت: در طرف دیگر، تمدن الهی با محوریت انبیاء قرار دارد. 

میرباقری ادامه داد: البته اقدامات انبیاء، فراتمدنی است. انبیاء، امتی را می‌سازند که تا ظهور، رجعت، قیامت و بهشت، امتداد دارد. اسم این را نمی‌شود تمدن گذاشت. امّا در این مسیر، تمدن هم تشکیل می‌شود.

وی تصریح کرد: تمدن الهی بر محور ائمه شکل می‌گیرد که سر سلسله آن‌ها حضرت رسول(ص) است.

استاد درس خارج حوزه، در تشریح الزامات امت‌سازی، با استناد به آیات قرآن گفت: در بین انبیاء، حضرت ابراهیم(ع) کسی است که قرآن، به امام بودنش در جامعه تصریح می‌کند.

میرباقری ادامه داد: حضرت ابراهیم به‌عنوان امام جامعه، وقتی می‌خواهد یک امت تاریخی بسازد، بخشی از ذریّه خود را وسط میدان می‌برد. آن هم در یک سرزمین "لم یزرع".

وی با بیان اینکه این ذریّه، بخشی از محوریت جریان حق در آینده را تشکیل ‌دادند، گفت: 
سرمایه حضرت ابراهیم که امام جامعه بود، و ذریّه او، قلوبی است که دور آن‌ها جمع شدند.

میرباقری در ادامه گفت: یکی دیگر از لوازم و امکانات امت‌سازی، "بَلَد امن" است؛ یعنی اینکه  امنیت این بَلَد چطور به‌دست می‌آید؟ آن هم بَلَد امن برای امتی که می‌خواهد اقامه صلاه کند. 

وی افزود: به هر اندازه که دنیای غرب، شاخصه‌های امنیت خود را افزایش دهد، امنیت ما به خطر می‌افتد، و در مقابل می‌بینیم که آن‌ها از اربعین ما احساس خطر می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه بساط بت‌پرستی، فضا را برای توحید، ناامن می‌کند، گفت: اسناد بین‌المللی ازجمله سند ۲۰۳۰، فضا را برای تمدن اسلامی ناامن می‌کند.

به گفته میرباقری، برای عبور از مخاطرات ناامنی، نیازمند امام هستیم؛ "هرکس که تَبَع امام شد، به امنیت می‌رسد".

وی ادامه داد: وقتی که قلوب، حول امام جمع شدند، حالا باید مناسکی را هم به‌جا بیاورند.

کارشناس مسائل دینی درباره موانع شکل‌گیری  امت گفت: شیطان می‌خواهد رشته‌هایی که خدا، حول رسول خود ایجاد کرده را قطع کند و قواعد جدیدی را جای آن‌ها بگذارد. همچنانکه می‌بینیم تمدن مادی کنونی، برنامه خاص خود را برای خانواده و سایر عرصه‌ها دارد.

میرباقری با بیان اینکه صددرصد با دموکراسی غربی، نه آزادی مخالف هستم، گفت: چیزی که نام آن‌‌‌ را دموکراسی گذاشته‌اند، برده‌داری نوین است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه مکتب حق در ولی حق متجسد می‌شود و مکتب باطل در اولیای طاغوت، تصریح کرد: تولی به مکتب حق و ولی آن‌از یک‌طرف، و تبری نسبت به مکتب‌باطل و اولیای آن از طرفی دیگر، الزامات فرایند امت‌سازی را تشکیل می‌دهد.

میرباقری، ایجاد اخوّت ایمانی بر محور ایمان را از مبانی امت‌سازی دانست و گفت: "خبر ‌فاسد" می‌آید تا این اخوت را از بین ببرد. کما اینکه این روزها می‌بینیم که ناسیونالیسم ایرانی و عربی و دیگران، خبری را برای از بین بردن این اخوّت ایمانی ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: تحقیر و بدگمانی‌هایی که بین امت ایجاد می‌شود از دیگر ابزارهای جریان فاسق برای برهم زدن اخوّت ایمانی است.

به اعتقاد این تمدن‌پژوه، جبهه باطل در مسیر خود، دست به تجزیه و ترکیب می‌زند و روابطی را بر هم می‌زند و روابط جدیدی را جایگزین می‌کند.

میرباقری، اربعین را ظهور کرامت دانست و گفت: اینکه از این سفر لذت می‌بریم به‌خاطر این است که مهمان کرامت سیدالشهداء هستیم.

وی در ادامه به نقش و جایگاه عاشورا در امت‌سازی پرداخت و گفت: حرکت امام‌حسین در عاشورا برای این است که گَرد فضای لهو و لعب و تکاثری که در مقیاس دنیا ایجاد شده است بر دامن امت، ننشیند.

استاد حوزه گفت: جریان کفر برای اینکه نگذارد امت، حول امام جمع شوند، از طریق تکاثر، "الها" ایجاد می‌کند.

وی افزود: به تمام شاخصه‌های پیشرفت تمدن غرب که نگاه کنید، همگی مادی هستند. هرکس که بیشتر ثروت و مال جمع کند شرافتش بیشتر است. کاری که سیدالشهداء انجام داده این است که امت را از این تکاثر عبور داده است.

میرباقری با بیان اینکه تمدن مادی، تاریکی و جهل ایجاد می‌کند به‌طوری که طلا و غیر آن، یکی هستند، گفت: اقدام دیگر تمدن مادی، ایجاد خشونت و شهوت است. اینجاست که بشر، امام را گم می‌کند. 

وی با اشاره به عبارت "الّذی بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ" در زیارت عاشورا گفت: سیدالشهدا با عاشورای خود، بساطی را ایجاد کرد که بر کل بساط تاریکی، خشونت و شهوت جبهه کفر، خط کشید.

میرباقری دو عنصر اساسی در امت‌سازی را، "بکاء" و "زیارت" دانست و گفت: اگر در تمدن مادی می‌بینیم که "توریسم" مهم دانسته می‌شود، عنصر زیارت، محورِ تجمعِ تاریخی حول امام است.

وی با بیان اینکه زیارت، ایجادکننده جغرافیا نیز هست، گفت: اگر برج ایفل نماد تمدن غرب است، کربلا نماد تمدن ماست.

عضو مجلس خبرگان گفت: اگر ‌امت‌سازی لوازمی دارد، یکی از لوازم آن این است که کسی در برابر طرح نبی اکرم، طرح ارائه ندهد و صدایی در مقابل صدای او بلند نشود.

وی با بیان اینکه علم، حکمت و عرفان همگی باید  ذیل دین قرار بگیرند، گفت: اگر دانشمندان، حکما، فلاسفه و عرفا هرکدام حرف خود را بزنند، پس انبیاء چه می‌شوند؟ اینکه هروقت خودشان کم آوردند به سراغ انبیاء بروند؟

میرباقری، عاشورا را هزینه‌ نبی اکرم برای عبور امت از فتنه جبهه نفاق و کفر دانست و گفت: عاشورا جنگ بر سر طبقات اقتصادی نظیر "پرولتاریا" را خاموش کرد اما یک خون‌خواهی و روابط جدید را ایجاد می‌کند.

وی افزود: اربعین، تفرقی که قرن‌هاست دشمنان در آن می‌دمند را بهم زده و تجمع قلوب حول امام، و تجزیه و ترکیب جدیدی ایجاد کرده است.

استاد درس خارج حوزه، بحث خود را با معرفی یکی از ظرفیت‌های تمدنی اربعین خاتمه داد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی به ایجاد جبهه‌ شیطان، متشکل از یهودی‌های صهیونیست، مسیحیان صهیونیست و معاندان درون دنیای اسلام از‌جمله سلفی‌ها اشاره کرد و گفت: در مقابل، باید در یک تجزیه و ترکیب، شیعیان و محبین به دنیای اسلام و مسیحیان متدین را دور هم جمع کنیم، و این شدنی است، چرا که عاشورا و اربعین، ظرفیت این کار را دارد.

منبع:فارس


افزودن دیدگاه جدید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.